پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی
پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی46صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


قابلیت­های سازمانی

در دو دهه اخیر با رشد رقابت میان سازمان­ها، نگاه­های جدید در حوزه علوم مدیریت و کسب و کار شکل گرفته است که به دنبال شناسایی ریشه­های موفقیت سازمان­ها در شرایط سخت رقابتی هستند. توجه به قابلیت­های سازمانی یکی از زاییده این دیدگاه می باشد. با مطالعه رقابت در عرضه بازارها در دهه­های اخیر، از جمله موارد کلیدی که همواره مورد توجه بسیاری از دانشمندان حوزه استراتژی بوده است، قابلیت­های سازمان به­خصوص قابلیت­های کلیدی سازمان هستند که به عنوان شالوده مزیت­های رقابتی سازمان­ها مطرح می­شوند. مفهوم قابلیت­های سازمانی، مفهومی وسیع و بسیط است که ابعاد و وجهه­های گوناگونی داشته و از دیدگاه­های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است (اسکرینگ تنا و بو لوسار[1]، 2005؛ ادگار و لاکود[2]، 2008).

به نظر می­رسد نگاه دقیق و ریزبینانه به قابلیت­های سازمانی با شکل­گیری و مطرح شدن اصلاح قابلیت­های کلیدی سازمان آغاز گردید (والش و لینتون[3]، 2001). قابلیت­های کلیدی سازمان اغلب به عنوان پایه­ای برای رقابت پذیر بودن سازمان­ها و ایجاد مزیت رقابتی مورد مطالعه قرار می­گیرد. با گسترش مطالعات در این حوزه، دیگر توجه تنها به قابلیت­های کلیدی سازمان که به­طور مستقیم سازنده مزیت­های رقابتی هستند، نبوده و سایر قابلیت­های سازمانی که صرفاً به توانمند شدن سازمان در رسیدن به هدفی غیر از مزیت رقابتی منجر شوند، نیز مورد مداقه قرار گرفته اند. از آنجاییکه این قابلیت­ها منجر به مزیت رقابتی می­گردند، لازم است تا قبل از بررسی قابلیت­های سازمانی، اشاراتی مختصر به مزیت رقابتی و تئوری­های مطرح شده در آن­ها داشته باشیم.

2-3-1. مزیت رقابتی

مزیت رقابتی، وضعیتی است که یک بنگاه را قادر می سازد با کارایی بالاتر و به­کارگیری روش­های برتر، محصول را با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت با رقبا سود بیش­تری را برای بنگاه فراهم آورد. یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیت رقابتی است که بتواند به دلایل خاص که ناشی از ویژگی­های آن واحد است (مانند وضعیت مکانی، فناوری، پرسنلی و...) به طور پیوسته تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایین­تر و کیفیت بالاتر عرضه کند (رودساز و همکاران، 1391). مزيت رقابتي ارزش­هاي قابل ارائه شرکت براي مشتريان است به نحوي که اين ارزش­ها از هزينه­هاي مشتري بالاتر است (پورتر[4]، 2008، ص 15). مزیت رقابتی تمایز در ویژگی­ها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا به مشتریان می­کند (هائو[5]، 1999). بر اساس تعریفی دیگر، مزیت رقابتی به­عنوان ارزشی شناخته می­شود که سازمان به مشتریان خود عرضه می­دارند به نحوی که در آن مقطع زمانی این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی­شود (رودریگرز و همکاران، 2002).



[1] - Escrig-Tena & Bou-Llusar

2 - Edgar & Lockwood

3 - Walsh & Linton

1 - Porter

[5] - Hao

فهرست برخی از مطالب :


-3-1. مزیت رقابتی

2-3-1-1. انواع مزیت¬های رقابتی

الف) مزیت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا):

ب) مزیت متجانس در مقابل نامتجانس

ج) مزیت مشهود در مقابل نامشهود

د) مزیت ساده در مقابل مرکب

ه) مزیت موقتی در مقابل مزیت رقابتی پایدار

2-3-1-2. مزيت¬هاي رقابتي در قلمروهاي انساني، سازماني و محيطي

2-3-1-3. نگرش¬های موجود به منشاء مزيت¬هاي رقابتی

2-3-2-1. تعریف قابلیت¬های سازمانی

جدول 2-2: قابلیت های سازمان از دیدگاه والش و لینتون (2001)

2-3-2-2. جانمایی سیستم¬های اطلاعاتی در قابلیت¬های سازمانی

جدول 2-3: دسته بندی قابلیت های سازمانی

2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم¬های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر داده

2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم¬های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر فرآیند

2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر ستاده

2-4. صنایع کوچک و متوسط

جدول 2-4: طبقه¬بندی سازمان¬های کوچک و متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا (2004)

جدول 2 – 5: طبقه¬بندی SME ها بر اساس معیار تعداد کارکنان

جدول 2-6: طبقه¬بندی SME ها بر اساس معیار تعداد کارکنان (فارغ از نوع فعالیت)

2-4-1. اهمیت کسب و کار¬های کوچک و متوسط

جدول 2-7: مقایسه عملکرد SME ها در سال 2003 در چهار کشور توسعه یافته

جدول 2-8: مقایسه عملکرد SME ها در سال 2003

5. پیشینه پژوهش

2-5-2. پیشینه داخلی

فهرست منابع فارسی

فهرست منابع لاتین


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی_1624431736_50390_8524_1574.zip0.08 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت