پیشینه و مبانی نظری نقش و اهمیت هنر
پیشینه و مبانی نظری نقش و اهمیت هنر

توضیحات:

33صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


ادبیات و هنر از پدیده هایی هستند که همواره نقشی موثر در زندگی انسان داشته و از دیرباز مورد نظر فلاسفه، اندیشمندان و مربیان بوده است، چنانکه مکاتب گوناگون فکری، سیاسی و اعتقادی به هنر به منزله وسیله کارآمد جهت توسعه مفاهیم و معارف در جامعه و پرورش انسان به گونه ای متناسب با هدف های خود به کار گرفته اند. البته در بیان عوامل و علل اصلی پیدایش هنر، تفاوت نظر وجود دارد، چنانکه گروهی خاستگاه هنر را همان نیازهای اجتماعی و بر اساس تکامل اجزا تولید در روابط اجتماعی دانسته و عده ای بر غریزی بودن آن و ارتباطش با تمایلات و احساسات درونی انسان تاکید می ورزند. به هر حال این واقعیت که هنر به عنوان یکی از قدیمی ترین پدیده های انسانی و اجتماعی که در دوران مختلف و فرهنگ ها و جوامع گوناگون وجود داشته و در مراسم مذهبی و اجتماعی نقش بارزی را عهده دار بوده است، غالبا از اتفاق نظر کامل صاحب نظران برخوردار می باشد (احسانی،1382).

در زمان فیلسوفان یونانی راجع به هنر و کار هنری، بحث های متعددی شده است.افلاطون معتقد بود که شاعر به عنوان هنرمند، موجودی مقدس است و هرگز امکان ندارد شعری بسراید مگر اینکه به وی الهام شود. همین اندیسه را در آرای سنت آگوستین، حکیم الهی دوران وسطای غرب، نیز می توان ملاحظه کرد.او معتقد بود که خلاقیت هنری، الهام خدایی است. بعدها اسپینوازا آفرینش های هنری را نیز از نیروهای ماوراءالطبیعه جدا دانست و در اوایل قرن 19 افرادی نظیر شلینگ، شوپنهاور و هربارت ، آفرینش های هنری را در باب ضمیر ناخودآگاهی آدمی تبین کردند. ارسطو در کتاب شعر خود این عقیده را مطرح کرده بود که هنر می تواند موجب صافی روان، تزکیه نفس و تصفیه باطن گردد (منطقی ،1375).

امروزه هنردرمانی در گستره وسیعی در سطح بیمارستان های روانی، کلینیک های توانبخشی، اقامتگاه سالمندان و مدارس به کار گرفته می شود.دکتر جابر عناصری در کتاب " مردم شناسی و روان شناسی هنری " در قسمتی از تجربیات خود، در اثرات هنر درمانی در مراکز توانبخشی می نویسد : در کودکان معلولی که از ابراز عقاید خود به طور وضوح عاجزند، حرکات نمایشی را وسیله ای برای ابراز عقاید و احساسات خود و بیان مشکلات و علایقشان قرار می دهند. از طریق بازی نمایشی به سادگی می توان با این کودکان ارتباط برقرار کرد.بازی های نمایشی باعث رابطه حسنه با این کودکان می شود و این کودکان ضمن مقایسه رفتار و گفتار خود با اعضای دیگر به خودشناسی بهتری نایل می آیند و در میان گروه احساس مسئولیت می کنند و معیارهای گروه را حتی الامکان رعایت می کنند (منطقی ، 1375).


تعریف نمایش :نمایش[1] مفهمومی است که یک هستی مطلق و یگانه ندارد و تعریف های متعددی برای آن ذکر شده است (جنینگز[2]، 1987). هنر،فعالیت و اشتیاق یا غریزه انسانی که در نمایش تجلی می یابد، چنان در ژرفای تار و پود انسان و پی گرفت های وی تنیده شده اند که تعیین یک حد و مرز قاطع بین فعالیت های عام تر و نمایش تقریبا ناممکن است (تعاونی، 1382). بسیاری از مردم ، نمایش و تئاتر را با هم مرتبط می دانند اما در حقیقت این دو مفهموم متفاوتند. نمایش یک نجربه شخصی است (کلمه از واژه یونانی Draoمی آید به معنای I Do یا I struggle). تئاتر در ارتباط با تجربه با دیگران شکل می گیرد (واژه ای که از کلمه یونانی Theatronمی آید به معنای مکانی برای نمایش دادن (دیدن) (کاسون،2006). نمایش را می توان کنشی تقلیدی دانست،کنشی برای تقلید و بازنمایی رفتار بشر. عاملی که نمایش را نمایش می سازد، دقیقا بیرون و فراسوی واژه ها قرار دارد و عبارت از کنش یا عملکردی است که به اندیشه مفهوم مورد نظر پدید آورنده اثر، تحقق کامل می بخشد. هنر نمایش عینی ترین و ملموس ترین شکل باز آفرینی موقعیت ها و روابط انسانی است زیرا نمایش بر خلاف قالب های روایتی که بازگویی رویدادهای گذشته و خاتمه یافته گرایش دارند،در ابدیت زمان حال جاری است؛ در اکنون و اینجا نه در آن وقت ها و آن جاها (وینیکات، 1974). بالعکس، تئاتر اجرای آگاهانه یک متن یا یک موضوع از پیش تعیین شده است که هدف های متعددی را دنبال می کند؛تئاتر آموزش می دهد،ارشاد میکند،سرگرم میکندو نیز در دراه کشف جهان و الهام بخشیدن به تماشاگران گام بر میدارد. بنابراین تئاتر وسیله ای می شود که انسان توسط آن جان خود را تعریف می کند، یا از طریق آن از واقعیت های تلخ می گریزد (براکت[3]،1977). در نگاهی کلی می توان نمایش و تئاتر را قالبی برای اندیشه، روندی برای شناخت و شیوه ای برای برگرداندن مفاهیم انتزاعی به شرایط ملموس انسانی دانست. به عبارت دیگر، تئاتر، انبوه تماشاگر را از صورت مجموعه ای مرکب از انسان های منفرد خارج و تبدیل به ناهشیار جمعی می کند. نمایش و تئاتر به عنوان یک وسیله بیانی و ارتباطی - گذشته از داستان گوییی و یا بازنمایی رویدادها به باز آفرینی حالت های عاطفی انسان و شرکت دادن تماشاگران در عواطف گوناگون می پردازند. و به وسیله تبدیل می شوند که دامنه تجربیات انسانی را گسترش می دهند و بسط و توسعه ظرفیت آنان برای درک عواطف غنی تر ،ظریف تر و رفیع تر را در پی دارند (تعاونی،1382).



.Drama1

.Jenninges2

3.Brockett

فهرست برخی از مطالب :


ادوهرتي (1989) پژوهش هايي را در باره تاثير بازي و نمايش درمانگري در كودكان مبتلا به نشانگان داون ، انجام داد و به اين نتيجه رسيد كه نمايش درمانگري مي تواند تصوير مثبتي از خود در اين كودكان ايجاد و آن ها را آماده ورود به جامعه كند. 19

هي ترون (1998)،سلسله مطالعاتي در مورد اثر بخشي نمايش در مانگري در كاهش نشانه هاي كودكان مبتلا به اختلال فراگير تحولي انجام داده است. 19

جنينگز و ليند كويستبين سال هاي 1974 تا 1979 به اثر بخشي نمايش در افزايش تعامل هاي اجتماعي،كاهش پرخاشگري و بهبود سطح حرمت خود ، در كودكان مبتلا به اختلال هاي فراگير تحولي اشاره داشته اند و وارگر(1984 )، همين نتايج را در كار با كودكان مبتلا به در خود ماندگي به دست آورده است. 19

کارپنتر و سانبرگ (1973) شیوه های نمایش درمانی را برای نوجوانان دارای اختلالات رفتاری به کار برده اند و به پیشرفت هایی در زمینه رفتار و طرز برخورد این نوجوانان در رویارویی با خانه، مدرسه و اجتماع آن ها دست یافتند. 20

بام (1964) از طریق فعالیت های نمایشی ، به ویژه بداهه سازی برای کودکان دارای اختلالات رفتاری توانست الگوهای موثر در جلب مشارکت فعال این کودکان کشف کند. کاتناخ (1992) هم از طریق نمایش درمانی توانست مهارت های اجتماعی را در کودکان رشد دهد. 20

میلر و همکارانش (1998) تاثیر برنامه های نمایشی را بر روی دانش آموزانی که از لحاظ احساسی عقب مانده بودند مورد بررسی قرار دادند و به پیشرفت های چشمگیری در رفتار کلی و روابط بین فردی رسیدند. 20

درود فر ( 1385) پژوهشی تحت عنوان تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر بهبود پذیری مهارت های اجتماعی دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر پایه چهارم و پنجم دبستان شهر تهران انجام داد.پژوهشگر از کل جامعه 36 نفری دبستان استثنایی شهید صیاد شیرازی تهران، تعداد 30 نفر از آن ها که بر اساس آزمون مهارت های اجتماعی کودکان (تهیه شده توسط احمدی و نورانی) دارای نمره کمتر از حد نصاب 100 بودند به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند.گروه آزمایش به مدت 14 جلسه با استفاده از داستان تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند.آزمون مهارت های اجتماعی احمدی ونورانی به صورت پیش آزمون و پس آزمون در مورد هر دو گروه توسط مربی پاسخ داده شد. اطلاعات به روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن شد که آموزش مهارت های زندگی با استفاده از داستان تاثیر معناداری بر میزان بهبود پذیری مهارت های اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل داشت. 22

فخری و همکاران ( 1384) به بررسی اثربخشی نمایش درمانی در افزایش مهارت های حرکتی و حافظه شنیداری کم توانان ذهنی با هوش بهر 70-55 در دامنه سني 15-10 سال پرداختند. جامعه آماري مورد نظر از دانش آموزان كم توان‌ذهني تحت ‌پوشش آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران كه در سال تحصيلي 84-83 مشغول به تحصيل بوده، تشكيل يافته است.نمونه پژوهشي كه افراد آن به صورت تصادفي انتخاب شدند شامل دو گروه آزمايش و گواه بود كه در هر گروه 20 نفر قرار داده شد. ابزار پژوهش مورد استفاده در اين تحقيق آزمون مهارت‌هاي حركتي ـ ادراكي برونينكز ـ اوزرتسكي و آزمون تقويت (توالي) حافظه شنيداری - بياني مي‌باشد. 23

نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه اجراي برنامه نمايش درماني براي گروه هدف، موجب افزايش مهارت‌هاي ادراكي و تقويت حافظه شنيداري شده است پرداختند بدین معنی که اجرای برنامه نمایش درمانی برای گروه آزمایش موجب افزایش مهارت های ادراکی و تقویت حافظه شنیداری شد. 23

فهرست منابع.. 24

اسلین.ام. نمايش چيست (1382). ترجمه شيواتعاوني. چاپ چهارم تهران.انتشارات نمایش. 24

Cottrell,June(1987). Drama:Creative drama in classroom grades1-3. Lincolnwood. NTC. 30



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری نقش و اهمیت هنر_1624257488_50169_8524_1785.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت