پیشینه ومبانی نظری اختلال بیش فعالی و نقص توجه
پیشینه ومبانی نظری اختلال بیش فعالی و نقص توجه

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری اختلال بیش فعالی و نقص توجه34صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :



  1. اختلال بیش فعالی و نقص توجه

اختلال کاستی توجه و بیش فعالی نوعی اختلال مزمن و شدید در رشد روانی است که ریشه در رفتارهای بی توجهی، بی قرارانه و براساس انگیزش آنی دارد. شروع آن در اوایل کودکی، یعنی پیش از 7 سالگی است و تقریباً همیشه قبل از 5 سالگی و اغلب پیش از دو سالگی مشخص می شود. معمولاً تا دوران نوجوانی و بلوغ ادامه یافته و شخص را در معرض پاره ای از نابهنجاری های رشدی-شخصیتی قرار می دهد. پیامدهای مضر آن شامل نقص قانون و سایر رفتارهای آزاراشی اجتماعی و عدم موفقیت در مدرسه می شود. مطالعات طولی نشان می دهد که رفتارهای بی قرارانه و بی توجهی، خطری قابل گسترش است. این رفتار فقط نشانه ای از یک مجموعه مشکلات بنیادی نیست. به همین دلیل، درمان رفتارهای به شدت بیش فعالانه هدف اصلی در خدمات سلامت روانی کودک است(بشیری، 1386).

اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (انجمن روان‌پزشکی آمریکا، 1995)شامل سه طبقه مهم: بی‌توجهی،بیش‌فعالی و تکانشگری است.بی‌توجهی با توجه انتخابی محدود(توجه بـه مـحرک نامربوط یا پرت‌کننده‌ حواس‌ و چشم‌پوشی از محرک مربوط) و فقدان توجه مداوم(توانایی حفظ توجه در طول زمان)مشخص شده است(داگلاس، ‌1972). کودکان دارای این اختلال به آسانی حواس‌پرت گردیده و از تکالیفی که نیازمند‌ توجه‌ نمودن برای زمـانی طـولانی است،اجتناب می‌کنند. بیش‌فعالی با فعالیت بالای حرکتی نشان داده می‌شود. به نظر می‌رسد کودکان مبتلا به ADHD در متوقف ساختن فعالیت‌های خود در موقعیت‌های موردنیاز ناتوانند. آنها به‌ حد‌ افراط‌ تکان خورده، نمی‌توانند آرام بازی‌ کـنند‌ و دسـت‌ها یا پاهای‌شان اغلب بی‌قرار و ناآرام است. تکانشگری با فقدان کنترل در موقعیت‌هایی که مستلزم توجه کنترل‌شده یا یک تکلیف سازمان‌یافته‌ است،مشخص‌ می‌شود.‌ کودکان مبتلا به ADHDتمایل دارند به اولین‌ فـکری‌ کـه وارد ذهـن‌شان می‌شود پاسخ دهند، آنها پیـامدهای رفـتارشان را بـه حد کافی در نظر نمی‌گیرند و برای به‌ تعویق‌ انداختن‌ ارضای نیازهای خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. این سه ویژگی مهم‌ ADHDلازم نیست بـه‌طور هـمزمان یـا به میزان یکسانی نشان داده شود(توکلی زاده، 1387). در جدول 2-1 ملاک های تشخیصی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی براساس معیار های DSM-5 آورده شده است:


جدول 2-1. ملاک های تشخیصی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393)

فهرست برخی از مطالب :


2-1. اختلال بیش فعالی و نقص توجه

جدول 2-1. ملاک های تشخیصی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013؛ ترجمه سید محمدی، 1393)

2-1-1. ویژگی های تشخیصی اختلال کاستی توجه/بیش فعالی براساس DSM-5

2-1-2. مشکلات کودکان مبتلا به کاستی توجه و بیش فعالی

1. مشکلات مربوط به بی‌توجهی:

2. مشکلات مربوط به بیش‌فعالی:

3. مشکلات مربوط به‌ تکانشگری:

4. ناتوانی‌های یادگیری:

5. مشکلات اجتماعی:

6. نارسایی‌های شـناختی:

7. مشکلات هیجانی:

8. اختلالات یـادگیری‌ دیـداری-حرکتی:

9. تمرکز:

تمرکز:

مشکلات حرکتی:

ناهماهنگی حرکتی:

2-1-1. سبب شناسی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی

عوامل ژنتیکی:

عوامل عصب‌شناختی و عصبی-شیمیایی

عوامل ژنتیکی:

عوامل عصب‌شناختی و عصبی-شیمیایی

:

آسیب‌های مغز:

عوامل مربوط به تغذیه: شکر تصفیه شده:

عوامل محیطی:

عوامل ژنتیکی:

عوامل عصب‌شناختی و عصبی-شیمیایی

:

آسیب‌های مغز:

عوامل مربوط به تغذیه: شکر تصفیه شده:

عوامل محیطی:

عوامل روان‌شناختی:

2-1-1. الگوی بارکلی

کارکرد های اجرایی

درمان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی

2-1-5-1. برقراری و تداوم یک محیط سـازمان‌یافته

درمان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی

2-1-5-1. برقراری و تداوم یک محیط سـازمان‌یافته

2-1-5-2. رفتار درمانی

2-1-5-3. درمان شناختی-رفتاری

2-1-5-4. دارو درمانی


منابع فارسی

منابع لاتین


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری اختلال بیش فعالی و نقص توجه_1624357565_50271_8524_1360.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت