پیشینه و مبانی نظری تحقیق بکارگیري فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
پیشینه و مبانی نظری تحقیق بکارگیري فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

تحقیق با موضوع پیشینه و مبانی نظری تحقیق بکارگیري فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

تعدادصفحه 90
قالب ورد قابل ویراایش

بخشی ازمتن:

-1 ) مقدمه

در این فصل ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق : در دو بخش مجزا ارائه شده است . در بخش اول حول محور فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش و اهمیت آن در آموزش و پرورش و فرآیند آموزش پرداخته می شود و در ادامه مباحثی در مورد مدارس هوشمند و ویژگی های آن مطرح می گیرد . در بخش دوم نیز پیشینه تجربی شامل پژوهش ها ، پایان نامه ها ، مقالات مرتبط با موضوع تحقیق ( اعم از داخلی و خارجی ) مورد بررسی قرار می گیرد .


2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش

2-2-1 ) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور

در ایران موضوع فناوری اطلاعات و مقوله کلاس مجازی از دو وجه اصلی دارای اهمیت است : نخست آنکه یکی از سیاست های اصلی نظام آموزش و پرورش شکوفایی استعدادها و به منصه ی ظهور رساندن توانمندی های افراد در جهت تعالی و توسعه ی متوازن و پایدار است از این رو طراحی و پیاده سازی این ایده گام موثری در تحقق هدف فوق ، رفع تبعیض آموزشی و تربیت نیروهایی است که بتواند در آینده سکان هدایت کشور را بدست گیرند . شایان ذکر است که به دلیل تنگناهای موجود در نظام آموزشی کشور ، متاسفانه در حال حاضر رویکرد حاکم بر مدارس ( و حتی دانشگاه ها ) دیدگاه عملکرد نگر و مبتنی بر خروج است ، به همین دلیل میزان ریزش تحصیلی در مدارس کشور بیش از ده درصد و هزینه ی تکرار پایه افزون بر هزاران میلیارد ریال است . علاوه بر خیل دارندگان مدارک تحصیلی و جویای کار ، معضل عدم کارآفرینی در جامعه ، مبین عدم تجانس آموزش های سنتی رسمی با نیازهای جامعه نیز می باشد .

نکته دیگر وضعیت فضای فیزیکی کلاس های درس موجود در کشور و محدودیت منابع سرمایه گذاری در ساخت و ساز مدارس است . گر چه پس از انقلاب اسلامی تحول شگرفی در مدرسه سازی بوقوع پیوسته و تعداد کلاس های کشور از 25 هزار باب به بیش از 80 هزار باب بالغ شد ؛ لیکن به دلیل افزایش جمعیت جویای تحصیل لازم است در برنامه ی پنج ساله چهارم ، هر سال شش هزار مدرسه ساخته شود تا آموزش و پرورش بتواند پاسخگوی نیازها باشد . علاوه بر این محدودیت منابع مالی دولت و کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش از حدود 14 % اعتبارات عمرانی در سال 1371 به 3.4 در سال 1378 ، نشان دهنده کاهش سرمایه گذاری در ساخت و ساز مدارس است . ضمن اینکه وجود هفده هزار باب کلاس در چادرها و ساختمان های خشتی و سیزده هزار و پانصد کلاس در مکان های استیجاری خود بر مشکلات قبلی می افزاید . مشارکت بخش های عمومی و غیر دولتی نیز در مدرسه سازی هر چند موجب افزایش کمی و تا حدودی کیفی وضعیت مدارس شده ، همچنان حدود 50% مدارس کشور دو نوبته هستند و بیش از ده هزار میلیارد ریال از اعتبار جاری آموزش و پرورش هرز می رود . آمار نشان می دهد در حال حاضر نظام آموزشی کشور با کمبود حدود نود و پنج هزار باب کلاس مواجه هست که با در نظر گرفتن مدارس چند نوبته و کلاس های استیجاری در مجموع لازم است 254 هزار کلاس در کشور ساخته شود . با توجه به نکات پیش گفته ؛ بدیهی است حرکت به سمت طراحی و پیاده سازی کلاس های مجازی به دلیل ماهیت مستقل از مکان و پویایی آن می تواند بسیاری از مشکلات مالی و نظام آموزشی را از میان بردارد و راهکارهای نوین را در بهره وری مناسب از امکانات موجود ارائه نماید ( نیاز آذری ، 1386 : 187 ) .

فهرست برخی از مطالب :

-1 ) مقدمه...................................................................................................................................................... 14

2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش................................................................................................................ 14

2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور.................................................................................. 14

2-2-2 ) دلایل استفاده از فاوا در آموزش............................................................................................. 15

2-2-3 ) نگرش های توسعه فاوا............................................................................................................... 16

2-2-3-1) نگرش ظهور کننده........................................................................................................... 17

2-2-3-2) نگرش کاربردی.................................................................................................................. 17

2-2-3-3) نگرش ترکیبی ( ادغامی ).............................................................................................. 18

2-2-3-4) نگرش تحولی...................................................................................................................... 18

2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس...................................................................................... 19

2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش.......................................................... 23

2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه...................................................................... 24

2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه................................................................. 24

2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه..................................................................... 25

2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری........................... 26

2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و ... .......................................... 26

2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش .................................................. 26

2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی .......................................................... 26

2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا ....................................................................... 27

2-2-7 ) بررسی های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر.................................... 27

2-2-7-1 ) کشور بلغارستان............................................................................................................... 27

2-2-7-2 ) کشور چین........................................................................................................................ 29

2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا .............................................................................................. 31

2-2-7-4 ) کشور دانمارک................................................................................................................. 31

2-2-7-5 ) کشور اندونزی................................................................................................................... 32

2-2-7-6 ) کشور برزیل....................................................................................................................... 33

2-2-7-7 ) کشور مالزی...................................................................................................................... 34

2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش............................................................................ 36

2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی ............................................................................................ 36

2-2-8-2 ) موانع فردی ...................................................................................................................... 37

2-2-8-3 ) موانع اقتصادی ................................................................................................................ 39

2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی .......................................................................................... 40

2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی........................................................................ 42

2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان..................................................................................... 45

2-2-11 ) نقش های یاددهی _ یادگیری فاوا................................................................................... 46

2-2-11-1 ) نقش فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری............................................................... 47

2-2-11-2 ) نقش فاوا در انگیزش یادگیری ............................................................................... 49

2-2-11-3 ) نقش فاوا در یادگیری شاگرد محور......................................................................... 50

2-2-11-4 ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی................................................................................. 54

2-2-11-5 ) نقش فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر........................................................... 56

2-2-12 ) صلاحيت هاي مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا........ 59

2-2-12-1 ) صلاحيت هاي ارتباطي – اطلاعاتي........................................................................ 59

2-2-12-2 ) صلاحیت در استفاده از فاوا....................................................................................... 61

2-2-12-3 ) صلاحيت رسانه اي معلم............................................................................................ 62

2-2-13) مدارس هوشمند........................................................................................................................ 65

2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند.............................................................................................. 66

2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند......................................................................................................... 68

2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند....................................................................................... 69

2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند........................................................................ 70

2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند.................................................................................................... 70

2-2-19 ) راهبردهاي توسعه مدارس هوشمند................................................................................... 71

2-2-20 ) زيرساخت توسعه يافته فناوري اطلاعات در مدارس هوشمند.................................... 72

2-2-21 ) ساختار اجرايي مدارس هوشمند......................................................................................... 74

2-2-21-1 ) شرح وظايف مدير مدرسه هوشمند........................................................................ 74

2-2-21-2 ) شرح وظايف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند....................... 75

2-2-21-3 ) شرح وظايف معلمان مدرسه هوشمند.................................................................... 75

2-2-21-4 ) شرح وظايف دانش آموزان مدرسه هوشمند......................................................... 77

2-2-21-5 ) شرح وظايف اولياي دانش آموزان مدرسه هوشمند............................................ 77

2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور........................................... 78

2-3 ) مبانی عملی تحقیق ...................................................................................................................... 79

2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور............................................................................... 79

2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور................................................................................ 84



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تحقیق بکارگیري فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش_1623682040_49214_8524_1859.zip0.29 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت