پیشینه و مبانی نظری دیدگاههایی در باره شخصیت و رشد شخصیت
پیشینه و مبانی نظری دیدگاههایی در باره شخصیت و رشد شخصیت

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری دیدگاههایی در باره شخصیت و رشد شخصیت 52صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

مقدمه:

واژه شخصيت[1] در زبان روزه مره معاني گوناگون دارد. مثلا در مورد كسي كه گفته مي شود« بسيار با شخصيت است» غالبا درجه كارآيي و جاذبه مورد نظر است.

در مواردي كه به« پرورش شخصيت اشاره مي شود، سعي بر اين است كه به شخص برخي مهارتهاي اجتماعي را فرادهند و وضع ظاهر و شيوه سخن گفتن او را بهبود بخشند تا وي واكنش مطبوعي در ديگران برانگيزد، و گاه كلمه شخصيت به منظور توصيف بارزترين ويژگي بكار ميرود. منظور« فلان شخص» شخصيت پرخاشگر دارد.

ولي روانشاسان در بحث از شخصيت، بيش از هر چيز به تفاوتهاي فردي توجه دارند. يعني ويژگيهاي كه يك فرد را از افراد ديگر متمايز مي كند.

تعريفي كه در مورد شخصيت شده،« الگوهاي نامعيني از رفتار و شيوه هاي تفكر است كه نحوه سازگاري شخص را با محيط تعيين مي كند.»

در اين تعريف به اصطلاح معين به همساني رفتاراشاره مي شود. بدين معني كه مردم در شرايط گوناگون به اين گرايش دارند كه به طرز نسبتا معيني تفكر كنند يا دست به عمل بزنند، و رفتار نتيجه تعامل ويژگيهاي شخصيتي با شرائط مادي و اجتماعي محيط است.

شخصيت اجتماعي هر فرد اشاره اي به آن قسمت از شخص كه ديگران مي بينند و مي شنوند. همان تصويري كه شخص از خودش به دنيا عرضه ميكند، و با اين تفاسير، شخصيت داراي جنبه خصوصي و ناآشكار مي باشد.

جنبه خصوصي شامل تخيلات، تفكرات و تجاربي است كه شخص نمي خواهد ديگران را در آنها سهيم كند( اتكسيون- اتكنسيون- هليگار- همكاران 1983-1375)

ديدگاههايي درباره شخصيت

شخصيت از نظر فرويد داراي سه وجه است:

نهاد، كه نماينده تمايلات و غرايز حيواني و كور بوده و تابع اصل لذت است.

خود يا من، كه نماينده واقعيتها بوده و تابع اصل واقعيت است.

فراخود يا فرامن: كه نماينده سانسورهاي اجتماعي و وجدان شخص است و هدف آن جلوگيري از ارضاي تمايلات انساني است.(كريمي، 1375)

شخصيت از نظر فروم:

فروم با فرويد در زمينه شخصيت هم عقيده است كه شخصيت هر فرد در پنج سال اول زندگي شكل مي گيرد ولي او معتقد نيست كه شخصيت كودك تا سن 5 سالگي به شكل ياستوار ثابت است. بلكه به اعتقاد فروم، رويدادهاي بعدي زندگي مي تواند در تحت تاثير قرار دادن شخصيت به همان اندازه اي رويدادهاي پنج سال اول زندگي مهم باشد( كريمي، 1375)

شخصيت از نظر يونگر:

يونگ شخصيت را پيوسته در حركت و تغيير و تحول مي داند و نيرويي كه سبب اين حركت و پويايي است، مانند فرويد« لي بيدو» مي خواند. ولي برخلاف فرويد، در اين نيروي، براي غرايز جنسي اهميت قائل نيست، اين نيرو از سوز و ساز بدون به وجود مي آيد كه داراي دو جبنه هاي بدني و رواني است.

جنبه بدني: صرف فعاليتهاي بدني و حركت و افعال

جنبه رواني: احساس و ادراك فرد مي باشد و تفكر را مسير مي سازد.( سياسي، 1363)

شخصيت از نظر ماري:

ماري معتقد است كه تاريخ شخصيت« شخصيت است» و اعتقاد او از اين بيان اين است ك براي شناخت شخصيت بايد آدمي را از هنگام زادن تا هنگام حال مورد بررسي قرار داد. به عبارتي نميتوان بدون اطلاع از زندگي گذشته كسي پي به شخصيت او برد.(سياسي، 1363)

نگرش فرانكن به شخصيت:

نگرش فرانكل به شخصيت:

نگرش فرانكل به سلامت روان تاكيد عمده را براراده معطوف به معنا مي نهد، در واقع، اين چهارچوب است كه هر چيز ديگر در آن شكل مي گيرد.

اراده معطوف به معنا و معناي زندگي- به نياز مداوم انسان به جستجو، نه براي زيستن بلكه براي معنايي كه براي ما منظور مي بخشد، ارتباط مي يابد. جستجوي معنا لازمه اس مسئوليت است.( خوشدل،1369)

نگرش مزلو به شخصيت:



[1] - personalita

فهرست برخی از مطالب:


فصل دوم،پیشینه ، تحقیق........................................................................................ 14

مقدمه ......................................................................................................................... 15

دیدگاههایی درباره شخصیت................................................................................. 16

شخصیت از نظر فروم............................................................................................. 16

شخصیت از نظر یونگر............................................................................................ 17

شخصیت از نظر ماری............................................................................................ 17

نگرش فرانکل به شخصیت...................................................................................... 18

نگرش مزلو به شخصیت......................................................................................... 18

چشم اندازی به رشد شخصیت ............................................................................. 18

دیدگاههایی در باره رشد شخصیت .................................................................... 19

رشد شخصیت از نظر یونگر.................................................................................. 19

رشد شخصیت از نظر ماری.................................................................................. 20

عوامل موثر بر رشد شخصیت............................................................................... 20

نظریه های نسخ شناسی شخصیت....................................................................... 21

نظریه های تحلیلی عاملی شخصیت....................................................................... 23

نظریه کاتل................................................................................................................. 23

نظریه انسان گرایی در شخصیت........................................................................... 25

نظریه های شناختی شخصیت................................................................................ 26

ماهیت شخصیت ...................................................................................................... 27

سنجش شخصیت..................................................................................................... 28

مسائل اساسی در سنجش شخصیت.................................................................... 28

اعتبار.......................................................................................................................... 29

مهار ........................................................................................................................... 29

میل به مهار................................................................................................................ 30

توهم مهار.................................................................................................................. 31

پیامدهای اعتقاد داشتن به مهار............................................................................. 32

تفاوتهای فردی در درک جایگاه مهار .................................................................. 33

واکنش در برابر از دست دادن مهار..................................................................... 35

جایگاه مهار............................................................................................................... 35

جایگاه مهار درونی – بیرونی ............................................................................... 37

طبقه بندی سه بعدی از نظر واینر.......................................................................... 40

جایگاه مهار درونی و بیرونی از نظر واینر......................................................... 42

نظریه یادگیری اجتماعی.......................................................................................... 43

توان رفتاری ............................................................................................................. 43

انتظار.......................................................................................................................... 44

ارزش تقویت............................................................................................................. 44

موقعیت روان شناختی ........................................................................................... 45

آزادی حرکت............................................................................................................. 45

روشهای راتر برای سنجش مفاهیم خود............................................................. 46

انگیزش رفتار از نظر راتر...................................................................................... 48

انتظارات مربوط به جایگاه هندسی مهار.............................................................. 49

نظریه اسناد............................................................................................................... 53

اسنادهای بعد از موفقیت و شکست...................................................................... 53

تغییر دادن اسنادها برای بهبود عملکرد............................................................... 55

دیدهای بازده تحصیلی بر اسناد........................................................................... 56

زمینه های کاربردی آزمونها................................................................................. 58

زمینه تحصیلی ......................................................................................................... 59

پیشنهادات ................................................................................................................. 61

نتیجه گیری................................................................................................................ 62

خلاصه ...................................................................................................................... 63

منابع .......................................................................................................................... 65


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری دیدگاههایی در باره شخصیت و رشد شخصیت_1623911146_49560_8524_1148.zip0.04 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت