پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای
پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای

توضیحات :

دانلود پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای 6 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب:

قسمتی از متن :


مقدمه و تعریف

ارتباط فرآيندی پیچیده است. سازمان به عنوان يك نهاد اجتماعي نيازمند ارتباطات است. ارتباطات از عناصر اولیه مدیریت است مديران دريافته اند كه ارتباطات مؤثر با كاركنان و درك انگيزه هاي ارتباطي آنان در توفيق مديران در دستيابي به اهداف طراحي شدۀ سازمان عامل مؤثري است. بدون وجود سیستم ارتباطی موثر در سازمان، مدیر قادر نخواهد بود وظایفش را به نحو مطلوبی به انجام رساند. (ساروخاني ،1371).

«دیبرد» (1991، به نقل از منوچهری، 1379) در تحقيق خود به اين نتيجه رسيد كه مهارت هاي فردي نقش مهم و زيادي در برقراري ارتباطات دارند و مي گويد كه اينها مهارت هاي اساسي ارتباطات هستند و اگر به درستي به كار گرفته نشوند مي توان گفت كه ارتباطات با مشكلات عديده اي روبرو خواهد شد. مهارت هاي ارتباطي شخص فرستنده يا گيرنده پيام، در بهبود ارسال پيام تاثير قاطع دارد. مهم ترين آنها يعني كلامي،شنود، باز خورد هستند كه در زير آنها شرح داده مي شوند.

مهارت كلامي: ارائه پيام بر اعتبار سخنگو تاثير مي گذارد. يكي از جنبه هاي ارائه پيام، سلاست گفتار، تكرار نابجاي كلمات، عدم سازماندهي درست كلمات، استفاده از كلمات نادرست و اشكال در تلفظ است. موارد فوق تاثير چشمگيري بر باور كردن حرف هاي ما توسط شنوندگان دارند. ما كساني را كه اشكالات گفتاري دارند كم كفايت تر مي دانيم. (بیگی و فیروز بخت، 1377). از دیدگاه گیج و دیگران (1968، به نقل از منوچهری، 1379) برخي از مردم در توضيحات خود با استفاده از اصطلاحات صحيح، مثالها و سازماندهي مناسب و صحيح نظرات خود، به قلب موضوع مي زنند ولي برخي ديگر همه چيز را با هم در مي آميزند، از اصطلاحاتي استفاده مي كنند كه مخاطب آن ها نمي تواند آن اصطلاحات را درك كند، تشابهات نامناسبي به كار مي برند و مفاهيم و اصولي را به كار مي بندند كه طرف مقابل بدون درك موضوع مورد نظر آنان نمي تواند آن ها را بفهمد. مهارت كلامي – توضیح دادن و بیان پیام با کلام - يكي از مهم ترين و رايج ترين مهارت هاي اجتماعي مي باشد. ارائه كلامي بايد تا سر حد امكان سليس باشد. گوش دادن به «اه» ها و «اوم» ها يا جمله هاي جويده، ناقص و بي هدف جز ناراحتي مخاطبان چيزي در پي نخواهد داشت. هیلر و دیگران (1969، به نقل از مرتضوی، 1370) متوجه شدند از طريق سلاست كلامي كه آن را از طريق طول جملات مي سنجيدند و وجود يا عدم وجود مكث هايي چون «اه» و «ام» و از این قبیل، مي توان معلماني كه درسها را خوب بيان مي كنند از معلماني كه دروس را به خوبي بيان نمي كنند جدا ساخت. از نقطه نظر كنپر (1981) در آميختن كلام و انتقال پيام با شوخي و مزاح مي تواند موجبات اثر گذاري بيشتر كلام و گفتار گردد. اما هشدار مي دهد كه گاهي افراط در شوخي مانع درك صحيح پيام مي شود.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی_1649479863_56446_8524_1878.zip0.03 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت