پیشینه و مبانی نظری حسابداری و گزارش گری مالی و دولتی و شهرداریها
پیشینه و مبانی نظری حسابداری و گزارش گری مالی و دولتی و شهرداریها

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری حسابداری و گزارش گری مالی و دولتی و شهرداریها 71صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


گفتار اول : مفاهيم حسابداري و گزارشگري مالي و دولتي

2ـ1ـ1ـ ديباچه

افزايش رقابت و پيشرفت­هاي فن­آوري تحولات زيادي را در عرصة فعاليت­هاي اقتصادي ايجاد نموده است. شركت­ها براي بقاء و رقابت با يكديگر و حفظ سهم بازار و توسعه فعاليت‌هاي خود بايدروش­هاي سازماندهي و مديريت، روش كار و توليد محصولات و يا ارائه خدمات، مديريت ريسك و رابطه با ديگر سازمانها (رقبا ـ همكاران تجاري ـ تهيه‌كنندگان مواد اوليه) را تغيير دهند. شركت­هايي در رقابت موفق هستند كه بتوانند به مشتريان خود (داخل و خارج سازمان) توجه بيشتري داشته باشند و همچنين از ويژگي­ تصميم­گيرهاي غيرمتمركز برخوردار بوده و زمان و هزينه اجراي فعاليت­هاي كليدي خود را كاهش دهند.

امروزه شركت­هاي موفق اقتصادي براي پاسخگويي سريع به تغييرات تجاري، سامانه هاي اطلاعاتي و اطلاعات مورد نياز مديريت را به نحوي تغيير داده‌اند تا بتوانند با تعريف مناسب از مزيت­هاي نسبي سازمان، قدرت پاسخگويي سريع به نيازهاي مشتريان و همچنين كاهش هزينه­هاي توليد و افزايش سهم بازار را با حفظ كميت محصول در سرلوحه فعاليتهاي خود قرار دهند. از اين رو ،در ارزيابي معيارهاي اندازه­گيري عملكرد و گزارش­هاي مالي و غيرمالي تغييرات چشمگيري در سازمان بوجود آمده است.

درواقع ، امروزه گزارشگري بايد با تغيير نيازهاي استفاده‌كنندگان حركت نمايد، و در غير اين صورت کارآمدي و اثر بخشي را ازدست مي­دهد. بدون شك اين موضوع زماني از اهميت بسزايي برخوردار مي‌شود كه بقاء حرفه حسابداري را در گرو پذيرش تغييرات اصولي در راستاي تغييرات انجام شده در بنگاه­ه‌هاي اقتصادي و فضاي تجارت جهاني بدانيم(كزازي، 1382،ص 25)

رشد فزاينده فعاليتهاي اقتصادي در دنياي امروز بخصوص براي سازمان‌هايي كه در دنياي پرشتاب رقابت حضوري فعال دارند، موجب بروز مسائل پيچيده مالي گرديده است. براي پاسخگويي به اين مسئله و ارائه راه‌حل­ها و تصميم­گيريهاي صحيح ضرورت گزارش‌هاي مالي بهنگام و جامع از جمله نگراني‌هاي مديران اجرايي بنگاه هاي اقتصادي شده است.

امروزه، نظامهاي اطلاع‌ رساني سبب هموار شدن ارتباطات و توانايي تجزيه و تحليل اقتصادي و مديريت در سطح جهان براي شركت‌ها شده است. بنابراين، مهيا ساختن اطلاعات صحيح براي تمام سطوح سازمان، از اهم دل‌مشغولي‌هاي مديريت سازمانهاي امروز و فردا است. امروزه مشتريان به آساني و با شتاب مي‌توانند از قيمتها و كيفيت فرآورده ها در بازار آگاه شوند. اين امر حلقه رقابت را تنگتر ساخته و سازمان‌ها را وادار کرده به نظام اطلاع‌رساني و گزارشگري مالي توجهي ويژه معطوف دارند. فن‌آوري اطلاعات، سازمان را بصورت شبكه­اي از تيم‌هاي كاري درآورده است كه براي انجام كارهاي ويژه­اي، چهره به چهره و يا به گونه الكترونيكي گرد هم مي‌آيند تا بصورت مشترك اهداف سازمان را محقق سازند.

فهرست برخی از مطالب:


گفتار اول : مفاهيم حسابداري و گزارشگري مالي و دولتي

2ـ1ـ1ـ ديباچه . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

2ـ1ـ2ـ تعريف حسابداري و حسابداري دولتي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

2ـ1ـ3ـ تعريف گزارشگري مالي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2ـ1ـ4ـ اهداف گزارشگري مالي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

2ـ1ـ5ـ گزارشگري مالي در ايران . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

2ـ1ـ6ـ گزارشگري مالي در عصر تجارت الكترونيك. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .23

2ـ1ـ7ـ استفاده كنندگان از گزارشگري مالي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . ..24

2ـ1ـ8ـ امكان ارتقا گزارشگري مالي در ايران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 25

2ـ1ـ9ـ تحولات اساسي در گزارشگري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 27

2ـ1ـ10ـ واحد گزارشگري مالي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2ـ1ـ11ـ جايگاه تئوري وجوه مستقل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2ـ1ـ12ـ جريان اطلاعاتي گزارشگري مالي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31

2ـ1ـ13ـ محدوديت هاي گزارشگري مالي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32

2ـ1ـ14ـ گزارشگري مالي دولتي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34

2ـ1ـ15ـ اهداف گزارشگري مالي دولتي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

2ـ1ـ16ـ مفهوم مسئوليت پاسخگويي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36

2ـ1ـ17ـ اصول حسابداري و گزارشگري مالي دولتي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ18ـ مباني حسابداري دولتي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ19ـ مباني تعهدي در حسابداري دولتي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2ـ1ـ20ـسامانه حسابداري حساب مستقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

2ـ1ـ21ـ انواع حسابهاي مستقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42

2ـ1ـ22ـ ارزيابي عملكردسامانه گزارشگري مالي و ارتباط آن با مديريت دولتي . . . . . . . . . . . . .44

گفتار دوم : شهرداري ها و گزارشگري مالي شهرداري ها

2ـ2ـ1ـ شهرداري ها بحث نظري. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46

2ـ2ـ2ـ پيشينه ، رشد و تحول شهرداري در ايران. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48

2ـ2ـ3ـ مسائل مربوط به گزارشگري مالي مطلوب در شهرداري هاي و ارتباط آن با سامانه مالي. .51

2ـ2ـ4ـ استفاده كنندگان گزارش هاي مالي و نيازهاي اطلاعاتي آنها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52

2ـ2ـ5ـ خصوصيات ، محسنات و كاربرد حسابداري شهرداري ها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

2ـ2ـ6ـ اصول و موازين حسابداري شهرداري. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . . . . . . . . . . . . . . .56

2ـ2ـ7ـ اصول حسابداري در شهرداري ها و مفهوم بودجه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59

2ـ2ـ8ـ خلاصه دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه شهرداري ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

2ـ2ـ9ـ حسابداري بودجه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68

گفتار سوم : پيشينه پژوهش

2ـ3ـ1ـ موانع اجراي حسابرسي صورتهاي مالي موسسات غير انتفايي (شهرداري هاي استان كردستان و آذربايجانغربي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69

2ـ3ـ2ـ ارزيابي ميزان پاسخگويي نظام مالي دولت جمهوري اسلامي ايران. . . . . . . . . . . . . . . . .70

2ـ3ـ3ـ بررسي موانع توسعه حسابداري دولتي و اثرات آن بر گزارشگري مالي دولتي . . . . . . . . .71

2ـ3ـ4ـ گزارش ارزيابي مديريت از كنترل داخلي و بررسي فايده مندي برون سازماني آن در ايران.72



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری حسابداری و گزارش گری مالی و دولتی و شهرداریها_1623844019_49483_8524_1917.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت