توضیحات :
تحقیق در مورد تاپوگرافي در 11 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه:
تصويرهايي را كه انسان اوليه براي ارسال پيام و بيان مقاصد و اهداف خود ترسيم نمود مي توان از قديمي ترين خط ها دانست. به عبارتي اجداد خط هاي كنوني، تصويرهاي نخستين اند، و متون چاپي امروز كه در آنها، مفاهيم به كمك خط بيان مي شود، تكامل يافته ي تصويرهايي است كه براي مقاصد گوناگون و آسان كردن ادراك مسايل براي مخاطب با ساده تر منتقل كردن مفاهيم و برقراري ارتباط توسط آمدميزاد ترسيم شده است.
تایپوگرافي
تايپوگرافي ناگزير با خطاطي و خوشنويسي، رابطه يي دارد. بسياري را سهواً يا به سادگي اعتقاد بر اين است كه خوشنويسي و خطاطي، نوعي تاپوگرافيست. معني تحت الفظي خوشنويسي خوش نوشتن حروف و كلمات با رعايت سفت و سخت هندسه ي تحرير و حروف بر اساس قواعد از پيش تعيين شده و سنتي مي باشد.
كلمه ي ديگري داريم به نام خطاطي، خطاطي در واقع كار در حوزه هاي كاربردي است يعني كسي براي موضوع به مفهوم خاص و براي چاپي مطابق كاربرد تعريف شده آن خطي مي نويسد. يا خطي انتخاب مي كند و بهره مي گيرد. خوش بودن در اينجا به معني جا افتادن و مناسب بودن نوشته است كه در ارتباط با موضوع و زيبايي در مفهوم كار براي تعريف مي شود، نه در شكل ظاهري.
خطاطي در اروپا
خطاطي بطور ساده يعني زيبا نوشتن، اگرچه زيبايي اين علائم به عملكرد چشم با سليقه اشخاص مربوط مي شود. درست مانند بسياري از سبك هاي هنري كه امروز وجود دارد از سبك هاي استثنايي تزئيني تا سبك هاي كاملاً انتزاعي در مورد خطاطي هم چنين است.
خطاطي مدرن فطعاً بيك پيشينه سنتي از رومي ها و حتي قبل از مسيحيت داشته است به هنگام زمامداري امپراطوري روم الفباي استاندارد توسعه داده شد و به سرزمين هاي فتح شده منتقل گرديد. سپس با ترويج و آموزش دين مسيحيت توسعه يافت. رومي ها حروف را بدون هيچ اصلاحي از يوناني ها پذيرفتند و حروف را طوري بازسازي كردند كه با زبان خودشان تناسب داشته باشد.
رومي ها در اوايل قرن چهارم ميلادي نوع جديدي از خط شكسته را توسعه دادند كه صورت اصلي نوشته هاي متون قديم شده و با اشتمال بر زائده هاي بالايي و پاييني حروف بزرگ و كوچك امروزي از آن منتج گرديدند تا قرن دهم ميلادي همه عناصر خط جديد زير نفوذ كليسا شكل پذيرفتند. متعاقب آن يك دوره بسيار غني از گسترش تذهيب به وجود آمد كه ميراث شگفت انگيزي از فرم حروف و دست نوشته ها به جا گذاشت.
از زماني كه ژوهانس گوتنبرگ در سال 1468-1398 – م فن چاپ را اختراع كرد تلاش هاي زيادي براي گسترش شيوه هايي كه كارآيي بيشتري در امر تكثير نسخ متون مختلف و مطالب مهمداشته باشد انجام شد.
ازجمله اين تلاش ها كه به توسعه امر چاپ انجاميد ساختن حروف برجسته ي فلزي بود، كه با الهام گرفتن از اصل الفباي لاتين انجام شد و از تركيب و كنار هم قرار گرفتن آنها واژه – جمله و متون مختلف ساخته مي شد و پس از سپرده شدن به دستگاه چاپ و اتمام كار، مجدداً از آنها براي مطلبي جديد استفاده مي كردند.
امروزه حضور تايپوگرافي را در بسياري از دقايق زندگي مان حس ميكنيم. از سينما و تلوزيون، صفحات وب ……
مبحثي در طراحي گرافيك وجود دارد كه با حروف و كلمات سر و كار دارد، كاربرد آن ايجاد تأثير بصري با بيان تصويري به كمك كلمات است. آثار خلق شده در تايپوگرافي قبل از آنكه خوانا باشد، حاوي يك پيام بصري است. بنابراين يك اثر تايپوگرافيك مي تواند از مجموعه اي از جروف و كلمات كه در عين حال معنايي نيز ندارند ساخته شود.
اهداف تايپوگرافي
بررسي و تجزيه و تحليل آثار موفق و ماندگار بيانگر اين است كه هدف از تايپوگرافي ارسال هرچه مؤثرتر پيام برقراري ارتباط لازم ايجاد تفهيم و تفاهم نفوذ بيشتر نسبت به نوشتار عادي بوده است.
از اهداف اصلي تايپوگرافي تلاش براي طراحي و ابداع شويه هاي جديد نگارش و كاربرد آن است. اين مسئله كه نياز انسان براي ارتباط نوشتاري با يك نوع خط مرتفع نمي گردد و براي بيان حالات مختلف متوسل به اقلام مختلف شد. تايپوگرافي يكي از قدرتمندترين ابزارهاي ارتباطي موجود براي طراحان گرافيست است. مي تواند وقتي كه به طوري مؤثر به كار رود، حال و هوا و مفهوم يك اثر را پيش از انتظاري كه از يك نوشتار يا حتي تصوير مي رود در خاطره ها و اذهان ثبت كند.
371_1579602797_36005_8524_1789.zip0.02 MB |