توضیحات :
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی و ادراک خداوند (فصل دوم) 34 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مبانی نظری سبک زندگی
سبک زندگی
درعصر جدید که دوران ما بعد سنتی است در برابر شکلهاي نوین تجربه باواسطه ،هویت شخصی به صورت رفتارهایی جلوه گر مي شود که به طور بازتابی بروز مي کنند این تصویر بازتابی از خویشتن بر روایتهاي زندگی ناهموار منسجم وهمواره قابل تجدید نظری استوار است که در تارو پود انتخابهاي متعدد وبر آمده از نظامهاي مجرد جای مي گیرند، در زندگی اجتماعی امروزین مفهوم شیوه یا سبک زندگی معنایی خاص به خود مي گیرد. هرچه نفوذ وکشش صنعت کمتر مي شود وهر چه زندگی روزمره بیشتر بر حسب تاثیرات متقابل عوامل محلی وجهانی بازسازی مي شود وافراد بیشتر ناچار مي شوند سبک زندگی خود را از میان گزینههاي مختلف انتخاب نمایند .البته عوامل استاندارد کننده هم به ویژه از طریق کلایی کردن بیشتر تولیدات اجتماعی نقش خاص خود را دارند ،چرا که فرایندهای تولید وتوزیع سرمایه داری در واقع مولفه هایی هسته ای نهادهای مدرنیته را تشکیل مي دهند با این وصف به دلیل باز بودن زندگی اجتماعی امروزی وهمچنین به علت تکثر زمینههاي عمل وتنوع مراجع انتخاب سبک زندگی پیش از پیش در ساخت هویت شخصی وفعالیت روزمره اهمیت یافته اند (گیدنز،2011) سبک زندگی اصطلاحی است که در آن فرهنگ سنتی چندان کاربرد ندارد چون ملازم با نوعی انتخاب از میان تعداد کثیری از امکانات موجود است و در عمل نه فقط از نسل گذشته تحویل گرفته نمي شود بلکه پذیرفته مي شود به نظر( دیوید چنی) سبکهاي زندگی به مثابه گفتمانی در دوره مدرنیسم محسوب مي شوند . دوران مدرن براساس پیدایش ایدولوِِژیهاي غیر دینی غالب مشخص مي شود که بر حسب درجات وگونههاي متفاوت آگاهی طبقاتی سازنده تضاد اجتماعی اند (چنی[1]،2010).
دوره مدرن با آنچه( لیوتار )از آن تحت عنوان سلطه کلان به روایت یاد مي کند، سلطه دولت ملی و شکل گیری حوزه عمومي مبتنی بر گفتمکان عقلانی غیر شخصی مشخص مي شود. (آندرسن[2]،2011) سبک زندگی سه ویژگی یاد شده مدرنیته را از پایه تضعیف مي کند . در ارتباط با مورد نخست سبکهاي زندگی یا تعداد پشتیبانیشان در برابر ورود هرگونه کلان روایی که بخواهد مقتدرانه ساختار صورتهاي اجتماعی را توصیف کند ایستادگی ومقاومت کند . در ارتباط دولت ملی سازمانهاي تولید وتوزیع که ارائه دهنده خدمات سبک زندگی هستند، از مرزهای ملی فرا مي روند وهر تصویری از فرهنگ ملی را مخدوش کرده وبه ریشخند مي گیرند این سازمان ها با آنکه تجربه محلی را نابود مي کنند اما آن رادر رابطه ای ضرورتا دیالتیکی (کنایی) با شبیه سازی دراماتیک جهانی قرار مي دهند. نکته سوم که از همه مهمتر است این است که سبکهاي زندگی در راستای تار و مبهم کردن ونهایتا تغیر دادن شکل تمایزات موجود بین حوزهای عمومي وخصوصی عمل مي کند وبااین کار درجهت ساختن وشکل دادن ادراکهاي جدید از روابط شکلهاي موجودیت اجتماعی فردی وجمعی عمل مي کند. (جمهری، 1391). در این جهت چنین سبکهاي زندگی را که فرزند مدرنیته اند نیازمند بازشناسی به واسطه شکلهاي ساختاری نوظهوری مي دانند که متعلق به دوران پست مدرن اند . بدین ترتیب میتوان گفت که سبک زندگی عبارتست از طیف رفتاری که اصل انسجام سنجش بر آن حاکم است عرصه ای از زندگی را تحت پوشش دارد ودر میان گروهی از افراد جامعه قابل مشاهده است که الزاما بر همگان قابل تشخیص نیست. (فاضلی، 1389) این در حالی است که محقق اجتماعی میان سبکهاي زندگی وبقیه طیفهاي رفتارهای افراد جامعه تمایز قائل اند، البته سبک زندگی مي تواند تشخیص پذیر باشد یا اساسا به قصد ایجاد تشخیص سامان داده شود در نهایت مي توان گفت که سبک زندگی زاییده انتخابهاي مردم در میان محدودیتهاي ساختاری است که آنها را فرا گرفته است با عنایت به تعریف بالا سبک زندگی باید به این نکته توجه داشت اولا تحلیل سبک زندگی تنها به بررسی الگوهای مصرف مادی محدود نمي شود.(شبری، 1390) تحلیل سبک زندگی پژوهشی است در باره زندگی اجتماعی آن چنان که در عمل تحقیق میابد وزندگی عناصری پیش از مصرف نیز در بر دارد، ثانیا پژوهش در باره سبک زندگی به منزله مفهومي که در حد وسط ساختار وانتخابگری عاملان منشاها و پیامدهای خود ومصرف بقیه فرایندهای دنیای جدید قرار گرفته است راهی را برای آزمون دنیای اجتماعی در ابعاد مختلف است پژوهش در مورد سبک زتدگی عرصه است برای دنبال کردن مباحثه در واقعیت آزموده شود وپیامد آنچه تحقیق یافته است برای خود فرد وجامعه ارزیابی شود از آنچه که پژوهش سبک زندگی درباره رفتارها وفعالیتهاي واقعی است این امکان را فراهم میآورد که تا تغییراتی که در تحقیق یافته است مطالعه کنیم وحتی به این نکته بپردازیم که میان آنچه ارزشهاي ما حکم میکرده اند ونگرشهای ما بدان تمایل داشته اند با آنچه تحقیق یافته است چقدر فاصله دارد (ریاحی، 1388).
در دوره بندی حیات تمدنی به گونههاي سنتی مدرن وپست مدرن با توجه به ویژگیهاي ذاتی هر دوره به سختی مي توان جایی دقیق ومتفق القول برای جامعه ای در حال گذار همانند ایران در نظر گرفت که گاه تئوریهاي موجود منطبق است وگاه در برخی موارد به آن معارض وناهمخوان است حکومتی شبه سنتی وبرخوردار از امکانات سخت افزاری مدرنیته وطیف جمعیتی که سبب مواجه ومشارکت ناگزیرا جریان جهانی شدن ماهیتی پست مدرن به وجود آورده است .موضوعی مبهم را تداعی مي کند که در اجتماع آنها به سختی مي توان تصویری دقیق از یک برهه تمدنی مشخص را باز شناخت پرداختن به مساله سبک زندگی امری نیست که به گونه ای در خود قابل توجه باشد ما در دوره ای مختلف کسبه ،عمله ،شنحه ،مالک ،رعیت ،...بوده ایم کسبه واهل عیالش پوشاکی از مخمل ودیبا واطلس بر تن مي کردند وعمله از پوششی چون شلوار جین وکرابات برخوردار بوده اند، در واقع مطالعه درباب سبک زندگی جوانان در عوامل اجتماعی موثر بر آن از جهات مختلف مي توان مثمر ثمر باشد ،اولا در پی انجام چنین تحقیقاتی مي توان به شناختی ذیقیمت از جامعه دست یافت، ثانیا از طریق چنین پژوهش هایی به ویژه مطالعه سبک زندگی فرهنگ مردم مي توان عوامل متعددی را شناسایی کرد که روندی دراز مدت قریحه ورفتار فرهنگی آنها را در سطوح مختلف ساخته اند ثالثا عوامل سازنده مسیر شناخته مي شوند، رابعا این گونه مطالعات نشان مي دهند که سبک زندگی مردم بر نوع سناریوی هایی که در آینده ترسیم مي کنند تاثیر مي گذارند واین نکته درباره سبک زندگی مادی ومعنوی توام صدق مي کند دانستن این سناریو ها راهی برای شناخت مسیر احتمالی حرکت جامعه یا حداقل شناخت راهی است که مردم پیمودن آن را مطلوب مي پندارند واین گونه اطلاعات حداقل لازم برای ساختن سیاست اجتماعی واقع بینانه ترند (بخشش، 1389).
تغییرات سبک زندگی از منظر جامعه شناسان سبکهاي زندگی هر چند در تاریخ فکری مغرب زمین اصطلاحی نوپدید به شمار نمي آید وشاخههاي متفاوت علوم انسانی چون فلسفه وروانشناسی در قالب اصطلاحاتی مشابه کم وبیش بدان پرداخته اند ظهور خود را به عنوان اصطلاحی فنی مدیون تاسیس جامعه شناسی است .(جمهری، 1391)پس بیراه نیست اگر مساله بندی سبک زندگی رابا روزگار آغازین خرد ورزی جامعه شناسی در انتهای قرن نوزدهم میلادی هم زمان بدانیم به بیان دیگر همان موقع که پرسش در باب چیستی گونه ای خاص از جامعه انسانی که در اروپا از قرن هفدهم میلادی به بعد مستقر شد و جایگزین اشکال دیگر جمعی انسان ها گردید بوجود آمدن پرسش در باب چیستی سبک زندگی انسان وچگونگی شکل گیری گونههاي متمایز آن در اجتماعات مطرح شد زمانی که جامعه شناسی موضوع خود یعنی جامعه را یافت ومیان آن وجامعه تفاوتهاي بارزی مشاهده کرد سبک زندگی به عنوان یکی از جلوههاي تجلی تفاوتهاي پیش گفته چهره خود را برابر اندیشه جامعه جدید به صورت بندی سبک زندگی پرداختند ودر باب معنا و اشکال متفاوت آن سطرها نوشتند. سبک زندگی نخستین بار در نوشتههاي ماکس وبر وگئورگ زیمل جامعه شناسان پیشگام آلمانی مفهوم پردازی شد اتفاقا این دو جامعه شناس از نخستین چهره ایی بودند که توصیفاتی غنی ودقیق ومبتنی بر تفسیر وتفهیم از زیست– جهان مدرن ارائه نمودند (فریز بی[3]، 2012). برای آنها این زیست جهان یعنی بستر ساز زندگی انسان زیست کننده در خود را به طریقی ماهوی در نسبت به آنچه پیش از آن بوده متحول ساخته است این تحول نمودهای عینی بسیاری دارد که یکی از آنها سبک زندگی است .سبک زندگی ابتدا نزد این کلاسیک ها جامعه شناختی خود را در سطحی روانشناختی ودر تحولات ذهنی انسان مدرن متجلی مي کند این است که فی لمثل برای( زیمل) سبک زندگی مجموعه ای از واکنشهاي عینی انسان مدرن به تحریکات عصبی نهفته ای است که در ذات تحولات وتغییرات سریع وبدون وقفه محرکهاي بیرونی ودرونی جامعه جدید وجود دارد پس افزایش سرعت تغییرات زندگی به تحول سبک زندگی انسان مي انجامد وبه این ترتیب برای افرادی چون زیمل به مسئله پژوهش تبدیل مي گردد ودر مورد بنیادهای حسی حیات ذهنی شهر تفاوتهاي بسیاری با زندگی روستایی دارد .این امر خود را در باره گذاشتن از خیابان ودر ضربان وتنوع زندگی اقتصادی وشغلی واجتماعی نشان مي دهد کلان شهر از آدمي به منزله موجودی تمیز گذار آگاهی به مراتب بیشتری طلب مي کند تا زندگی روستایی در روستا آهنگ حرکت زندگی وتصاویر ذهنی حسی آشناتر وموزون تر است (زیمل[4]،2009) در این توصیف از فضای جامعه جدید درمقایسه با جامعه ماقبل مدرن نوعی حس نوستالژیک به چشم مي خورد در بیان مختصات سبک زندگی انسان جامعه جدید که خود این واژه را به اصطلاح فنی در ادبیات جامعه شناختی تبدیل نمود با نوعی حس رمانتیک ونوستالژیک نسبت به سبک زندگی انسان ماقبل مدرن همراه است .به بیان دیگر این حس که در اندیشههاي زیمل ووبر بازنمایی شده است مقدمه مسئله بندی سبک زندگی در جامعه شناسی به حساب مي آید، برای پیشگامان مفهوم پردازی سبک زندگی آسیبهاي سبک زندگی مدرن را به مثابه مسئاله واجد ارزش پژوهش نموده است. سبک زندگی انسان مدرن از نظر همین نظریه پردازان در جهت امحای فردیت اصیل عمل مي کند وزندگی او را از کیفیت تهی مي ماید ودر نهایت جهان را به قفس آهنین تبدیل کرده است ودلزدگی به بار ميآورد (پرنیان، 1392).
ظهور سبک زندگی به عنوان مسئله ای جامعه شناختی در همان ابتدای تاسیس رشته خود را در کنار مسئاله مندی مدرنیته اقتصادی پولی سرمایه داری و... ميدیده است . بنابراین انتظار مي رود که در هر جامعه ای که درگیر چنین تحولاتی گردد سبک زندگی به عنوان مساله ای جامعه شناختی رخ نماید وجامعه شناسان را ترغیب کند برروی آن پژوهش ومداقه بپردازند (خسروی، 1390).
در ایران نیز چندی است این اصطلاح در فضای آکادمیک به موضوعی قابل توجه وهدایت تحقیقات انجام پژوهشهاي مختلف تبدیل شده است در اینجا این سوال به وجود مي آید که آیا مي توان به معنایی که در اروپای قرن نوزدهم و بیستم میلادی سبک زندگی به عنوان مساله ای جامعه شناختی طرح گردید در جامعه ایرانی نیز به عنوان مساله ای جامعه شناختی صورت بندی گردد . با نگاهی به تغییرات وتحولات جامعه ایرانی به نظر مي رسد بسیاری از مسائل جامعه شناختی از جمله سبک زندگی در مورد این جامعه قابل طرح است (آذرفتحی، 1392).
1.Chaney
[2] .Anderson
[3] .Feriz bi
[4] .zimell
فهرست مطالب :
مبانی نظری سبک زندگی
2-1-2- تغییرات سبک زندگی در فرایند توسعه ابزارهای نوین ارتباطی
2-1-3 - ارزیابی سبک زندگی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی
2-2- ادراک از خدا
2-2-1- ادراک از خدا از نظر علمای مسلمان
2-2-2 - ادراک در لغت
2-2-3- رابطه علم وادراک
2-2-4- ادراک امور حسی
2-2-5- ادراک به معنای رویت
2-2-6- مدرک بودن خداوند
2-2-7- آيا ادراك از جمله صفاتي است كه بتوان آن را به خدا نسبت داد؟
2-2- 8- ادراک خدا از نظر فلاسفه
الف) زاویه عام :
ب) زاویه خاص :
2-2-9- ادراک از خدا از نظر روان تحلیل گران
2-2-10- رابطه دلبستگی شکل گرفته دوران کودکی با ادراک از خدا
منابع و مآخذ
منابع داخلی :
منابع خارجی
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی و ادراک خداوند (فصل دوم)_1580543965_36487_8524_1327.zip0.04 MB |