پیشینه و مبانی نظری جو روانی اجتماعی کلاس
پیشینه و مبانی نظری جو روانی اجتماعی کلاس

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری جو روانی اجتماعی کلاس 27صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


جو ­روانی-اجتماعی کلاس:

تعاریف:

با توجه به اینکه هدف عمده آموزش و پرورش، اعتلای همه جانبه شخصیت فراگیران، به ویژه در ابعاد اخلاقی، روانی و اجتماعی است، برای بهبود این فرآیند، باید که جو کلاس شایسته و بایسته باشد. مطالعات فراوانی تأثیر جو روانی اجتماعی کلاس را بر پیشرفت تحصیلی نشان داده­اند (فریزر و همکاران،1995). بلوم1994) جو را شرایط، نیروها، وانگیزش­های بیرونی، اعم از فیزیکی، فکری، روانی و اجتماعی تعریف می­کند.

فریزر(1994) چهار گونه جو­روانی-اجتماعی کلاس را بررسی کرد. به نظر او جو­روانی-اجتماعی چیره بر کلاس می­تواند جوی سرشار از یکپارچگی و همبستگی (میزان وابستگی و پیوند دانش آموزان)، منضبط و تکلیف­گرا (میزانی که دانش­آموزان تکلیف خود را به موقع و منظم انجام دهند)، فضایی پر برخورد و پر اصطلاک (میزان رفتارهای نادوستانه­ی دانش آموزان)، یا جوی آکنده از هم­آوری و رقابت (میزان هم­آور و رقابت دانش­آموزان) باشد.


انواع جو ­روانی حاکم بر کلاس.

  1. جو ­روانی-اجتماعی مطلوب که ویژگی­های آن عبارتند از: مشارکت دانش­آموزان در کلاس، رابطه صمیمی معلم و دانش­آموز و برخورداری از حمایت معلم در مواقع مشکل، رابطه صمیمی دانش­آموزان با­هم، برقراری نظم و مقررات در کلاس، سازماندهی مطالب آموزشی در کلاس، اهمیت دادن به تلاش و انجام وظیفه دانش­آموزان، و همچنین در این جو فراوانی روابط اجتماعی وجود دارد و بین ادراک و انتظار تفاوتی نیست و پیشرفت تحصیلی بالاست.
  2. جو­ روانی-اجتماعی نامطلوب که برعکس جو­ روانی-اجتماعی مطلوب بیان شده است.
  3. جو­ روانی – اجتماعی متوسط که مابین دو جو مذکور بیان شده است (صالحی حسینی،1372).

جو روانی – اجتماعی کلاس، شامل د و متغیر کلی ادراک (برداشتی که افراد از واقعیت های موجود درکلاس دارند) و انتظار (تمایلات و خواسته هایی که افراد از جو روانی- اجتماعی کلاس دارند) است. جوی برای یادگیری مطلوب است که تفاوت ادراک و انتظار زیاد نباشد یا این دو مساوی باشند. درصورت تفاوت، باید در پی اصلاح یا تغییر جو کلاس بود. پس، شناخت جو کلاس برای معلمان مهم و با ارزش است.


ویژگی­های روابط انسانی مطلوب در مدرسه

  1. درک نیازها و استعدادها.
  2. درک تفاوت­های فردی.
  3. شناخت و احترام به شخصیت دیگران.
  4. توان برقراری ارتباط.
  5. گوش دادن.
  6. بیان عواطف و احساسات.
  7. تأمین بهداشت روانی (میرکمالی،1379).

دو بعد اساسی جو مدرسه:

جو مدرسه دارای دو بعد علمی و اجتماعی است که در تعامل با­هم، جوی مثبت یا منفی در کلاس به وجود می­آورد. جو­علمی با سیستم پاداش، تشویق، اثربخشی مدیر و معلمان و فرآیندهای مشاکت جویانه ارتباط دارد و جو ­اجتماعی مربوط به پذیرش، همدردی، نظم در اامکانات و تسهیلات مدرسه، ایجاد فرصت برای مشارکت یادگیرندگان در فعالیت­های مدرسه، هنجارهای گروهی حاکم و نظام حمایتی کارکنان و دانش­آموزان است. همچنین جو­ علمی به طور مستقیم و جو­ اجتماعی به طور غیر­مستقیم بر نگرش و رفتار دانش­آموزان اثر می­گذارد (ساکنی،2004؛ به نقل از طالب زاده نوبریان،1387).

ویژگی­های مدارس کارا:

  1. شاگرد فعال است نه منفعل.
  2. استاندارد واضح و روشنی برای برای فعالیت شاگرد وجود دارد.
  3. بین معلم و دانش­آموز رابطه حسنه وجود دارد.
  4. آموزش بر حسب نیاز دانش­آموزان است.
  5. ضمن نظم و انضباط، رفاه و اعتماد نیز وجود دارد.
  6. بین معلمان روابط حسنه وجود دارد و آنها برای مسائل آموزشی و ارزش ها و نظم و انضباط مشورت می­کنند.
  7. مدیران یاد دهنده­های خوی هستند و ارتباط گسترذه­ای با معلمان و والدین دانش­آموزان دارند.
  8. ارزشیابی مثبت و منظمی دارند.
  9. رابطه گسترده­ای بین معلمان و والدین دانش­آموزان وجود دارد.
  10. فعالیت­های مثبت در شاگردان مد­نظر است.
  11. در کلاس روش دموکراتیک برقرار است (تورل،1993).



فهرست برخی از مطالب:


جو روانی اجتماعی کلاس:

تعاریف:

انواع جو روانی حاکم بر کلاس.

ویژگی های روابط انسانی مطلوب در مدرسه

دو بعد اساسی جو مدرسه:

ویژگی های مدارس کارا:

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

منابع فارسی

منابع انگلیسی

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری جو روانی اجتماعی کلاس_1623840564_49467_8524_1525.zip0.04 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت