چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش حافظه فعال و نارساخوانی
چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش حافظه فعال و نارساخوانی

توضیحات:

چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش حافظه فعال و نارساخوانی 50صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


نارساخوانی

تاریخچه نارساخوانی

اولین اشاره به اصطلاح نارساخوانی توسط یک پزشک آلمانی به نام "برلین[1]"(1872) صورت گرفت. وی این اصطلاح را برای توصیف یک فرد بزرگسال مبتلا به نارساخوانی اکتسابی به کار برد که در این مورد فرد به دنبال آسیب مغزی[2]، توانایی خواندن خود را از دست داده بود. برلین همچنین بیان کرد: "اگر نقص در خواندن حروف چاپی شدید باشد، آن اختلال نارساخوانی است. در واقع نارساخوانی عضوی از خانواده بزرگ اختلال‌های زبانی یا "آفازیا[3]" است که با مشکلاتی مانند اختلال در درک یا تولید زبان بیانی[4] یا هر دو مشخص می‌شود". مدت کوتاهی پس از کشف برلین، در سال ۱۸۷۷، اصطلاح "کوری کلمات" توسط یک پزشک دیگر به نام کاسمل[5] در توصیف یک بیمار بزرگسال آفازیک[6] که توانایی خواندنش را از دست داده بود، به کار برده شد. کاسمل همچنین معتقد بود که نشانه‌های فوق مربوط به نقص در ناحیه شکنج زاویه‌ای[7] چپ مغز می‌باشد (گاردیولا[8] و ۲۰۰۱؛ شیویتز[9]، ۲۰۰۳). شاید نخستین گزارش درباره بیماران مبتلا به کوری کلمات به سال ۱۶۷۶ باز گردد، زمانی که جان اسمیت[10] پزشک آلمانی، افرادی را مشاهده کرد که پس از ضربه[11]، تومور[12] یا صدمه مغزی، توانایی خواندن خود را از دست می‌دادند، در حالی که پیش از بروز آسیب مغزی چنین توانایی را داشتند؛ چیزی که بعدها به عنوان "ناخوانی اکتسابی[13]" از آن نام بردند (به نقل از شیویتز، ۲۰۰۳). بدین ترتیب شارکوت[14] (۱۸۸۷)، اصطلاح الکسیا را به عنوان فقدان کامل توانایی خواندن تعریف کرد. سرانجام بت من[15] (۱۸۹۰)، الکسیا یا دیسلکسیا را به عنوان شکلی از یادزدودگی کلامی[16] نام برد که در آن فرد مبتلا، حافظه مربوط به معنای قراردادی[17] نمادهای ترسیمی[18] را از دست می‌دهد.



[1] Berlin

[2] Brain Lesion

[3] Aphasia

[4] Expressive Language

[5] Kausmal

[6] Aphasic

[7] Angular Gyrus

[8] Guardiola

[9] Shaywitz

[10] Schmidt

[11] Stroke

[12] Tumor

[13] Alexia

[14] Charcot

[15] Bateman

[16] Verbal Amnesia

[17] Conventional Meaning

[18] Graphic Symbols

فهرست برخی از مطالب :


نارساخوانی.. 1

تاریخچه نارساخوانی.. 1

تعریف و توصیف نارساخوانی.. 4

طبقه‌بندی اختلال‌های خواندن. 7

مراحل رشد خواندن. 7

فرایند یادگیری خواندن. 9

شیوع نارساخوانی.. 10

رویکردهای تبیینی اختلال نارساخوانی.. 11

تقارن نیمکره‌های مغز. 11

عوامل دیداری.. 12

عوامل شناختی و پردازشی.. 12

فراشناخت... 13

عوامل وراثتی.. 13

خودکاری.. 14

عوامل عصب‌شناختی.. 14

عوامل مبتنی بر مغز. 15

مخچه و نارساخوانی.. 15

تحلیل نقش سایر بخش‌های مغز در نارساخوانی.. 16

تفاوت‌های عملکرد افراد عادی و بیمار. 17

عوامل توام با نارساخوانی.. 18

ویژگی‌های اختلال نارساخوانی.. 20

گستره نظری حافظه. 22

الگوهای سنتی حافظه. 22

سه مرحله حافظه. 25

تکالیف مورد استفاده برای اندازه‌گیری حافظه. 25

زیست شناسی یادگیری و حافظه. 26

حافظه فعال. 27

تکالیف اندازه‌گیری حافظه فعال. 30

نظریه‌های حافظه فعال. 31

مدل پردازش اطلاعات.. 31

یادگیری و حافظه فعال. 33

نارساخوانی و حافظه فعال. 34

گستره پژوهشی.. 35

جمع‌بندی.. 44

منابع. 44

منابع فارسی.. 44

منابع لاتین.. 46


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

چارچوب نظری و پیشینه تجربی پژوهش حافظه فعال و نارساخوانی_1624446233_50447_8524_1741.zip0.14 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت