پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی،فناوری اطلاعات
پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی،فناوری اطلاعات

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی،فناوری اطلاعات 26صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-2- مبانی نظری پژوهش


1-1-2- فرهنگ سازماني

توجه به فرهنگ و جامعه سازماني و جامعه ملي و بين المللي موضوع غريبي نيست. اما ارزش و ماهيت آن چند دهه اي است که بيشتر آشکار شده و انديشمندان بسياري به تحقيق و پژوهش در اين زمينه پرداخته اند، مطالعات مربوط به فرهنگ که در اوايل دهه 1980 صورت گرفته نشان داده که فرهنگ در يک سازمان به مثابه شخصيت در يک انسان است. بي گمان بايد پذيرفت که انسان فرهنگ را مي آفريند و فرهنگ هم انسان را مي سازد. فرهنگ به انسان ياد مي دهد تا انديشه هاي پايدار و ثابتي را بياموزد و در قالب گروههاي پيچيده اي كه داراي وظيفه اي جداگانه و ويژه هستند، سامان يابد. انديشه هاي ثابت و پايدار پس از آنکه در ذهن جاي گرفتند. دگرگون کردن آنها دشوار است، از آنجا كه سرنوشت رفتار انسان واكنشي است كه او مي تواند در برابر عنصرهاي فرهنگي كه به او عرضه مي شود و پاسخ گويد، يعني
مي تواند از روي ساخت آنها را(تبيين) واپس زند يا دگرگون كند.

در محدوده علم مديريت و سازمان نيز متفکران بسيار در پي يافتن تعريفي جامع براي فرهنگ و نيز تعيين ارتباط با آن با ساختار سازماني، رفتار سازماني و کارايي و اثر بخشي و در نتيجه بهره وري مي باشند، مديريت سازمانها پس از جنگ جهاني دوم مصرانه خويش را ملزم به شناخت فرهنگ سازمان خود و در پي آن ساير سازمان ها و ملل ساختند و امروزه شاهد آن هستيم که مدارس و دانشکده هاي مديريت در سرتاسر شاخه هاي علم مديريت تحت مديريت فرهنگ سازماني، مديريت علوم و ارتباطات و ... تأسيس كرده و به تحقيقات وسيعي در اين زمينه پرداخته اند.

فرهنگ سازماني پيوندي نزديک با فرهنگ عمومي جامعه دارد، بخش گسترده اي از رفتار و بالندگي سازماني را مي پوشاند و براي پديد آوردن دگرگوني و پايداري رفتار مطلوب و سنجيده از آنان ياري مؤثر مي گيرد. تحقيق در فرهنگ سازماني به دنبال آن بوده است که نحوه ديد کارمندان را از سازمان خويش ارزيابي کند که، آيا سازمان بيش از حد ساختمند است؟ آيا به نوآوري پاداش مي دهد؟ آيا تعارض ها را سرکو ب مي کند؟ فرهنگ سازماني با آنکه پيشينه‌اي دراز دارد ولي موضوعي است که به تازگي در دانش مديريت و به ويژه در قلمرو و بالندگي سازماني و رفتار سازماني راه يافته است و اگر به آن توجه شود مي تواند به عنوان يکي از مهمترين عوامل مؤثر در بهره وري سازمان محسوب مي گردد

(شکاري،1381،ص 24).

واژه فرهنگ اساساّ از قدمت زيادي بر خوردار مي باشد فرهنگ واژه فارسي و مرکب از دو جزءِ «فر» و «هنگ» مي باشد. «فر» پيشوند و به معني جلو، بالا و برو، پيش پيش آمده است. (علاوه بر پيشوند بودن، اسم نيز هست و به معني شکوه، درخشندگي و بزرگي در ادبيات بکار رفته است.) (دهخدا 1341 ص 187) و «هنگ» از ريشه اوستايي «تنگنا» و به معني کشيدن و سنگيني و وزن مي باشد. اين واژه مرکب از نظر لغوي به معني بالا کشيدن و بركشيدن و بيرون کشيدن است ولي هيچ گاه در ادبيات فارسي ، مفهومي که بر خاسته از ريشه کلمه باشد نيامده است (روح الاميني ، 1374 ، ص ،73 ).

عبارت فرهنگ از ريشه لغوي فعل «کشت کردن » مردم شناسي گاهي فرهنگ را به روشهاي زندگي که مردم در آن زندگي مي کنند اطلاق مي کند(مير سپاسي ، 1384 ص 4).

فهرست برخی از مطالب :


فصل دوم: ادبيات و پيشينه پژوهش

1-2- مباني نظري پژوهش

1-1-2- فرهنگ سازماني 14

2-1-2- تعاريف فرهنگ سازماني 15

3-1-2- اهميت فرهنگ سازماني 17

4-1-2- خصوصيات فرهنگ سازماني 20

5-1-2- منابع فرهنگ 22

6-1-2- شيوه پيدايش فرهنگ 22

7-1-2- انواع فرهنگ سازمان 23

8-1-2- رابطه فرهنگ سازماني با رضايت شغلي 28

9-1-2- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان 28

10-1-2- فرهنگ سازماني و توسعه 29

11-1-2- نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش 29

12-1-2- رابطه فناوري و فرهنگ 30

13-1-2- رابطه فرهنگ و مديريت 31

14-1-2- رابطه فرهنگ و رفتار سازماني 31

15-1-2- كاركرد فرهنگ سازمان 31

16-1-2- زنده نگه داشتن فرهنگ 32

17-1-2- عوامل موثر در تغيير فرهنگ سازماني 33

18-1-2- تغيير فرهنگ سازماني 34

19-1-2- فرهنگ سازماني سالم و فرهنگ سازماني بيمار 35

20-1-2- الگوي اساسي براي تبيين و تشريح فرهنگ سازماني 35

1-20-1-2- الگوي آجيل پارسونز 35

2-20-1-2- الگوي اوچي 36

3-20-1-2- الگوي پيترز و واترمن 37

4-20-1-2- الگوي ليت وين و اترينگر 39

5-20-1-2- الگوي كرت لوين 40

6-20-1-2- الگوي منوچهر كيا 40

2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-2-2- تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات 42

2-2-2- مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات 43

3-2-2- چيستي فناوري اطلاعات و ارتباطات 46

4-2-2- كشورهاي جهان از نظر زير ساخت هاي لازم اداره مديران آنها از جهت دستيابي 49

به فناوري اطلاعات و ارتباطات و...

5-2-2- كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-5-2-2- پول الكترونيك 50

2-5-2-2- تجارت الكترونيك 51

3-5-2-2- دولت الكترونيك 53

4-5-2-2- نشر الكترونيك 54

5-5-2-2- پارك هاي فناوري 54

6-5-2-2- شهر اينترنتي 56

7-5-2-2- دهكده جهاني 56

6-2-2- شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-6-2-2- مفاهيم اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات 57

2-6-2-2- استفاده رايانه و مديريت فايل Windows 58

3-6-2-2- واژه پردازها Word

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی،فناوری اطلاعات_1624081325_49882_8524_1044.zip0.14 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت