پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدل های فرهنگ سازمانی
پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدل های فرهنگ سازمانی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدل های فرهنگ سازمانی 43صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


فرهنگ‌سازمانی:

واژه فرهنگ در ابتدا برای مشخص کردن تفاوت بین انسان‌ها و حیوانات استفاده‌شده است. ماری جو هچ[1] (2008)، مفهوم فرهنگ‌سازمانی که در مردم‌شناسی ریشه دارد، توسط مردم شناسان، به‌عنوان روش‌های شکل یافته از تفکر و احساس و واکنش که به‌طور عمده توسط علائم و نشانه‌ها حاصل‌شده و انتقال می‌یابند، تعریف‌شده است. آندروپیتگرو[2] (1979)، نخستین بار واژه فرهنگ‌سازمانی را در ادبیات دانشگاهی مطرح کرد. پس‌ازآن در طی زمان مطالعه فرهنگ، گسترش یافت و نظریه‌پردازان سازمان به کیفیت متحد کردن گروه‌ها توجه کرده و آن را در مطالعه سازمان بکار گرفتند.

منوریان و بختایی (1382)، در پژوهش خود اشاره‌کرده‌اند، بررسی فرهنگ‌سازمانی به‌عنوان یک ابزار جمع‌آوری اطلاعات عمل می‌کند. از دیدگاه اسدی (1386)، بسیاری از صاحب‌نظران و محققان، فرهنگ سازمان را به‌عنوان منبعی از مزیت رقابتی مطرح کرده است که فرهنگ‌سازمانی هنوز یکی از تازه‌ترین و شاید از جدال آمیزترین مباحث نظری سازمان است باوجود اختلاف‌نظرهای مذکور تقریباً بر سر یک موضوع توافق وجود دارد که مدیریت فرهنگ‌سازمانی یکی از ضرورت‌های مدیریت در عصر کنونی و از شرایط لازم برای موفقیت است. در پژوهش وثوقی (1390)، بیان شد که فرهنگی سازمانی عبارت است از: الگوی منحصربه‌فرد از مفروضات، ارزش‌ها و هنجارهای مشترک که فعالیت‌های جامعه‌پذیری، زبان، سمبل‌ها و عملیات سازمان‌ها را شکل می‌دهد. فیاض (1390)، امروزه مطالعه فرهنگ‌سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، فرهنگ‌سازمانی درواقع شخصیت سازمان است و فضایی است که کارکنان در آن تنفس می‌کنند؛ بنابراین ارتقا فرهنگ‌سازمانی یک استراتژی مهم و مستلزم برنامه‌ریزی دقیق خواهد بود. بررسی فرهنگ‌سازمانی بر سیستم‌های اندازه‌گیری عملکرد تأثیرگذار است (هنری[3]، 2006). شیوه‌ها و ارزش‌های برنامه‌ریزی در فرهنگ‌سازمانی باید موردتوجه قرار گیرد (تولفو و وازلاویخ[4]، 2008). معمولاً تحت عنوان ارزش‌ها، باورها و مفروضات اساسی شناخته می‌شود که به هماهنگی رفتار اعضا کمک می‌کند (مسلانتوش و دورتی[5]، 2010). با توسعه فرهنگ‌سازمانی قوی و رهبری مؤثر، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد مؤثری به دست آورند (زهیر، 2011).



[1] . Mary Johich

[2] . Andrew Pettigrew

[3] . Henri

[4] . Tolfo & Wazlawick

[5] . Maslantosh & Dowerti

فهرست برخی از مطالب :


فرهنگ‌سازمانی: 1

2-1-1-1-تعاریف فرهنگ‌سازمانی.. 2

2-1-1-2-سطوح فرهنگ‌سازمانی: 4

2-1-1-3- مدل‌های فرهنگ‌سازمانی.. 4

1) فرهنگ‌سازمانی فرهمند: 13

2) فرهنگ‌سازمانی وسواسی: 13

3) فرهنگ‌سازمانی پرهیزکننده: 14

4) فرهنگ‌سازمانی سیاسی شده: 14

5) فرهنگ‌سازمانی دیوان سالارانه: 14

2-1-1-4- ابعاد فرهنگ سازمانی.. 15

2-1-1-5- ويژگي فرهنگ‌سازمانی.. 16

2-1-1-6- عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فرهنگ‌سازمانی.. 17

جدول شماره (2-1) گام‌های ثبات بیرونی و بقا (ادگارشاین،2004: 88). 17

جدول شماره (2-2)-جوانبی در مورد یگانگی درونی (ادگارشاین،2004: 112) 18

10-1-1-7- کارکردهای فرهنگ‌سازمانی.. 18

2-2- پیشینه پژوهشی.. 20

2-2-1- فرهنگ‌سازمانی.. 20

2-2-1-1- پژوهش‌های خارجی.. 21

2-2-1-2- پژوهش‌های داخلی: 22

فهرست منابع. 24

منابع فارسی.. 25

منابع انگلیسی.. 31



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدل های فرهنگ سازمانی_1624081102_49880_8524_1440.zip0.10 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت