پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش
پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش39صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


2-1 مقدمه

امروزه بهره­وری بهینه دانش، دغدغه سازمان­های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس­های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می­شوند، سرمایه به حساب می­آیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شده­اند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک­هایی که برای سایر حوزه­های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده می­شوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان­های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه­ای، عامل حیاتی به شمار می­رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت­های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات[1] و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام می­دهند. اگر­چه تشخیص تفاوت میان داده­ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده­ها و اطلاعات و تبدیل آن­ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، 2004). بنابراین با توجه به تغييرات سريع و دائمي در جهان کنونی، ضروري است كه سازمان­ها بازگشت تمامي سرمايه­هاي خود را به بيش­ترين حد ممكن برسانند. یکی از سرمايه­هايي كه كم­ترين بهره­برداري را داشته است، دانشي است كه در اختيار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتي، یا در اذهان متخصصان (به شكل دانش ضمني) و یا به شكل گزارش، ارائه مطالب، ويدئوها و اسناد (به شكل دانش صريح) ذخيره مي­شود. ذخيره­سازي دانش شخصي به شكل سند و گزارش دشوار است و در صورتي كه به عنوان دانش ضمني در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازيابي و دسترسي به آن مشكل است. مديريت دانش، توانايي استفاده از دانش قبلي را براي شناخت ارزش اطلاعات جديد، تلفيق و يكپارچه­سازي آن و به كاربردن آن براي توليد دانش و قابليت­هاي جديد ترسيم مي­كند (میتال، 2008).

از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز توليد و اشاعه دانش بيش از هر سازمان دیگری نيازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با این­که دانشگاه­ها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایه­های فکری و منابع علمی توليد شده به ­وسيله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هيچ­گونه کنترلی بر دانش غير مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون توليد شده در داخل نيز به ندرت به گونه­ای مجتمع و یکپارچه جمع­آوری و در چارچوبی نظام­مند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسياری از سرمایه­های ارزشمند موجود برای هميشه ناشناخته و دور از دسترس و بسياری از خلاء­های موجود هم­چنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات توليد شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاه­ها را به لحاظ مادی نيز متضرر نموده و سبب شده است که بسياری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاه­ها فروخته شود (حاضری و صراف­زاده، 1385).




[1]. Information Managment (IM)

فهرست برخی از مطالب :


-1 مقدمه..................................................................................................................................................................... 12

2-2 تعاریف و مبانی نظری..................................................................................................................................... 13

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش................................................................................................................... 13

2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش........................................................................................................... 14

2-2-3 مفهوم داده............................................................................................................................................. 14

2-2-4 مفهوم اطلاعات..................................................................................................................................... 14

2-2-5 مفهوم دانش.......................................................................................................................................... 15

2-2-6 انواع دانش............................................................................................................................................. 16

2-3 معناسازی و دانش آفرینی............................................................................................................................. 17

2-4 مفهوم مدیریت دانش...................................................................................................................................... 20

2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش........................................................................................................................ 22

2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش...................................................................................... 22

2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش...................................................................................... 23

2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش...................................................................................................... 24

2-6 شیوه­های (مؤلفه­های) مدیریت دانش......................................................................................................... 24

2-7 ابعاد مدیریت دانش.......................................................................................................................................... 27

2-7-1 مدیریت دانش سازمانی.................................................................................................................... 27

2-7-2 مدیریت دانش شخصی..................................................................................................................... 28

2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی........................................ 30

2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ............................................ 33

2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامه­ریزی درسی و فعالیت­های آموزشی اعضای هیأت علمی......... 35

2- 11 مرور پیشینه پژوهش.................................................................................................................................. 40

2- 12 نتیجه­گیری .................................................................................................................................................. 43


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش_1624212295_50048_8524_1066.zip0.21 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت