پیشینه و مبانی نظری سيستم هاي هزينه يابي نوين (ابزارهاي نوين در مديريت هزينه)
پیشینه و مبانی نظری سيستم هاي هزينه يابي نوين (ابزارهاي نوين در مديريت هزينه)

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری سيستم هاي هزينه يابي نوين (ابزارهاي نوين در مديريت هزينه)36صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

1ـ2ـ2ـ مقدمه:

در دنياي امروز تغيير و پويايي از اصول اوليه است، بنابراين مديران با توجه به اين اصل، بايد سيستم هاي مورد نظرشان را طوري تعديل و اصلاح كنند كه با شرايط محيطي سازگار باشد. امروزه محدوديت و كميابي منابع بيش از هر زمان ديگري فكر مديران را به خود مشغول كرده است. در راستاي پاسخگويي به اين مشكل سيستم هاي مختلفي ارائه شده است.[1]

سيستم هاي هزينه يابي در ابتدا، در سال هاي 1920 توسط حسابداران و با همراهي مهندسان، طراحي گرديد. بعد از جنگ جهاني اول، اجراي روش هاي انبوه به طور فزاينده اي، ضرورت استقرار كنترل هاي موثر را مطرح نمود و طراحي سيستم هاي هزينه يابي پاسخي به اين ضرورت بود.

از آن زمان تاكنون، اين سيستم ها تحول چنداني را پشت سر نگذاشته است. فاصله بسيار زيادي بين آنچه در درون كارخانه واقع مي شود با سيستم هزينه يابي، كه وظيفه بازتاب آن وقايع را به دوش دارد. پديد آمده است. مديران، اغلب در نتيجه پيچيدگي و تناقض و قديمي بودن اطلاعات در فرآيند هزينه يابي، دچار سردرگمي مي شوند . [2]


2ـ2ـ2ـ حسابداري مديريت[3]

گرايش عمومي بنگاههاي اقتصادي بزرگ جهاني عبارت است از تغيير از نگرش توليد انبوه به نگرش توليد كيفيت براي تامين نياز مشتري.

اين تغيير نگرش مقدمتاً ناشي از تشديد رقابت در محيط تجارت جهاني و برجسته شدن روزافزون مفهوم مشتري مداري است.

امروزه مشتري مداري بيش از پيش به عنوان رمز موفقيت در عرصه كار بازار رقابت تلقي شده و خواهد شد. تأمين رضايت مشتري يعني تلفيق مناسب و منطقي افزايش كيفيت با كاهش قيمت محصولات و خدماتي كه سليقه مشتريان خصوصيات آن را تعيين كرده است. به هر حال سودآوري و رشد و موفقيت يك موسسه در شرايط رقابتي امروزين عميقاً بستگي به ميزان فروش داشته و نقطه آغاز حركت چرخه فعاليت بنگاههاي اقتصادي اعلام نياز مشتري سهم بازار و فروش است.

تعريف مجدد از عوامل توليد و شناسايي عامل محدود كننده كسب و كار يكي ديگر از مشخصات تحولات در اقتصاد و سازمان است. امروز ديگر عوامل متعارف توليد، يعني مواد، كار و سرمايه به عنوان عوامل اصلي و كمياب توليد محسوب نمي گردند بلكه عامل اساسي تاثير گذار بر توليد و كسب و كار بنگاه عبارت است از ارزش آفريني براي مشتريان.

براين اساس مديريت بيش از آنكه نگران صرفه جويي در مواد و دستمزد باشد در جستجوي شناسايي عوامل و امكانات ارزش آفريني براي مشتريان است.

امروزه ارزش آفريني براي مشتري گسترش يافته و مفهومي بنام مديريت ارزش آفريني براي گروههاي ذينفع در دستور كار سازمانها قرار گرفته و جايگزين مفهوم ساده ايجاد و اندازه گيري ارزش براي سهامداران شده است.

سيستم حسابداري مديريت سنتي ديرزماني است كه ظرفيت و قابليت پاسخ گويي به نيازهاي مديريت نوين و كمك به حل مسئله در محيط هاي سازماني جديد را از دست داده است. آثار ناشي از تغييرات تكنولوژيك، تشديد رقابت و تغييرات سريع در انتظارات و خواسته هاي مشتريان و تلقي بنگاههاي اقتصادي از مشتريان خود، جهاني شدن تجارت و تغييرات ساختاري كه در نگرش مديريت و الگوهاي سازماني پديد آمده، مجموعاً موجب شده است كه دست اندركاران و صاحب نظران دانش و حرفه حسابداري مديريت در بخشهاي مختلف آكادميك و حرفه اي با در هم آميختن جنبه هاي نظري و كاربردي مفاهيم حسابداري مديريت به ابداع روشها و تكنيكها براي پاسخ گويي به نيازهاي جديد سازمانها و مديران بپردازند و به حل مسائل سازماني كمك نمايند. در عين حال بايد اين نكته اساسي را به خاطر داشت كه حسابداري مديريت امروزين حاصل تلاشهاي تاريخي گذشته و گام هايي است كه هماهنگ و همقدم با تحولات در عرصه توليد و نگرشهاي مديريت در قالب يك تحول تدريجي برداشته شده است



34ـ اصغر مشبكي، « Just - in- time و تاثير آن بر حسابداري مديريت »، بررسي هاي حسابداري، سال چهارم، شماره 17 و 16 تابستان و پاييز 75 صفحه 6.

35- يدالله مكرمي(سيستم هزينه يابي و تكنيكهاي پيشرفته توليد )بررسي هاي حسابداري،سال اول، شماره چهارم،تابستان 1372 (صفحات 50و51)


[3] - Management Accounting


فهرست برخی از مطالب:

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری سيستم هاي هزينه يابي نوين (ابزارهاي نوين در مديريت هزينه)_1624021889_49789_8524_1391.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت