پیشینه و مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری
پیشینه و مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری 50صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


امروزه برخلاف گذشته، ديدگاه‌هاي حاكم بر روان‌شناسي تربيتي بسياري از عوامل و ابعاد يادگيري را قابل تغيير و اكتساب مي‌دانند. يكي از نكات مهم كه همواره مورد تأكيد شناخت گرايان است آموزش‌پذيري بسياري از عوامل دخيل در يادگيري است. شناخت گرايان در آثارشان بر قابل يادگيري بودن خلاقيت، حل مسأله، راهبردهاي شناختي و فراشناختي تأكيد نموده‌اند (بايلز[1] وهمكاران 2001 به نقل از مصرآبادي 1380).

افراد اغلب تصور مي‌كنند كه تنها ارائه مواد آموزشي به فراگيران پاسخگوي مسئوليت آنان است. در حالي كه اين تصور صحيحي نيست و مدرس، معلم، يا مسئولين آموزش بايد راه و روش آموختن و يادگيري مواد ارائه شده را نيز به شاگردان بياموزند (فردانش 1372، ص165).

در فعاليتهاي آموزشي علاوه بر برنامه‌ريزي و سازماندهي منطقي محتواي آموزشي، بايد توجه فراگيران را به اطلاعات جلب كرد و به آنها ياد داد كه اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگرداني كنند و زماني كه اين اطلاعات را نياز داشته باشند به درستي آنها را بازيابي كنند. البته جلب توجه فراگيران، به رمزگرداني اطلاعات و فرايند بازيابي آنها هميشه كار آساني نيست. واقعيت اسف‌بار اين است كه اغلب كودكان و بزرگسالان يادگيرندگان ناكارآمدي هستند (بايلر[2] و اسنومن[3]، 1993)

واقعيت اين است هنگامي كه ماهيت تكليف يادگيري تغيير پيدا مي‌كند فقط اندكي از فراگيران به اين فكر مي‌افتند كه متناسب با اين تغيير، روشهاي رمزگرداني خويش را تغيير دهند (همان منبع).

يكي از بحث‌هاي مهم مربوط به اين است كه آيا انجام يا اجراي راهبرد به خواست و نيت خود آگاه نياز دارد يا نه؟ قائل نبودن به خواست و نيت خودآگاه به عنوان يكي از ويژگي‌هاي رفتار راهبردي منجر به رفتارهاي زيادي خواهد شد كه از زمانهاي گذشته به عنوان راهبردي محسوب مي‌شدند و حالا به عنوان غير راهبردي طبقه‌بندي مي‌شوند. مثل پردازش خودكار و سطح بالاي متن به وسيله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقريباً هميشه بالقوه خودآگاه مي‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر مي‌توانند خواندن را متوقف كرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فكر كنند.



[1] Baills

[2] Bieler

[3] Snowman

فهرست برخی از مطالب:


فصل دوم

پيشينه نظري و عملي پژوهش

2ـ1 مقدمه....................................................................................................................... 10

2ـ2 تعريف راهبردهاي يادگيري..................................................................................... 13

2ـ3 راهبردهاي شناختي................................................................................................. 15

2ـ3ـ1 راهبردهاي تكرار يا مرور.................................................................................... 16

روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار....................................................................... 17

2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنايي........................................................................... 21

روش‌ها و تاكتيك‌هاي گسترش معنايي........................................................................... 22

2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهي............................................................................................ 28

روش‌ها و راهكارهاي سازمان‌دهي ............................................................................... 28

2ـ4 راهبردهاي فراشناختي............................................................................................. 33

2ـ5 دانش ويژه راهبرد................................................................................................... 40

2ـ6 دانش راهبرد اسنادي............................................................................................... 40

2ـ7 تفاوت‌هاي جنسي در استفاده از راهبرد.................................................................. 41

2ـ8 راهبردهاي يادگيري و رشد.................................................................................... 41

شكل (2-6) الگوي پيشنهادي تنظيم فعاليتها و راهبردهاي يادگيري

2ـ9ـ پيشينه عملي تحقيق

2ـ10ـ پژوهش‌هاي خارجي

2ـ11ـ پژوهش‌هاي داخلي

فهرست منابع فارسي

فهرست منابع انگليسي

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری_1623925348_49578_8524_1038.zip0.14 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت