پیشینه و مبانی نظری سازگاری و تحلیل رفتار متقابل
پیشینه و مبانی نظری سازگاری  و تحلیل رفتار متقابل

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری سازگاری و تحلیل رفتار متقابل 41صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


مقدمه

در اين فصل ابتدا مواضع نظريه پردازان در رابطه با موضوع مورد پژوهش (مشاورة‌گروهي با رويكرد تحليل رفتار متقابل و سازگاري اجتماعي، عاطفي و آموزشي) مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد و سپس تحقيقات عملي انجام شده در ارتباط با موضوعات مورد نظر، بيان مي‌گردد.


الف) زمينه نظري پژوهش

سازگاري

1- تعريف سازگاري

واژه سازگاري در لغت‌نامه دهخدا به معناي موفقيت در كار، حسن سلوك و .. به كار رفته است. مفهوم سازگاري از واژة انطباق در زيست‌شناسي گرفته شده است كه يكي از پايه‌هاي نظريه تكامل داروين[1] (1895) است و به ساختارهاي بيولوژيكي و فرايندهايي كه زنده ماندن انواع موجودات را تسهيل مي‌كند، اشاره دارد. (به نقل از لازاروس[2]، 1974).

بنابه تعريف، سازگاري يك ساختار فيزيولوژيكي يا كالبد شناختي، يك فرايند زيست‌شناختي، يا يك الگوي رفتاري است كه در طول تاريخ به بقا و توليد مثل كمك كرده است (ويلسون[3]، 1975) سازگاري از راه انتخاب طبيعي به وجود مي‌آيد و بايد قابل انتقال از راه توارث باشد (هرگنهان و السون[4]، ترجمه سيف، 1383).

سازگاري در قاموس روان‌شناسي عبارت است از رابطه‌اي كه هر ارگانيسم با توجه به شرايط پيرامون محيطش، با محيط برقرار مي‌كند. اين اصطلاح معمولاً به سازگاري روان‌شناختي يا اجتماعي اشاره دارد و با اشاره به معناي ضمني مثبت آن وقتي به كار گرفته مي‌شود كه فرد در يك فرايند مستمر و پرمايه براي ابراز استعدادهاي خود و واكنش نسبت به محيط و در عين حال در جهت تغيير آن به گونه‌اي مؤثر و سالم، درگير است (ربر[5]، 1995، به نقل از فرقداني، 1383).

مك دانلد(1985) مي‌گويد:‌ «وقتي مي ‌گوئيم فردي سازگار است كه پاسخهايي كه او را به تعامل با محيطش قادر مي‌كند، آموخته باشد و به طريق قابل قبول اعضاي جامعه خود رفتار كند تا نيازهاي او ارضا شوند. يك فرد در يك موقعيت اجتماعي خاص مي‌تواند خود را به راههاي گوناگون با آن موقعيت تطبيق دهد يا سازگار كند»( فنوني، 1380).

سازگاري فرايندي است در حال رشد شامل توازن بين آنچه افراد مي‌خواهند و آنچه جامعه‌شان مي‌پذيرد. يا به عبارت ديگر سازگاري يك فرايند دو سويه است. از يك طرف فرد به صورت مؤثر با اجتماع تماس برقرار مي‌كند و از طرف ديگر اجتماع نيز ابزارهايي را تدارك مي‌بيند كه فرد از طريق آنها توانايي‌هاي بالقوه خويش را واقعيت مي‌بخشد (نيوكا و كپل[6]، 1991، به نقل از فرقداني، 1383).

سازگاري به فرايندهاي روان‌شناسي كه مردم را با تغييرات روزمره هماهنگ مي‌كند، اشاره دارد و آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهد (وايتن و ليوييد، 1997 به نقل از شهسواري، 1382). سينهاوسينگ در سال 1993 از سازگاري تعريفي ارائه كرده‌اند: سازگاري عبارت است از ثبات عاطفي و جسارت در روابط اجتماعي و نيز علاقه به تحصيل و مدرسه در فرد، كه به صورت سازگاري عاطفي، سازگاري اجتماعي و سازگاري آموزشي ديده مي‌شود (سينهاوسينگ، 1993، ترجمه كرمي ، 1377).


2- عوامل مؤثر بر سازگاري

سه كانون اصلي سازگاري، خانواده، مدرسه، و دوستان است.



الف) خانواده

خانواده به ويژه مادر نخستين و مهمترين نقش را در رشد شخصيت، فرايند اجتماعي شدن و سازگاري فرد بر عهده دارد، زيرا محيط خانواده، نخستين محيطي است كه در آن كودك،‌از كيفيت تعاملات انساني آگاهي مي‌يابد. پژوهش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه عوامل و روابط خانوادگي از جمله ارتباطات عاطفي درون خانواده بر رشد شخصيت و سازگاري فرد تأثيري بسيار مهم و حياتي دارد (هك[7]، 2000؛ به نقل از درويزه، 1383).

همچنين پژوهشگران دريافته‌اند كودكاني كه در ساختارهاي خانوادگي غير سنتي زندگي مي‌كنند، سازگاري ضعيفي را به صورت رفتارهايي مانند پرخاشگري و رفتارهاي ضد اجتماعي، مشكلات ارتباطي، ميزان بالاي ترك تحصيل، مصرف مواد مخدر و الكل – نشان مي‌دهند. مشابه همين نتايج در بررسي بر كودكان طلاق و فرزند خوانده‌ها و نيز كودكاني كه با يكي از والدين زندگي مي‌كنند، به دست آمده است. (البجيور[8] و همكاران، 2004).

با رضایت زناشويي برخورد و درگيري بسيار بالاي والدين دانش‌آموز و ارتباط و دلبستگي ضعيف بين دانش‌آموز و پدر و مادرش مي‌تواند بر سازگاري تحصيلي و شخصي و نيز سلامت روان‌شناختي او تأثير منفي داشته باشد (گردس[9]، 1994؛ به نقل از عيديان، 1385)

به طور كلي‌گويي محيط خانواده مهمترين عامل سازگاري كودك است. عواقب ناشي از تربيت توأم با خشونت و سردي در همان سالهاي اوليه زندگي ظاهر مي‌شود و دوران مدرسه و حتي نوجواني و بزرگسالي را تحت تأثير قرار مي‌دهد(كديور، 1382).




[1] . Darwin

[2]- Lazarus

[3] . Willson

[4] . Hergenhahn and ulson

[5] . Raber

[6] . Niuka and Kappel

[7] . Hac

[8] . Elabdour

[9]- Gerdes

فهرست برخی از مطالب:


مقدمه............………………………………………………………………………..

بخش اول: سازگاری و مبانی نظری آن……………………………….………...............

تعریف سازگاری ..........................................................................................................................................

عوامل موثربرسازگاری .................................................................................................................................

انواع سازگاری ..............................................................................................................................................

روشها یا اشکال سازگاری ..........................................................................................................................

ملاکهای سازگاری مطلوب ........................................................................................................................

ویژگیهای افراد سازگار ...................................................................................................................

بخش دوم: تحلیل رفتار متقابل .......................……………………….………………

نظریه تحلیل رفتار متقابل ..........................................................................................................................

مبانی نظری تحلیل رفتار متقابل................................................................................................................

الگوی حالات نفسانی ...................................................................................................................................

موقعيت‌های روانی و طرحهای زندگی .....................................................................................................

آسیب شناسی روانی ...................................................................................................................................

الف : آسیب شناسی ساختی .........................................................................................................

ب: آسیب شناسی کارکردی ...........................................................................................................

هدف درمان در تحلیل رفتار متقابل ........................................................................................................

فرآیند گروهی در رویکرد تحلیل رفتار متقابل ..........................................................................................

مشاوره و درمان ..............................................................................................................................................

الف : تحلیل درمان ساختار...............................................................................................................

ب: تحلیل درمان تبادلها ..................................................................................................................

ارزشهای مشاوره گروهی .............................................................................................................................

جمع بندی مطالب .......................................................................................................................................

بخش سوم: مروری برپیشینه تحقیق .........................……….…………………................

مطالعات صورت گرفته در داخل کشور ....................................................................................................

مطالعات صورت گرفته در خارج از کشور ...................................................................................................

تحلیل و نتیجه گیری سازگاری از دیدگاه تحلیل رفتار متقابل ...................................................

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری سازگاری و تحلیل رفتار متقابل_1623989926_49694_8524_1645.zip0.05 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت