پیشینه و مبانی نظری فناوري اطلاعات (IT) و دورکاری
پیشینه و مبانی نظری فناوري اطلاعات (IT) و دورکاری

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری فناوري اطلاعات (IT) و دورکاری37صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


فناوري اطلاعات (IT)[1] و دورکاری

فناوري (‌ تكنولوژي )[2]

فناوري اطلاعات متشكل از چهار عنصر اصلي اساسي ( انسان، ساز و كار، ابزار، ساختار ) است به طوري كه در اين فناوري، اطلاعات از طريق زنجيره ارزشي كه از بهم پيوستن اين عناصر ايجاد مي‌شود جريان يافته و پيوسته تعالي و تكامل سازمان را فرا راه خود قرار مي‌دهد. (سپهري، 1383،137)

فناوري ، كاربرد علم براي حل مشكلات عملي است از اين رو تكنولوژي متكي بر دانش است.

دانش نوعي معرفت و شناخت است در حالي كه فناوري كاربرد اين شناخت است.

علم زمينه اي ايجاد مي كند تا فناوري در آن رشد كند. توسعه جامعه تنها با ارتقاي سطح فن آوري امكان پذير است. فن آوري مجموعه اي از عوامل سخت افزاري يا تجهيزات، توانايي ها و مهارت هاي انساني، دانش فني، و توانايي هاي مديريتي و سازماندهي است. افزايش سطح فناوري مستلزم رشد ارتقاي هماهنگ و سازگار تمام اجزاي آن است كه از طريق انتقال و توسعه داخلي فن آوري اتفاق مي افتد. نقش مديريت در فرآيند انتقال و توسعه فناوري مهم و تعيين كننده است و مي توان آن را در چهار سطح كلان، 1ـ بخش علوم 2ـ تكنولوژي 3ـ بنگاه ها 4ـ خود حرفه و تخصص مديريت مطرح كرد. (مالونی ،55:2007)

فناوري را قابليت كاربرد علوم در تامين خواسته هاي مادي و ذهني بشر مي دانند. با پيشرفت علوم زمينه هاي بالقوه جديدي براي ارتقاي فن آوري پيدا مي شود. ميزان كالا و خدمات توليد شده سرانه در جوامعي كه به پيشرفت هاي تكنولوژيكي جديد دست يافته اند از جوامع سنتي و عقب مانده فاصله زيادي گرفته است. در واقع توان كشورها و يا مؤسسات صنعتي و خدماتي در صحنه رقابت هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و نظامي به توان تكنولوژيكي آن ها بستگي دارد.

تنها با ارتقاي سطح تكنولوژي در جامعه است كه افراد آن مي توانند به توليد بيشتر كالا و خدمات دست يابند و باعث كارآيي و اثربخشي سازمان خود شوند و با نظام دهي مناسب در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي موجبات زندگي بهتر را براي خود فراهم نمايند. در صحنه رقابت هاي اقتصادي، سازمان ها و مؤسساتي كه به تكنولوژي برتر دست مي يابند، امكان بقا و رشد را مي يابند و سازمان ها و مؤسساتي كه از نظر تكنولوژي عقب بمانند از صحنه خارج مي شوند. (مالونی ،55:2007)

2-3-2- مفهوم فناوري اطلاعات

تعاريف مختلفي براي فناوري اطلاعات وجود دارد برخي از آنها عبارتند از:

الف- فناوري اطلاعات تلفيقي از دستاوردهاي مخابراتي ، روشها و راهكارهاي حل مساله و توانايي راهبري با استفاده از دانش كامپيوتري است.

ب- فناوري اطلاعات شامل موضوعات مربوط به مباحث پيشرفته علوم و فناوري كامپيوتري، طراحي كامپيوتري، پياده سازي سيستم هاي اطلاعاتي و كاربردهاي آن است.

ج- فناوري اطلاعات تلفيقي از دانش سنتي كامپيوتر و فناوري ارتباطات به منظور ذخيره، پردازش و تبادل هر گونه داده (اعم از متن ،صوت ،تصوير و . . . ) است.

د- فناوري اطلاعات واژه اي كلي است كه براي وسعت بخشيدن به محصولات و خدمات الكترونيكي حاصل از نوآوريهاي مخابراتي و رايانه اي استفاده مي شود.

ه- فناوري اطلاعات مجموعه اي از سخت افزار، نرم افزار و فكرافزار است كه گردش و بهره وري از امكانات را امكانپذير مي سازد.



[1] - Information Technology

[2] - Technology

فهرست برخی از مطالب :



فناوري اطلاعات (IT) و دورکاری.. 0

فناوري (‌ تكنولوژي ) 0

2-3-2- مفهوم فناوري اطلاعات.. 1

2-3-3- عناصر اصلي فناوري اطلاعات.. 2

شكل شماره1- 2- چارچوب كلي فناوري اطلاعات.. 2

2-3-4- تعريف جامع فناوری اطلاعات: 2

2-3-5- كاربردهاي فناوري اطلاعات.. 2

2-3-6- مدل‌هاي كاربرد فناوري اطلاعات در سازمانها 4

جدول شماره 1-2 كاربردهاي فناوري اطلاعات از نظر «زوبوف» 4

جدول شماره 2- كاربردهاي فناوري اطلاعات از نظر « هيكس» 5

2-3-7- ويژگيهاي فناوري اطلاعات.. 6

2-3-8- مزایا و محدودیت های فناوری اطلاعات.. 6

2-3-9- انتخاب فناوري اطلاعات مناسب.. 8

2-3-10- استفاده بهينه از فناوري اطلاعات.. 8

2-3-11- نقش فن آوري اطلاعات در سازمان. 8

2-3-12- آماده كردن كاركنان براي پذيرش فناوري اطلاعات.. 9

2-3-13- نقش مدیریت در افزایش سطح تکنولوژی.. 12

2-3-14- انواع استراتژی های تغییر. 12

2-3-15- خلاقیت و نوآوری.. 14

2-4- تعریف آموزش... 14

2-5- اهميت آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 15

2-6- مزاياي آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 16

2-7- مراحل فرآيند آموزش کارکنان در دورکاری: 17

2-8- بهينه كردن آموزش کارکنان در فرایند دورکاری: 18

2-9- مزاياي استفاده از فناوري اطلاعات در آموزش دورکاری: 19

2-10- مشكلات اجرايي استفاده از فناوري اطلاعات در آموزش دورکاری: 21

2-11- رویکردهای دورکاری: 22

سوابق و پیشینه تحقیق: 28

2-12-1- سوابق تحقیق در ایران : 28

2-12-2- سوابق تحقیق در خارج : 29

به نظر جکسون و یوهانسون(2003) رضایت کارکنان در گرو برخورداری از انگیزش لازم برای اجرای دورکاری است. انها اعتقاد دارند که اگاه سازی کارکنان از اهداف دورکاری میتواند به رضایت بیشتر انها ارتباط داشته باشد. 30

یوسف و شریف (2003) عوامل سازمانی و برون سازمانی را از مهمترین عوامل موفقیت اجرای دورکاری در سازمانهای خدماتی به شمار اورده است. 30

الف کتب.. 31

ج- پایان نامه ها 34

د-منابع ومآخذ انگلیسی.. 35

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری فناوري اطلاعات (it) و دورکاری_1624082283_49893_8524_1009.zip0.09 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت