پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي
پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي 60صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :



تعريف رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي

1- رضايت Gratification

احساس شادي يا ارضايي كه يك فرد، هنگاميكه از ديگران پاداش مي‌گيرد يا توسط آنها تأييد مي‌شود، تجربه مي‌كند، بر اساس نظريه يادگيري، رضايت مثبت درتقويت رفتاري كه پاداش گرفته موثر بوده و درنتيجه احتمال اينكه فرد در آينده تحت شرايط مشابه همان رفتار را تكرار كند، افزايش مي‌يابد. (خضر نجات ، حميد 69:1369)

2- رضايت satisfaction

بيشتر جنبه اجتماعي و رواني دارد ودر برابر آن Gratification خوشايندي جنبه عاطفي و روانشناختي قوي‌تري دارد. رضايت بيشتر از يك عين ياامر خاصي موردنظر است و نهايتاً تمايل شخص را به يك موضوع مي‌سنجد بنابراين مي‌توان گفت رضايت نوعي گرايش است ولي هرگرايش رضايت نيست در واقع رضايت نوعي گرايش خاص است و محدودتر از گرايش است. (چلبي 1375)

3- رضايت

هر چه فاصله بين ايده‌آل وواقعيت كمترشود فرد راضي‌تر خواهد بود و هرچه فاصله بين ايده‌آل و واقعيت بيشتر شود فرد ناراضي تر خواهد بود.

(رفيع پور، فرامرز 15:1372)

4- رضايت

هروشكا دسترسي به هدف و ارضاي نياز با احساس رضايت و تجربيات مطبوع را همراه مي‌داند وعدم ارضا نياز را با نارضايتي و ارزشهاي احساس منفي.

(رفيع پور، فرامرز، 17:1372)

تعريف رضايت در پژوهش حاضر

حالت خوشايندي است كه به خاطر دستيابي به هدف د رموقعيت‌هاي مختلف به فرد دست مي‌دهد.

به عبارت ديگر حالت خوشايندي است كه به خاطر فاصله كم بين انتظارات با واقعيت به وجود مي‌آيد دراين صورت ارضاي نياز راحت تر و دست‌يابي به هدف در موقعيت‌هاي مختلف براي فردحاصل مي‌شود.



2/2- پيشينه تحقيق

هر پديده داراي سابقه يا پيشينه‌اي است كه مطالعه سابقه آن محقق را در شناسايي و درك ماهيت آن پديده ياري مي‌كند. پديده‌هاي اجتماعي وابسته به گذشته‌اند و در زنجيره‌اي از تداوم جاي مي‌گيرند و هويت آنان بدون در نظر گرفتن گذشته اي كه در آن تكوين يافته‌اند به دست نخواهد آمد وقتي محقق در خصوص موضوع مورد تحقيق به منابع مختلف مراجعه مي‌كند

اولاً: از محتواي منابع در رابطه با موضوع آگاه مي‌شود و بر اساس آن مي‌تواند حدو مرز شناخت علمي‌را در رابطه با موضوع مشخص كند و آماده شود تا يك گام به جلو بردارد.

ثانياً: با آگاهي از نكات قوت وضعف منابع در برخورد با موضوع مي‌تواند چارچوب نظري جامع‌تر و واقع‌بينانه‌تري را شكل دهد واز ارتكاب خطاهاي گذشتگان بپرهيزد.

ثالثاً: در قالب اين چارچوب نظري عمده‌ترين مفاهيم يا متغيرها را انتخاب كندو با پيش‌بيني روابط احتمالي در بين آنها فرضيه‌هايش را رشد دهد.

(عبدالهي ،‌13:1374)

درتحقيق حاضر از طرح خانم مژگان عظيمي‌هاشمي‌كه شامل 12 پيشينه داخلي و خارجي بوده است كه از اين تعداد 7 مقاله داخلي و 5 مقاله خارجي بوده است.

همچنين از طرح آقاي غلامرضا صديق اورعي كه شامل 3 مقاله داخلي بوده نيز استفاده شده است.


فهرست برخی از مطالب:


مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي.. 1

تعريف رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي.. 1

1- رضايت Gratification. 1

2- رضايت satisfaction. 1

3- رضايت.. 2

4- رضايت.. 2

تعريف رضايت در پژوهش حاضر. 2

2/2- پيشينه تحقيق.. 4

1/ 2/2 -بيشينه پژوهش هاي داخلي.. 5

بررسي عوامل موثر بر رضايت مشتري و افزايش فروش فروشگاههاي زنجيره‌اي رفاه استان تهران 5

بررسي موثر رضاي بخشي مشتريان بانكي به منظور بهبود وبالندگي سازمان(درمورد مطالعه بانك ملت مشهد- تهران) 6

بررسي ميزان رضايت بيمه شدگان تأمين اجتماعي تهران از خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي 7

سليماني دريچه ، براتعلي ، بررسي رضايتمندي از زندگي بعداز مهاجرت درميان گروهي از مهاجرين ساكن خميني شهر، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم اجتماعي علامه، 1373. 8

سنجش ميزان احساس خوشبختي سرپرستان خانوارهاي تهراني، پايان‌نامه كارشناسي ارشد جامعه شناسي، 1373. 10

نظرسنجي از مردم تهران درباره كيفيت زندگي «رضايت ازمحل زندگي» ، مركز تحقيقات ، مطالعات و سنجش برنامه‌هاي صدا و سيما 11

وضعيت و نگرش جوانان ايران ، گزارش نهايي نتايج پژوهش مشاوره ملي جوانان، 1380. 12

صفاريان، مهرداد، بررسي عوامل موثر بر رضايت مشتركين شركت توزيع‌نيروي برق زنجان، به راهنمايي، هومان لياقتي، پايان‌نامه( كارشناسي ارشد) . دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم اداري، 1378. 21

رضايت مشتري ، ترجمه و تدوين احمد فرشيدفرهت ، استاندارد، شماره 109 مهر 1379. 22

صمدعالي، رضايت مشتري ، تدبير، شماره 130 بهمن 1381. 24

2/ 2/2- نقد و بررسي پيشينه هاي داخلي.. 24

3/2/2- پيشينيه پژوهش هاي خارجي: 25

مقاله پژوهشي دينداري و رضايت از زندگي (جيمز پي كاك و مارگارت . م . پالو ما، سال 1998 ، آمريكا) 29

چكيده. 29

مقاله پژوهشي «رضايت از زندگي در بين دانشجويان فارغ التحصيل آمريكايي وايراني» ،(هجري وسورنسون ، آمريكا) 33

چكيده: 33

مقاله پژهشي «تجربيات زندگي ، جهت گيري كنترل و رضايت از مدرسه درنوجواني» (اسكات هوبز، چريش‌اش و جيمز لاگلين ، مارس 2001) 35

مقاله پژوهشي «رضايتمندي جوان و كودك د ر ايالات متحده در سه دهه (1998- 1975 بعضي يافته‌ها از يك شاخص جديد؛» (كنت لند ويكي لامب و ساراكاهلر موسيتلو، ژوئن2001) 39

4/ 2/2 نقد وبررسي پيشينه‌هاي خارجي.. 40

3/2 مباني نظري تحقيق.. 42

1/ 3/2 نظريه تسري(spill over theory) 43

. 43

. 43

. 43

. 43

. 43

2/ 3/2 نظريه هدف گذاري «ادوين لاك» E.A.lock. 43

3/ 3/2 نظريه مبادله. 45

4/3/2 نظريه نيازها 47

4/2 چهارچوب نظري تحقيق.. 51

5/2 مدل تئوريكي تحقيق: 54

منابع و ماخذ. 55


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي_1623926179_49587_8524_1080.zip0.16 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت