توضیحات :
تحقیق درمورد تصوير سازي شعر کودک در 24 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
امروزه به هر جا که نظر افکنيم مشاهده مي کينم که تصوير همه جا را احاطه کرده و نقش عمده اي را در ارتباطات بشهري به عمده دارد ، در واقع تصوير جزء لاينفک زندگي انسان مي باشد . در دنياي امروز فن ارتباط تصويري از اهميت فوق العاده برخوردار است . چو ن از طريق تصوير مفاهيم زيادي را مي توان در هر نقطه دنيا که با شيم بيان کرد و اين مسئله هيچ حد و مرزي را نمي شناسد . به همين دليل بايد با آموختن و شناسانده شدن ابعاد پنهان تصوير و درک مفاهيم پيچيده ان با دنياي پررمز و راز تصوير سازي آشنا شويم مخصوصاٌ0 تصوير سازي براي کودکان که خود از جايگاه ويژه اي برخوردر است و بايد در اين زمينه دقت عمل لازم را در نظر داشت ، زيرا کودکان موجوداتي لطيف و دوست داشتني با دنيايي مخصوص به خود هستند .
تاريخچه تصوير سازي
تاريخچه تصوير سازي در جهان
تصوير سازي در طول تاريخ جزء روايت گوي تصوير يا داستان پروازي تصوير نبوده است . آقا شروع داستان سرايي به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن هاي اسطوره يي وپيدايش اشکال خط نوشتاري ( که قديمي ترين آن ها خطوط تصويري ،مانند خط هيروگليف مصري وخطوط ميخي باستان از قبيل خط سومري وعيلامي )
بوده است که به کمک آنها افسانه هاي اساطيدي درکتيبه هاي سنگي و مهرها يا پاپيروس نوشته مي شد .در خلاق تمام آن تصاوير داستان هايي در مورد خلقت جهان و انسان ، نيروهاي مافوق طبيعي وراز تولد و مرگ و جهان ماورا موجود بود که در پلان هاي داستاني به هم مربوط مي شدند .
آثار منظومي چون مقامات حديدي ، ورقه و گشاه ؛ کليله و دمنه و ديوان هاي اشعار چون شاهنامه ( که يک منظومه اشعار حماسي است ) و داستان هاي عاشقانه در منظومه هايي مثل حماسه نظامي که در اين ها تصاوير بيانگر مفاهيم داستاني موجود در اشعار ميشدن . سپس در دوره صد ساله اخير تصويرسازي معاصر در سبک هاي قهوخاني و سقاخانه اي ديگر بار داستان هاي حماسي شاهنامه در پرده سازي ها و حکايت هاي مذهبي مانند داستان هاي مربوط به واقعه کربلا به تصوير کشيده شدند .
طبقه بندي انواع تصويرسازي
هند تصويرسازي معاصر از اواخر قرن نوزدهم ميلادي به دوشاخه تصويرسازي داستاني و تصويرسازي تبليغاتي تقسيم شد .که به تدريج با معرفي تکنولوژي بصري (تصوير ي ) و وسايل ارتباطات جمعي نظير سينما و دوربين هاي سينما توگراف و تلوزيون ( از دهه 1950) ميلادي به بعد از تصويرسازي داستاني شاخه تصويرسازي متحرک که همانا ( پويانمايي ) مي باشد پديدار گشت ارتباطي نظير کامپيوتر ها ( رايانه ) و ابزارهاي ارتباطي تصويري ديجيتالي و ارتباطات انسان – ماشين ، نظير امکانات ارتباطي روباتيک( سازه هاي کامپيوتري متحرک ) در معرفي اشکال جديد بازي ها ي کامپيوتري مثل ( واقعيت مجازي ) کاملاٌ متحول شده است .
تصويرسازي داستاني غير متحرک به همراه متون داستاني همواره نقاط اوج احساسي يا وقايع تعيين کننده را به شکل پلان هاي تصويري به موزات مسير حرکت داستان ، تجسم بخشيده است که نمونه هاي آن را در کتاب هاي قصه براي کودکان و داستان هاي پليسي فبايي و کميک استريپ ها مي توان يافت .
با بررسي کاتالوگ هاي موزه هاي و گالري هاي تصويرسازي در دنيا و طبقه بندي آثار تصويرسازان در سطح بين الملل بر طبق « معيارهاي انجمن هاي حرفه اي تصوير سازان ، نظير جامعه تصوير سازان و سالنامه ي موزه ي تصوير سازي امريکا » تصوير سازان به پنج گروه عمده تقسيم شده اند که عبارتند از :
1- تصويرسازان نشريات ( که در روزنامه ها و مجلات غالباٌ به عنوان کاريکاتوريست هاي ) اجتماعي سياسي يا تصوير سازان چندي فعاليت دارند ).
2- تصويرسازان کتاب ها ( که يا عنوان ها و موضوعات را به شکل جلد و يا مضامين داستاني را که در کتاب هاي داستاني تصويرسازي مي کنند ).
3-تصويرسازي تبليغاتي( تصويرسازي پوسته هاي تبليغاتي ، آگهي هاي تجارتي و تصوير سازي مربوط به بسته بندي کالاهاي مصرفي نظير مواد غذايي و دارويي وغيره ).
4-تصويرسازان بنيادها و موسسات و نهاد ها ( نظير تصوير سازاني که پيام هاي موسسات و نهادهاي هنري ، اجتماعي ، خيريه ، ورزشي ، خدماتي ، سياسي ، و آکادميک يا علمي را به مخاطبين خود منتقل مي سازد ).
5-تصويرسازان بين الملل ( که در آثارشان هويت هاي فرهنگي ، بومي ، نژادي
تاريخي و جغرافيايي ملت ها و کشورها ، انعکاس مي يابد ).
تصوير سازي
هنر تصويرسازي از شاخه هنرهاي کاربردي مي باشد که تصوير گر براي بيان ايده ها و ادراگ خود از عناصر تجسمي به بهترين نحو سود مي جويد به دليل وجود خصيصه ي کاربردي، اين هنر از نقاشي متفاوت مي باشد . اين تفاوت به علت گوناگون از جمله محدوديت زماني است که سفارش دهندگان به تصوير گر تحمل مي نمايند .عامل ديگري قضاوت و داوري توسط مردم از آثار تصوير گران پس از انتشار آن است « تصويرگر بايد فرا گيرد که ضمن ايجاد تصوير و رعايت اصول آن سلايق مختلف سفارش دهندکان و ازهان عمومي را در نظر داشته باشد.»
تصوير گر بايد سعي کند پيام هايي را که درصد انتقال آن مي باشد ، از نظر موضوع ومحتواي فکري و شکل و قالب افکارش را بسيار غني و با ارزش و با رعايت همه جانبه اصول زيبايي شناسي ارائه نمايد نقاشان فارغ از محدوديتي که در پيش روي خود دارند خواسته ها و ايده هاي خود را در يک موضوع و به شکل دلخواه خود به تصوير ميکشند .
امروزه اغلب مشاهده مي شود که بين نقاشان تابلوساز و تصوير گران رقابتي ديده ميشود که هر دو آن ها مجبور هستند با ارائه ي تکنيک هاي جديدتر و دست يابي و مجهز شدن به وسايل و ابزار مدرن اجرايي ، دامنه رقابت خود را گسترش داده و به خلق آثاري که از حيث تکنيک غني بوده اند و بتوانند براي سفارش دهندگان خوشايند باشد دست مي زنند . گاهي اوقات در اين رقابت ها هنر به معني واقعي خود دچار آسيب ميشود . بدين صورت که اغلب هنرمندان خواه ناخواه فريفتهي تکنيک هاي جديد گرافيکي شده و در پوشش هنر ، بدون درک اصول و بدون تشخيص قابليت شکل پذيري عناصر گرافيکي صرفا ٌ به ارائه آثار تکنيکي مي پردازد ،در اين زمينه ، همواره يکي از پيدايش هنرهاي کربردي فعاليت هاي برخي از هنرمندان بيشتر در حيطه چاپ بود و هنرمندان تصوير سازي تنها تصوير گران صنعت چاپ بودند . آن ها براي بيان مفاهيم و رخدادهاي جامعه خود و بازنمايي وقايع بلافاصله در محل حادثه حضور يافته يا احضار مي شدند و پس از طراحي آن وقايع با سرعت مهارت زياد آن طرح ها را روي چوب يا فلز حکاکي مي کردند و سپس در دسترس عموم قرار مي گرفت . با گذشت زمان و توسعه فعاليت هاي هنرمندان در اين زمينه ، گرايش هاي مختلف هنر تصويرسازي ، که کاربرد هاي جديد تري يافته بودند ، به تخصص هاي جديد تبديل شد . تقسيم بندي اين تخصص ها براساس نوع کاربرد آن ها صورت مي گرفت . نقاشي پايه و اساس کليه فعاليت هاي هنري حوزه ي هنرهاي تجسمي به شمار مي آيد . در گذشته به کليه نقوش روي ديوارها ، سفال ها ، اشياي مختلف ، البسه ، کتب مذهبي –ادبي و غيره نقاشي ميگفتند . کاربردي ترشدن بخشي از هنرهاي تجسمي در زندگي روزمره جوامع بشري ، هنر ارتباط تصوير ( گرافيک ) از قرن 19 ميلادي به طور جدي و در سطح گسترده اي مطرح گرديد . هنر تصويرسازي که از جمله هنرهاي کاربردي است شاخه اي از گرافيک مي باشد . تصويرسازي هنري است که تصويرگر در آن اقدام به روايت گري مصور مينمايد .موضوع کار تصوير گر در آن اقدام به روايت تصويرمصور مي نمايد موضوع کار تصوير گرمي تواند يکي از داستان هاي مذهبي – ادبي – تاريخي – علمي و......باشد . البته تصويرسازي فقط يک هنر روايتي نيست ، بلکه دامنه آن بسيار وسيع مي باشد و ميتواند مفاهيم افسانه اي قهرمان پردازي از يک شخص يا يک ايده را شامل شود علاوه بر آن ها تصوير گر مي تواند يک مترجم بصري باشد که در اينجا هدف او ايجاد رابطه اي عميق و احساسي بين دو عنصر متن و تصوير مي باشد .با ظهور تلويزيون و گسترش تبليغات تلويزيوني و استقبا ل افکار عمومي از آن و قابل دسترس بودن و سرعت انتقال پيام در آن باعث شده است که استفاده از تصوير سازي مطبوعاتي محدود تر شود . ولي اکثر اوقات تصويرسازي از عناصر سازنده و ريشه اي بسياري از تصاوير تلويزيوني مي باشد . البته ، امروزه تصويرگران از کليه ابزارها و امکانات بياني براي به تصوير گشيدن موضوعات خاص استفاده مي نمايند . حتي ساير فنون ، ابزارها و هنرهاي ديگر از قبيل عکاسي ، مجسمه سازي ، نقاشي ، خوشنويسي، حکاکي ، سينما ، وتلويزيون . در سال هاي اخير انواع کامپيوتر و نرم افزارهاي گر افيکي در اختيار تصوير گر مي باشند تا او متناسب با سفارش و محتواي موضوعات مختلف از آن ها سود جويده به عبارتي امروزه کامپيوتر و نرم افزارهاي آن همانند لوازم طراحي و نقاشي از قبيل قلم مو ، ايربراش را پيد و گراف و شابلون و ......در اختيار هنرمند تصويرسازي مي باشد .
« هنرهاي مختلف علي رغم اين که هر کدام از وسايل و شيوه هاي اجرايي خاصي استفاده مي کنند ولي نکته مشترک در بين آن ها بيان تصويري مي باشد » تفاوت هاي اجرايي فقط گاهي اوقات مرزهاي ظريفي را در بيان موضوعات مختلف ايجاد مي کنند . ولي اين جزئيات اجرايي و بياني همانند زبان هاي مختلف در بين جوامع مختلف مي باشد و در اصل از حيث محتوا و درک مخاطبان و انتقال ايده ها با هم يکسان مي باشند . مگر برخي از ويژگي هاي خاص فرهنگي که در بين جوامع مختلف برداشت هاي مختلفي دارند متمايز از اين طرز فکر با شد امروزه با توجه به رشد و توسعه زندگي بشري و دست يابي او به تکنولوژي مدرن هنر تصوير سازي هنر تصويرسازي کاربردهاي فراواني از جمله تبليغات ، در زمينه تصويرسازي براي فيلم هاي نقاشي متحرک ( انميشن ) و همچنين تابلوهاي محيطي رايانه اي تبليغاتي مشغول مي باشند . بطور قطع رعايت اصول زيبايي شناسي دراين قبيل تابلوها مي تواند چهره عمومي شهرهاي بزرگ را که دچار دستخوش زيادي شده اند ترميم سازد و به جامعه و مردم خود شادابي خاصي بخشد .
و...
422_1579580523_35971_8524_1071.zip0.03 MB |