پیشینه و مبانی نظری ساختار مالکیت
پیشینه و مبانی نظری ساختار مالکیت

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری ساختار مالکیت 56صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


مقدمه

براي ساليان متمادي در گذشته، اقتصاددانان فرض مي كردند كه تمامي گروه هاي مربوط به يك شركت سهامي براي يك هدف مشترك فعاليت مي كنند. اما در 30 سال گذشته موارد بسياري از تضاد منافع بين گروه ها و چگونگي مواجهه شركت ها با اين گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است(نمازی، کرمانی،1387: 84). اين موارد به طور كلي، تحت عنوان تئوري نمايندگي در حسابداري مديريت بيان مي شود.براساس تئوری نمایندگی ، تضاد منافع سهامداران با مدیریت یکی از موضوعات مهمی است که طی دهه های اخیر مورد توجه محققین بوده است.طبق پژوهش های مرتبط با حاکمیت شرکتی، ساختار مالکیتی یکی از راهکارهای حل این معضل است.لذا بالا بودن کارایی برای مالکیت های متمرکز و نهادی می تواند بر اساس اصل حاکمیت شرکتی با اعمال نظارت و کنترل و حق کنترل و نفوذ حاصل شده باشد(حنیفه زاده،1389: 141).به اعتقاد صاحبنظران حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی است که باعث افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها شده، از قدرت مدیران اجرایی کاسته و عملکرد شرکتها را بهبود می دهد.از طرفی نظام مطلوب حاکمیت شرکتی سبب می شود که شرکتها از سرمایه خود به نحو موثر تری استفاده کنند، منافع صاحبان سود و جامعه ای که در آن فعالیت می کنند را در نظر بگیرند، در برابر شرکتها و سهامداران پاسخگو باشند و سبب جلب اعتماد سرمایه گذاران و جلب سرمایه های بلند مدت شوند(احمدپور، منتظری،1390: 4). طبق تعريف جنسن و مك لينگ رابطه نمايندگي قراردادي است كه براساس آن صاحب كار يا مالك، نماينده يا عامل را از جانب خود منصوب و اختيار تصميم گيري را به او تفويض مي كند.در روابط نمايندگي، هدف مالكان حداكثرسازي ثروت است و لذا به منظور دستيابي به اين هدف بر كار نماينده نظارت مي كنند و عملكرد او را مورد ارزيابي قرار مي دهند (استا،1390: 94).دراين صورت، سؤال مطرح اين است كه : آيا متفاوت بودن ساختار مالكيت شركت ها بر عملكرد آنها تأثير دارد؟ يعني، اگر مالكان شركت را گروه هاي مختلف، مانند دولت، مؤسسات مالي، بانك ها و شركت هاي ديگر تشكيل دهند، عملكرد آنها چگونه خواهد بود؟ و وجود كداميك از اين تركيب هاي متفاوت مالكيت، در بهبود عملكرد شركت مؤثرتر است؟ با دستيابي به جواب اين سؤال ها مي توان به منظور بهبود عملكرد شركت، اقدامات مناسب تري را به عمل آورد و تصميم گيرندگان و سرمايه گذاران نيز به منظور دستيابي به عملكرد بهينه براي واحدهاي اقتصادي، به تركيب مالكان شركت ها توجه خواهند كرد.

حاکمیت شرکتی

فهرست برخی از مطالب:


2-1- مقدمه.............................................................................................................................. 10

2-2- حاکمیت شرکتی.............................................................................................................. 11

2-3- اصول حاکمیت شرکتی..................................................................................................... 13

2-4- چارچوب تئوري نمایندگی................................................................................................ 15

2-5- مفروضات مهم تئوري نمایندگی......................................................................................... 17

2-6- ساختار مالکیت................................................................................................................ 18

2-7- ترکيب مالکيت و سهامداري مديران.................................................................................... 21

2-8- ترکيب مالکيت و سهامداران نهادي و عمده.......................................................................... 24

2-9- رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه....................................................................... 28

2-10- رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار.......................................................................... 29

2-11- فرضیه ثبات مدیریتی و همگرایی منافع:................................................................................ 35

2-12- مالکیت نهادی................................................................................................................ 36

2-13- انواع مالکیت نهادي (فعال و منفعل)...................................................................................... 37

2-14- مالکان خانوادگی........................................................................................................... 38

2-15- فرصتهاي رشد و ساختار مالكيت :...................................................................................... 38

2-16- ساختار مالکیت و عملکرد شرکت.................................................................................... 39

2-17- ارزش شرکت................................................................................................................ 41

2-18- ارزش با فرض تداوم فعاليت شركت..................................................................................... 42

2-19- پیشینه پژوهش................................................................................................................ 53

2-20- خلاصه فصل.................................................................................................................. 66







فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری ساختار مالکیت_1623989605_49690_8524_1080.zip0.24 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت