پیشینه و مبانی نظری سبک رهبری دانشی
پیشینه و مبانی نظری سبک رهبری دانشی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری سبک رهبری دانشی 74صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


تعاریف و مفاهیم رهبری

اصطلاح رهبری ابتدا به وسیله « هنری فایول[1] » تحت عنوان جهت دهی یا دستور دهی به عنوان یکی از وظایف پنج گانه مدیریت مطرح شد ، سپس واژه هدایت به عنوان معادل فارسی این عبارت وارد متون مدیریتی گردید و امروزه از واژه رهبری به جای هدایت و جهت دهی استفاده می کنند (برومند و سکاسی ، 1389: 24) .

رهبری پدیده ای پیچیده است و شامل رهبر و خصوصیات وی ، پیروان و ویژگی های آنان و شرایط و موقعیت می باشد . بعضی از پژوهشگران رهبری ، روی شخصیت ، خصوصیات فیزیکی و یا رفتار های رهبری تمرکز دارند ، برخی روی روابط رهبر و پیروان و تعدادی هم روی اینکه چگونه جنبه های مختلف یک موقعیت بر رفتار رهبران تاثیر می گذارد ، توجه دارند (برومند و سکاسی ، 1389: 6).

مفهوم رهبری از ابعاد مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است بدین صورت که گروهی رهبری را بخشی از وظایف مدیریت می دانند و گروهی دیگر معتقدند رهبری نسبت به مدیریت مفهوم وسیعتری دارد و عبارت است از توانایی ترغیب دیگران به کوشش مشتاقانه جهت هدف های معین . پس رهبری فعالیتی است که مردم را برای تلاش مشتاقانه در جهت کسب اهداف گروهی تحت تاثیر قرار می دهد و برخی نیز به تحت تاثیر قرار دادن دیگران جهت کسب هدف مشترک رهبری می گویند(میر سپاسی ،331:1382).

2-1-2-تعاریف رهبری

برخی از تعاریف رهبری عبارتند از :

۱-فرآیند رهبری با رفتن یک گروه مشخص به دنبال یک فرد مشخص برای تحقق پذیری اهداف مشخص پدید می آید (امیر کبیری ، 487:1385).

۲-رهبری عبارت است از تاثیر گذاری نه قدرت و اقتدار (کاروسلی[2] ، ترجمه توفیقی ،32:1385).

۳-رهبری استفاده از جبر و زور را شامل نمی شود و مدیری که برای هدایت فعالیت های زیر دستانش به زور متوسل می شود اعمال رهبری نمی کند . یعنی همانطور که در گذشته گفته شد یک مدیر و یا یک سر پرست ممکن است رهبر باشد و یا نباشد . همچنین لازم به یادآوری است که ویژگی های که به رهبر دست داده می شود ممکن است ویژگی هایی باشند که رهبر حقیقتاً از آن ها بر خوردار است یا ممکن است رهبر فقط تصور کند که دارای چنین ویژگی هایی می باشد (مورهد گریفین[3] ، ترجمه الوانی و معمار زاده ، 1383: 35).

۴-رهبری رابطه ای است که در آن یک شخص ، رهبر ؛ دیگران را از روی میل ، به کار کردن با همدیگر درباره وظایف مربوطه ، وا می دارد تا به آنچه که می خواهد نائل شود (تری [4]، 1977: 410).

۵-رهبری ابتکار فعالیت هایی است که منجر به تعیین الگوی سازگار تعامل گروه ، به سوی حل مسائل متقابل گردد (حقیقی و دیگران ، ۱۳۸۴: ۱۲۳ ).

۶-رهبری عبارت است از توانایی ایجاد حالتی در کارکنان که با اعتماد به نفس و علاقه مندی انجام وظیفه نمایند (مشبکی ، 1385: 258).



[1] Henry Fayol

[2] Karosli

1 Muehed & Grifen

[4]Terry

فهرست برخی از مطالب:


سبک رهبری دانشی.. 1

2-1-2-تعاریف رهبری.. 1

2-1-3-تفاوت رهبری با مدیریت... 3

2-1-4- خصوصیات رهبری.. 5

2-1-5-انواع رهبری.. 6

2-1-6-وظایف رهبری.. 8

2-1-7-مهارت های رهبری.. 10

2-1-8- نظریه ها و مکاتب رهبری.. 11

2-1-8-1-نظریه های خصوصیات فردی یا ویژگی شخصی رهبری.. 11

2-1-8-2-تئوری های رفتاری (نگرشی). 13

2-1-9- تحقیقات رهبری دانشگاه آیووا 14

2-1-10- مطالعات رهبری در دانشگاه میشیگان. 15

2-1-11- تحقیقات رهبری دانشگاه ایالتی اوهایو. 15

2-1-12-شبکه مدیریت یا شبکه سبک سنج مدیریت... 16

۲-1-13-سبک های رهبری لیکرت... 18

۲-1-14-تحقیقات اسکاندیناوی.. 20

2-1-15- مطالعات پویایی شناسی گروهی.. 21

2-1-16- نظریه های اقتضایی یا موقعیتی.. 22

2-1-17- تئوری پیوستار رهبری تاننیوم و اشمیت... 22

2-1-18- تئوری رهبری اقتضایی فیدلر. 24

2-1-20- تئوری رهبری مسیر-هدف... 26

2-1-22- تئوری رهبری مبتنی بر موقعیت... 30

2-1-23- مدل و تئوری اثر بخشی رهبری.. 32

2-1-24- مدل استینسون – جانسون. 33

2-1-25- تئوری مبتنی بر تبادل نظر رهبر با اعضا (رابطه رئیس و مرئوس)(LXM) 35

2-1-26- مدل هنجاری رهبری (مدل تجویزی وروم و ییتون و جاگو) 36

2-1-27- تئوری رهبر وظیفه ای یا متمرکز بر فعالیت... 38

2-1-28- تئوری های نوین رهبری.. 39

۲-1-30- تئوری اسناد رهبری 41

2-1-31- تئوری رهبری عملی و خلّاق (باس) 42

2-1-32- تئوری مهارتهای رهبری (بوید) 42

2-1-33- تئوری قدرت مرجعیت (هاوس) 43

2-1-34- تئوری رهبری فرهمند (کاریزماتیک) 43

۲-1-35- تئوری سازش و واکنش... 46

2-1-36- تئوری ارتباط عمودی دو نفره (VDL1 ) 46

2-1-37- تئوری رهبری تیمی.. 47

2-1-38- تئوری رهبری تحول گرا 48

2-1-40- تئوری سبک رهبری دانشی.. 49

2-1-40-1- چه کسی رهبر دانشی است؟. 49

2-1-40-2- انواع رهبران دانشی.. 51

تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور. 58

2-3-2- تحقیقات انجام شده در مورد متغیر سیستم اطلاعات منابع انسانی در خارج کشور. 60

2-3-3- تحقیقات انجام شده در مورد متغیر سبک رهبری دانشی در داخل کشور : 60

2-3-4- تحقیقات انجام شده در مورد متغیر سبک رهبری دانشی در خارج کشور : 61


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری سبک رهبری دانشی_1623992241_49705_8524_1086.zip0.21 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت