پیشینه ومبانی نظری تحقیق خلاقیت
پیشینه ومبانی نظری تحقیق خلاقیت

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری تحقیق خلاقیت29صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

خلاقیت

یکی از ویژگی‌ها و صفات شناختی که در مباحث مختلف مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار گرفته است ویژگی خلاقیت است با توجه به مشکلات مختلفی که دنیای امروز با آن دست به گریبان است توجه به تفکر انتقادی و عامل پیش‌بینی کنندهآن یعنی خلاقیت از اهمیت ویژه‌هاي برخوردار است.

2-5-1- تعریف خلاقیت

در بین روانشناسان توافقی که حاکی از نظر مشترک پیرامون تعریف خلاقیت باشد وجود ندارد. در واقع گستردگی تعریف، نشأت گرفته از دیدگاههای گوناگون روان شناختی از این پدیده است. خلاقیت فرآیندی از خلاق بودن است، مجموعه ای از اعمال که ایده‌ها افکار و اشیاء فیزیکی جدیدی را به وجود مي‌آورد (کلایتون[1]،2002). آلدر[2](2002) "در کتاب چگونه هوش خلاق را تعریف کنیم؟"، خلاقیت را این گونه تعریف کرده است:

  • چیزی است که هنر پیشگان دارند.
  • یک نگرش غیر معمول یا بدیع به مسایل است.
  • تداعی با عناصر شناختی منفک با ایده هاست.
  • فرآیندی که به محصول با ارزش مي‌انجامد.
  • یک استعداد یا صفت خاص حاصل شده‌ی مغزی به عنوان یک نظام پیچیده است.
  • فرآیندی که چیزی را جدید و با ارزش مي‌کند.
  • ویژگی‌ها و خصوصیات بی همتایی از آنچه که فرد به آن معنا مي‌دهد.

رانکو[3] (2007) نیز خلاقیت را شامل آفرینش چیزی جدید و مفید مي‌داند. یکی از نظریه پردازانی که تحقیقات گسترده ای در رابطه با خلاقیت انجام داده است. تورنس (1998،به نقل از سیف، 1387)، سه تعریف برای خلاقیت در سه زمینه پژوهشی، هنری و وابسته به بقاء مطرح کرده است. به نظر وی تعریف پژوهشی خلاقیت عبارت است از فرآیند حس کردن مشکلات و مسایل، شکاف در اطلاعات، عناصر گم شده چیزهای ناجور، حدس زدن و فرضیه سازی درباره این نواقص و ارزیابی و آزمودن این حدس‌ها و فرضیه ها، تجدید نظر کردن و دوباره آزمودن آنها و بالاخره انتقال نتایج. تورنس در تعریف هنری خلاقیت به مصادیقی اشاره مي‌کند که برخی ازمصادیق عبارتند از: خلاقیت مانند خواستن دانستن است، خلاقیت مانند دوباره نگاه کردن است، آفرینندگی مانند خط زدن خطاهاست، آفرینندگی مانند خواندن به سبک خود است. تورنس در تعریف خلاقیت"وابسته به بقاء" خلاقیت را عبارت از قدرت کنار آمدن با موقعیت‌هاي دشوار و خطرناک مي‌داند، وقتی که شخص هیچ راه حل از پیش آموخته شده‌ای ندارد. گانیه (1985، به نقل از سیف، 1387) خلاقیت یا آفرینندگی را نوعی حل مسأله مي‌داند که تازگی نتایج تفکر آفریننده از ویژگی‌های آن است. در نظریه گیلفورد آفرینندگی بر حسب تفکر واگرا تعریف شده است (سیف،1387).



[1] .Cliton

[2] .Alder

[3].Ranco

فهرست برخی از مطالب :



خلاقیت

2-5-1- تعریف خلاقیت

2-6- دیدگاه‌های کلی مربوط به خلاقیت

2-6-1- دیدگاه غرب از خلاقیت

2-6-2- دیدگاه شرق از خلاقیت

2-6-3- نظریه‌ها و مکاتب روانشناسی درباره خلاقیت

2-6-4- نظریه روان تحلیل¬گری

2-6-5- نظریه روان تحلیل گری جدید

2-6-6- ای. جی. اسکاکتل

2-6-7- وایت

2-6-8- نظریه تداعی¬گرایی

2-6-9- نظریه رفتارگرایان

2-6-10- نظریه‌هاي انسان گرا

2-6-11- نظریه گشتالت و شناخت گرایی

2-6-12- دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت

سیالی کلام

ایده پروری

انعطاف پذیری خود جوش معنایی

انعطاف پذیری خود جوش تصاویر

تداعی پروری

تعبیر پروری

سیالی سازگاری نمادین

ابتکار

2-6-13- کوشلر

2-7- فرآیند خلاقیت

2-7-1- مرحله آمادگی

2-7-2- مرحله نهفتگی (تکوین)

2-7-3- مرحله اشراق (بینش)

2-7-4- مرحله اثبات (مقابله)

2-8- ویژگی‌هاي افراد خلاق

2-9- عوامل مؤثر بر خلاقیت

2-9-1- عوامل خانوادگی مؤثر بر خلاقیت

2-9-2- عوامل اجتماعی مؤثر بر خلاقیت

محیط بین فردی:

محیط مربوط به رشته علمی:

محیط اجتماعی- فرهنگی:

2-9-3- موانع خلاقیت

موانع فردی خلاقیت

موانع اجتماعی خلاقیت

موانع سازمانی خلاقیت

2-9-4- آموزش خلاقیت

پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر

2-11-1- پژوهش‌هاي صورت گرفته در داخل و خارج کشور

منابع و مآخذ

منابع فارسی

منابع لاتین


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری تحقیق خلاقیت_1624424087_50343_8524_1034.zip0.04 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت