پیشینه و مبانی نظری تحقیق شناخت شناسی
پیشینه و مبانی نظری تحقیق شناخت شناسی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری تحقیق شناخت شناسی45 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-1- مقدمه


در این فصل به بررسی تاریخچه و مبانی نظری متغیرهای پژوهش پرداخته می­شود. در ابتدا به بررسی نقش باورهای شناخت­شناسی در حوزه­های مختلف و پس از آن به معرفی انواع مدلهای شناخت­شناسی اقدام خواهد شد. در ادامه به بحث الگوهای ارتباطی خانواده خواهیم پرداخت که ابتدا به شرح ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و پس از آن دو نوع جهت­گیری گفت­وشنود و همنوایی پرداخته می شودو در انتها به توضیح درباره انگیزش پیشرفت اقدام خواهد شد.


2-2-تاریخچه و مبانی نظری


در این بخش به منظور بررسی تاریخچه و مبانی نظری در ابتدا به بررسی نقش باورهای شناخت­شناسی در حوزه­های مختلف، پرداخته شده است. در ضمن همان­طور که در فصل اول ذکر شد، یکی از مسائل مورد مطالعه روانشناسان در حوزه شناخت­شناسی، بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده و رابطه آن با مسائل انگیزشی از جمله انگیزش پیشرفت است که موضوع پژوهش حاضر بوده است؛ بنابراین تعریف مختصری از این اهداف نیز ارائه گردیده است.

به طورکلی می­توان تحقیقات صورت گرفته در مورد باورهای شناخت­شناسی را در شش حوزه کلی طبقه­بندی کرد (هوفر و پینتریچ، 1997):

1) بازنگری و بسط و توسعه­ی نظریه­ی پری

2) ایجاد ابزارهای اندازه­گیری ساده­­تر برای ارزیابی باورهای شناخت­شناسی

3) اکتشاف الگوهای جنسیتی در حوزه دانستن

4) بررسی جایگاه باورهای شناخت­شناسی به عنوان قسمتی از فرایند تفکر و استدلال

5) شناسایی ابعاد باورهای شناخت­شناسی

6)ارزیابی نحوه­ی ارتباط این باورها به دیگر فرایندهای شناختی و انگیزشی

این شش حوزه در سه گروه مختلف جای می­گیرند که در قسمت بعد به آن اشاره شده است.

تحقیقات روانشناسی در مورد رشد باورهای شناخت­شناسی در اواسط دهه­ی 1950 آغاز شد. در این زمان سه خط سیر تحقیقاتی به طور همزمان شش حوزه­ی ذکرشده را پوشش
می­داد (هوفر و پینتریچ، 1997). اولین گروه، به این مسئله علاقمند شدند که افراد چگونه تجارب آموزشی خود را تفسیر می­کنند. (باکستر ماگلدا 1992؛ بلنکی و همکاران 1986، پری، 1970). پری کار خود را با نمونه­ای که تنها شامل جنس مذکر بود آغاز کرد. در مقابل، بلنکی (1986) "شیوه دانستن زنان" را مورد تحقیق قرار داد. بکستر ماگلدا با مشاهده­ی نتایج این دو تحقیق تصمیم گرفت تا تحقیق مشابهی را با هر دو گروه انجام دهد، در واقع حوزه­های یک تا سه در این گروه قرار می­گیرند.

دومین گروه محققان به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه فرضیات شناخت­شناسی بر فرآیند تفکر و استدلال تأثیر می­گذارند. در همین راستا کینگ و کیچنر(1994) مدلی بنام قضاوتهای تأملی طراحی کردند که نشان­­دهنده­ی تحول نحوه­ی تفکر و استدلال بود، این سری تحقیقات دربرگیرنده­ی حوزه­ی چهارم هستند.


فهرست برخی از مطالب:


-1-مقدمه................................................................................................................................................... 15

2-2-تاریخچه و مبانی نظری............................................................................................................. 15

2-2-1-مدلهای شناخت­شناسی.................................................................................................... 17

2-2-1-1-مدل شناخت­شناسی پری، بلنگی و ماگلدا......................................................... 17

2-2-1-2-مدل شناخت­شناسی کینگ و کیچنر.................................................................. 21

2-2-1-3-مدل شناخت­شناسی شومر..................................................................................... 23

2-2-2-تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده............................................................................... 26

2-2-2-1-ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده............................................................................... 29

2-2-2-1-1-جهت­گیری گفت و شنود................................................................................ 31

2-2-2-1-2-جهت­گیری همنوایی........................................................................................ 31

2-2-2-2-انواع الگوهای ارتباطات خانواده................................................................................. 32

2-2-2-2-1خانواده­های توافق­کننده.................................................................................... 33

2-2-2-2-2-خانواده­های کثرت‌گرا....................................................................................... 34

2-2-2-2-3-خانواده­های حفظ­کننده................................................................................... 34

2-2-2-3-4-خانواده­های به حال خود واگذاشته.............................................................. 35

2-2-3-نظریه انگیزش..................................................................................................................... 36

2-3-مروری بر تحقیقات پیشین....................................................................................................... 38

2-3-1-مروری بر تحقیقات پیشین در زمینه رابطه باورهای شناخت­شناسی و انگیزش 38

2-3-2-مروری بر تحقیقات پیشین در زمینه رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش 42

2-3-3 مروری­ برتحقیقات پیشین در زمینه رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و باورهای

شناخت­شناسی.........................................................................................................................................44

2-4-سؤالات تحقیق........................................................................................................................... 47

2-4-1-سؤال اصلی تحقیق............................................................................................................ 47

2-4-2-سؤالات فرعی تحقیق........................................................................................................ 47

2-5-تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش...................................................................................... 47

2-5-1-تعریف باورهای شناخت­شناسی...................................................................................... 47

2-5-2-تعریف الگوهای ارتباطی خانواده.................................................................................... 47

2-5-3-تعریف انگیزه پیشرفت...................................................................................................... 48




فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تحقیق شناخت شناسی_1623737649_49274_8524_1449.zip0.09 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت