تحقیق با موضوع پیشینه و مبانی نظری تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه اندازی کسب و کار خانگی
تعدادصفحه 38
قالب ورد قابل ویراایش
بخشی ازمتن:
-1-مقدمه
از زمان سقوط دیوار برلین توجه فوقالعاده ای به چند موضوع مرتبط با یکدیگر از قبیل سرمایهی اجتماعی، جامعهی مدنی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد، به عنوان مسائل عمدهی دموکراسی معاصر معطوف گردید (فوکویاما، 1379: 9). سرمایهی اجتماعی در جوامع و سازمانهای نوین از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و برنامهریزان با شناخت میزان سرمایهی اجتماعی خود در ذهنیت مخاطبان میتوانند، برنامههای آتی خود را ساماندهی نمایند (کامران و دیگران، 1389: 21). سرمایهی اجتماعی همچون مفاهیم سرمایهی فیزیکی و سرمایهی انسانی (یعنی ابزار و آموزشهایی که بهرهوری فردی را افزایش میدهند) به ویژگیهای سازمان اجتماعی از قبیل شبکهها، هنجارها و اعتماد اشاره دارند که هماهنگی و همکاری برای کسب سود متقابل را تسهیل مینمایند (پاتنام، ۲۰۰۰: ۶۷). سرمایهی اجتماعی سود سرمایهگذاری در زمینهی سرمایهی فیزیکی و انسانی را افزایش میدهد. در جامعه ای که از نعمت سرمایهی اجتماعی چشمگیری برخوردار است، همکاری آسانتر است (ناطق پور و فیروزآبادی،1384 : 61-60). با توجه به تقاضای فزاینده برای کسبوکارهای ارائه دهنده خدمات و نیز با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی اخیر، فرصتهای کسبوکار خانگی نامحدود و پایان ناپذیر به نظر میرسند. این نوع کسبوکارها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، به گونهای که فرد میتواند در کنار خانوادهی خود اقدام به فعالیت شغلی نماید و نیز فرد از استقلال برخوردار گردیده و در واقع رئیس خود به حساب میآید (غلامی و احمدپور داریانی،1386 :3). از آنجایی که سرمایهی اجتماعی دارای توان تأثیر بر فعالیتهای کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار میباشد، لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر سرمایهی اجتماعی بر راهاندازی کسبوکار خانگی میپردازیم.
در این فصل ضمن بیان نظریهها و مفاهیم سرمایهی اجتماعی و مشاغل خانگی، به بررسی مطالعات پیشین در این زمینه میپردازیم. در آخر نیز به بیان چارچوب نظری و مدل مفهومی و زیر بنایی پژوهش پرداخته میشود.
فهرست برخی از مطالب :
- مقدمه................................................................................................................................................... 10
- تعاریف و نظریه های سرمایه اجتماعی....................................................................................... 11
2-2-1- بوردیو........................................................................................................................................... 12
2-2- 2- لین.............................................................................................................................................. 13
2-2-3- کلمن............................................................................................................................................ 14
2-2-4- پاتنام............................................................................................................................................. 14
2-2-5- فرانسیس فوکویاما..................................................................................................................... 15
- تعاریف و مفاهیم کسبوکار خانگی................................................................................................ 20
2-3-1- انواع مدلهای کسبوکار خانگی.......................................................................................... 22
2-3-2- چالشها و موانع توسعه مشاغل خانگی.............................................................................. 24
2-3-3- کسبوکار خانگی در ایران...................................................................................................... 24
2-4- تحقیقات خارجی.................................................................................................................................. 25
2-5- تحقیقات داخلی.................................................................................................................................... 29
2-6- جمع بندی............................................................................................................................................. 34
2-7- چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش....................................................................................... 35
2-7-1- اعتماد........................................................................................................................................... 36
2-7-2- شبکه............................................................................................................................................ 37
2-7-3- هنجار........................................................................................................................................... 38
2-8- مدل زیر بنایی پژوهش....................................................................................................................... 39
2-9- خلاصه فصل.......................................................................................................................................... 40
پیشینه و مبانی نظری تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه اندازی کسب و کار خانگی_1623674367_49187_8524_1207.zip0.13 MB |