پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی
پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی 37صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

امروزه یادگیری خودتنظیمی به عنوان یک سازه مهم در آموزش و پرورش مطرح بوده و مورد توجه سیاست گذاران، معلمان، مربیان و والدین قرار گرفته است (احمدپور، 1387). در واقع توجه اصلی پژوهشگران به این مسئله معطوف است که چه باید کرد تا دانش­آموزان در آموختن مستقل بوده و بتوانند یادگیری خود را شخصا اداره و رهبری کنند؛ یعنی مسئولیت یادگیری خود را به عهده گرفته و رفتار خود را کنترل نمایند تا متکی به معلم بار نیایند (شعاری نژاد، 1380). بنابراین، یادگیری خودتنظیمی به عنوان یک نظریه­ی یادگیری جدید مار را قادر می سازد که دانش و آگاهی خود را به زندگی واقعی انتقال داده و دانش­آموزان را به نحوی پرورش دهیم که به صورتی مستقل و بدون وابستگی به دیگران بتوانند دانش اساسی خودشان را شکل دهند (رفیعیان، 1379). خودتنظیمی یعنی تعیین اهداف، تکمیل برنامه­ای در جهت دستیابی به آن اهداف، تعهد نسبت به انجام آن برنامه، اجرای فعال برنامه و اقدامات دیگری که در جهت بازخورد و اصلاح یا تعیین جهت انجام می گیرد (آسچ[1]، 2004، به نقل از جعفری، 1390).

1-3-2- نظریه­ی خودتنظیمی بندورا

یکی از نظریه­های خودتنظیمی که سازه­­ی خودتنظیمی را مورد توجه قرار می­دهد، نظریه­ی شناختی- اجتماعی بندورا می­باشد. به نظر بندورا، تعامل عوامل بیرونی و درونی می­تواند در خودتنظیمی تاثیر داشته باشد. عوامل بیرونی با فراهم کردن معیارهایی برای ارزیابی رفتار خود فرد و ایجاد تقویت برای آن رفتار بر خودتنظیمی تاثیر می­گذارند. عوامل درونی نیز ناشی از درون خود فرد می­باشند. بنابراین، افراد معیارهای درونی را در خود شکل می­دهند و بر اساس آنها به خودشان پاداش داده و یا خود را تنبیه می­کنند (امیدوار، 1385).

نظریه­ی بندورا عملکرد انسانی را بر حسب تعاملات رفتاری، متغیرهای محیطی، شناخت و سایر عوامل شخصی بررسی می­کند. این سه دسته متغیر می­توانند بر یکدیگر تاثیرات متقابل داشته باشند (شانگ، 2002).


شخص





[1]Asch

فهرست برخی از مطالب:

خودتنظیمی.. 1

1-3-2- نظریهی خودتنظیمی بندورا 1

2-3-2- ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی.. 3

1-2-3-2- راهبردهای رفتاری.. 3

2-2-3-2- راهبردهای انگیزشی.. 4

3-2-3-2- راهبردهای شناختی.. 5

1-3-2-3-2- راهبردهای تکرار یا مرور ذهنی.. 5

2-3-2-3-2- راهبردهای بسط دهی.. 6

3-3-2-3-2- راهبردهای سازماندهی.. 7

4-2-3-2- راهبردهای فراشناختی.. 8

1-4-2-3-2- راهبرد تعیین هدف و برنامه ریزی.. 8

2-4-2-3-2- راهبرد نظارت و کنترل. 11

3-4-2-3-2- راهبرد نظم دهی.. 13

3-3-2- ویژگیهای یادگیرندگان خودتنظیم. 13

فهرست منابع. 16

منابع داخلی.. 17

منابع خارجی.. 25



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی_1623908394_49526_8524_1850.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت