پیشینه و مبانی نظری قابلیتهای بازاریابی
پیشینه و مبانی نظری قابلیتهای بازاریابی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری قابلیتهای بازاریابی43صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


از اوایل دهه 90 رویکرد مبتنی بر منابع به عنوان مدلی نوید بخش برای توضیح رفتار استراتژیک سازمان­ها و تصمیم­گیری­های راهبردی در آن­ها، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و منابع سازمان را تحت تأثیر قرار داد(جعفرپور، 1391). دیدگاه مبتنی بر منابع، نخستین بار در آثار منتشر شده توسط بارنی[1] و ورنرفلت[2] ارائه گردید.این دیدگاه برای ایجاد مزیت رقابتی، نگاه از درون به بیرون دارد و منابع درونی شرکت را منشأ مزیت رقابتی می­داند. در حقیقت در این دیدگاه، عامل مزیت رقابتی، منابع و دارایی­های درونی هر سازمان می­باشد و هر سازمان به مثابه مجموعه­ای از منابع منحصربه فرد فرض می­شود که برخی از این منابع، اساس مزیت رقابتی پایدار می­باشند(اعرابی، فتح اللهی و اسدزاده، 1388). تئوری مبتنی برمنابع در تحلیل منابع مزیت رقابتی دو فرض را می­پذیرد، این تئوری فرض می­کند که 1) سازمان­های موجود در یک صنعت یا گروه استراتژیک خاص، از لحاظ منابع استراتژیکی که در اختیار دارند ناهمگن هستند و 2) منابع در میان سازمان­های فعال در آن صنعت یا گروه استراتژیک از تحرک­پذیری کامل برخوردار نیست. بنابراین ناهمگنی منابع می­تواند عمری طولانی داشته باشد. تئوری مبتنی بر منابع در مورد سازمان، برای تحلیل منابع و ترسیم منابعی که می­توانند به عنوان منبع مزیت رقابتی برای سازمان عمل کنند، دو پیش فرض گفته شده را مورد آزمون قرار می­دهد(بارنی، 1991). در حالیکه در روش تحلیل بیرونی بر توصیف رفتارهای یک صنعت جذاب تمرکز می­شود، در دیدگاه مبتنی بر منابع برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار به نقاط ضعف و قوت درون بنگاه­ها توجه شده و تأکید از محیط رقابتی بنگاه، به منابع مورد نیاز بنگاه برای رقابت، انتقال یافته و بر روی منابع جذاب و رفتار آنها تمرکز می­شود(استراند[3]، 2006). همچنین از پژوهش­های محققینی چون ورنرفلت(1989)، راملت(1991)، مک­گان و پورتر(1997) که به دنبال آزمون تأثیر نسبی مشخصه­های سازمان و صنعت بر عملکرد شرکت بودند، این نتیجه حاصل شد که اثرات درونی سازمان بیشتر از تأثیرات صنعت است. برای مثال راملت(1984) تشریح کرد که در دنیای کسب و کار امروز تفاوت­های سود درون صنعتی، از تفاوت­های سود میان صنعتی فراتر رفته است و بر این اساس چنین استدلال نمود که منابع درونی سازمان­ها بسیار مهم­تر از اثرات صنعت هستند و این به معنای تأیید دیدگاه مبتنی بر منابع بوده است(جعفرپور، 1391). منابع واحدهای پایه­ای تجزیه و تحلیل بوده و شامل تمام نهاده­های فرآیند بازرگانی، شامل منابع مالی، تکنولوژیکی، انسانی و سازمانی می­باشند که پایه­ای برای ایجاد صلاحیت نیز فراهم می­کنند. در واقع صلاحیت­های یک سازمان از یک یا ترکیبی از منابع سازمان بوجود می­آید و خود پایه­ای برای ایجاد مزیت رقابتی ارائه می­کند(تیس و همکاران[4]، 1987). منابع(دارایی­های سازمان) در صورت تبدیل شدن به قابلیت­ها[5] و توانمندی­ها[6](شایستگی­ها) می­توانند منشأ مزیت رقابتی پایدار و نهایتاً منجر به ارتقای عملکرد سازمان در مقایسه با رقبای خود باشند(اعرابی و همکاران، 1388). منظور از منابع در این تئوری، صرفاً زمین و ماشین آلات نمی­باشد و در هفت گروه بصورت زیر طبقه­­بندی می­شود:



[1]- Barney

[2] - Wernerfelt

[3]- Strand

[4]- Teece & et al

[5] - Capabilities

[6]- Competency

فهرست برخی از مطالب :

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری قابلیتهای بازاریابی_1624082731_49898_8524_1549.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت