مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری

تحقیق با موضوع مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری

تعدادصفحه 57 قالب ورد قابل ویراایش

بخشی ازمتن:

مقدمه

از دیدگاه اقتصادی با فرض منطقی بودن رفتار افراد، فرض بر این است که همه در وهله اول به دنبال حداکثر کردن منافع خویش هستند. مدیران نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشند. مدیران علاقمندند در راستای حداکثر کردن منافع شخصی، رفاه اجتماعی و تثبیت موقعیت شغلی خود، تصویر مطلوبی از وضعیت مالی واحد تجاری به سهامداران و سایر افراد ذینفع ارائه نمایند.

لیکن در برخی موارد الزاماً افزایش ثروت مدیران در راستای افزایش ثروت سایر گروه­ها از جمله سهامداران نیست. این امر عدم همسویی میان منافع مدیران و سایر گروه­های ذینفع در واحد تجاری را نشان می دهد.با در نظر گرفتن تئوری تضاد منافع میان مدیران و مالكان، مدیران واحدهای تجاری از انگیزه­های لازم برای حداکثر کردن منافع خود برخوردار می­باشند.

در راستای تحلیل ارزش ایجاد شده برای سهامداران، جریان­های وجوه نقد آزاد شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است. مدیران می­توانند از طریق شناسایی فرصت­های رشد مناسب، وجوه مذکور را در پروژه­های با خالص ارزش فعلی مثبت سرمایه­گذاری و به این ترتیب باعث افزایش ثروت سهامداران خود گردند. با توجه به تئوری تضاد منافع بین مدیران و مالکان، ممکن است برخی مدیران وادار شوند جریان­های وجوه نقد آزاد را در پروژه­های با خالص ارزش فعلی منفی سرمایه­گذاری تا در کوتاه­مدت برخی از منافع شخصی خود را تأمین نمایند.

با اینکه گراس من و هارت این منافع متضاد را تشخیص داده و نقش ضمانتی بدهی را تعریف کرده­اند، اما جنسن این ایده را عمومی نمود و پیشنهاد کرده است که بدهی­ها و تعهدات چاره­ای برای این نوع از هزینه­های نمایندگی است، زیرا که پرداخت­های کوپنی اوراق قرضه وجوه نقد در دسترس مدیران را کاهش می­دهد (گراس من و هارت[1] ، 1982، 17).

جنسن هزینه­های ناشی از جریان­ها وجوه نقد آزاد را هزینه­هایی دانست که در پروژه­ها با خالص ارزش فعلی منفی سرمایه­گذاری شده­اند.


از نظر جنسن، مدیران واحدهای تجاری با جریان­های نقد آزاد زیاد و رشد کم، سود را مدیریت می­نمایند تا سودهای کم و زیان­های ناشی از سرمایه­گذاری در چنین پروژه­هایی را از بین برده و در کوتاه­مدت منافع شخصی خود را تأمین نمایند(جنسن[2]،1986، ص330).

ابتدا اين فصل با اهداف عمده حسابداری سپس گزارش­های حسابداری، استفاده­کنندگان گزارش­های مالی و نیازهای گزارشگری مالی آغازشده سپس به مباحث جريان وجوه نقد آزاد و نظریه مدیریت سود پرداخته میشود ودر نهایت نیز فصل با مباحث حاکمیت شرکتی و مالكیت سهام مدیرانه (به عنوان شاخه ای ازمكانیزم های حاكمیت شركتی) به پایان می رسد.


2-2 اهداف عمده حسابداری

اهداف عمده حسابداری را می­توان به شرح زیر خلاصه کرد:

- تأمین نیازهای اطلاعات مالی اداره­کنندگان واحدهای اقتصادی

- ارائه خدمات مالی و اطلاعاتی به مدیریت اجرایی جهت اداره مؤثر و کارآمد واحدهای اقتصادی

- فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز سرمایه­گذاران، اعطاکنندگان وام و اعتبار، مراجع قانونی، کارکنان و سایر اشخاص ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای اقتصادی از طریق ارائه گزارش­های مالی

- فراهم کردن اطلاعات لازم جهت محاسبه انواع مالیات­ها، عوارض، بیمه­های اجتماعی و سایر حقوق دولتی

- مستند کردن معاملات و آثار مالی رویدادهای مؤثر بر واحدهای اقتصادی و اقامه دلیل در قبال سایر اشخاص


3-2 گزارش­های حسابداری

محصول پردازش اطلاعات مالی توسط هر سیستم حسابداری، گزارش­های متعدد و متنوعی است که گزارش­های حسابداری نامیده می­شود. گزارش­های حسابداری را می­توان در دو گروه متمایز زیر
طبقه­بندی کرد:



1-3-2 گزارش­های درون سازمانی

به مجموعه گزارش­هایی که توسط هر سیستم حسابداری در طول دوره مالی با هدف انجام خدمات مالی و ارائه اطلاعات تفصیلی تهیه می­شود، گزارش­های درون­سازمانی می­گویند. منظور از تهیه و ارائه این گونه گزارش­ها عمدتاً رفع نیازهای اطلاعاتی مدیریت واحدهای اقتصادی در برنامه­ریزی و کنترل است. اما برخی از آنها علاوه بر کمک به مدیریت، اطلاعاتی را به اشخاصی که با واحد اقتصادی داد و ستد یا ارتباط مستمر دارند، ارائه می­دهد. ویژگی اصلی گزارش­های درون­سازمانی در این است که معمولاً به شکل تفصیلی و در فواصل زمانی کوتاه و حتی گاه روزانه تهیه می­شود.


2-3-2 گزارش­های برون­سازمانی

به گزارش­هایی که توسط سیستم حسابداری در پایان سال مالی یا مقاطع دیگری از زمان در جهت ارائه اطلاعات به طیف وسیعی از اشخاص ذیحق و ذیعلاقه به یک واحد اقتصادی تهیه می­گردد، گزارش­های برون­سازمانی گفته می­شود. صورت ­های مالی که محصول نهایی پردازش اطلاعات مالی توسط سیستم حسابداری است اصلی ­ترین بخش گزارش­ های برون­ سازمانی است. ویژگی اصلی گزارش ­های برون ­سازمانی در این است که مجموع اطلاعات مالی مربوط به یک واحد اقتصادی را به شکل خلاصه و طبقه­بندی شده همراه با توضیحات و تفاسیر لازم به طور یکجا ارائه می­کند. بنابراین، سیستم­های حسابداری از لحاظ گزارشگری غالباً دو جنبه متمایز دارد، یکی جنبه تأمین نیازهای اطلاعاتی درون سازمانی و دیگری جنبه تأمین نیازهای اطلاعاتی برون سازمانی.


4-2 استفاده­کنندگان گزارش­های مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها

اشخاص و مراجع مختلفی با حقوق، منافع و علایق گوناگون و گاه متضاد، برای قضاوت و
تصمیم­گیری درباره امورو وضعیت واحدهای انتفاعی، به اطلاعات مالی نیاز دارند. به منظور تأمین این نیازها، واحدهای انتفاعی مختلف بر حسب شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی – اجتماعی، طبق الزامات قانونی، عرف جاری، قراردادهای دو یا چند جانبه و یا تصمیمات اداره­کنندگان آنها، گزارش­های مالی گوناگونی را كه اساساً جنبه استفاده های برون سازمانی دارد، تهیه و ارائه می كنند.این گونه گزارش­ها، مهمترین منبع تأمین اطلاعات مالی برای اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای انتفاعی است. از آنجا که صورت­های مالی عمده­ترین وسیله انتقال اطلاعات مالی به خارج از واحدهای انتفاعی و محور اصلی و عامل مشترک در کلیه گزارش­های مالی است، انتظار می­رود اطلاعات مالی منعکس در آن بتواند وضعیت مالی و نتایج عملیات واحدهای انتفاعی را به گونه­ای ارائه کند که نیازهای اطلاعاتی طیف وسیعی از اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای انتفاعی هر چه بیشتر و بهتر برآورده شود. کلیه اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه که اختیار دسترسی به صورت­های مالی واحدهای انتفاعی را دارند و انتظار می­رود که در مورد اطلاعات مالی گزارش شده قضاوت یا بر مبنای آن اطلاعات تصمیم­گیری کنند، استفاده­کننده از صورت­های مالی محسوب می­شوند. استفاده­کنندگان از صورت­های مالی گروه­های مختلفی را تشکیل میدهند که هدف­های متفاوت، متعارض و گاه متضادی دارند. تعدد، تنوع و هدف­های گروه­های استفاده­کننده، به شکل حقوقی، نوع و دامنه فعالیت­های هر واحد انتفاعی بستگی دارد. از آنجا که اصولاً اطلاعات مشخص و محدودی می­تواند از طریق صورت­های مالی گزارش شود، در تدوین هدف­های گزارشگری مالی، از یک سو به رفع نیازهای گروه­هایی از استفاده­کنندگان اولویت داده می­شود که با داشتن حقوق، منافع و علایق مستقیم، اساساً برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به صورت­های مالی واحدهای انتفاعی اتکا می­کنند. از سوی دیگر، در چارچوب مناسبات حقوقی و الزامات قانونی حاکم بر فعالیت­های تجاری و واحدهای انتفاعی و با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی، ضمن در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی کلیه گروه­های استفاده­کننده کوشش میشود در ترکیب اطلاعاتی که از طریق صورت­های مالی گزارش می­شود تعادلی منطقی برقرار گردد. بنابراین، در این پژوهش گروه­های مختلف استفاده­کننده از صورت­های مالی و انواع تصمیماتی که اتخاذ آن به اطلاعات مالی نیاز دارد، به اختصار بیان می­شود.


فهرست برخی از مطالب :

فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه. 16

2-2 اهداف عمده حسابداری.. 17

3-2 گزارشهای حسابداری.. 17

1-3-2 گزارشهای درون سازمانی. 18

2-3-2 گزارشهای برونسازمانی. 18

4-2 استفادهکنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 18

1-4-2 سرمایهگذاران. 19

2-4-2 نیازهای اطلاعاتی سرمایهگذاران (بخش عمومی و بخش خصوصی) 20

3-4-2 سرمایه گذاران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها 20

4-4-2 اعطاءکنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 21

5-4-2 نیازهای اطلاعاتی فروشندگان کالاها و خدمات.. 22

6-4-2 مشتریان. 22

7-4-2 نیازهای اطلاعاتی مدیریت.. 22

8-4-2 کارکنان. 22

9-4-2 دولت و نیازهای آن. 23

10-4-2 جامعه. 23

5-2 اهداف گزارشگری مالی. 24

1-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی.. 24

2-5-2
فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری.. 24

3-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی تأمین و مصرف وجوه نقد. 25

4-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی ایفای مسئولیت مباشرت مدیریت و انجام تکالیف قانونی. 26

5-5-2 فراهم آوردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیشبینی وضعیت آتی. 27

6-2 مقایسۀ سهامداران (سرمایه گذاران) با گروههای ذینفع. 28

9-2 جریان وجوه نقد آزاد و مشکلات نمایندگی ناشی از آن. 30

1-9-2تعریف جریان وجوه نقد آزاد. 30

2-9-2 محاسبه جریان وجوه نقد آزاد. 30

3-9-2 مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد. 31

10-2 نظریه مدیریت سود. 33

1-10-2ارتباط ارزشی سود و نظریه های مدیریت سود. 34

2-10-2 منتخب نظریه های رقیب.. 35

3-10-2نظریه ی شرکت.. 37

4-10-2 رویکرد هزینه ی قراردادها 39

5-10-2 دیدگاه مدیریت سود. 42

6-10-2 رویکرد تصمیم گیری.. 43

7-10-2 دیدگاه مدیریت سود. 45

8-10-2 رویکرد سیاسی - قانونی. 46

9-10-2 دیدگاه مدیریت سود. 49

11-2حاکمیت شرکتی راه حلی برای مشكلات ناشی از روابط نمایندگی و مديريت سود. 49

1-11-2 طیف تعاریف حاکمیت شرکتی. 50

2-11-2 تعاریف حاکمیت شرکتی. 51

3-11-2 اهداف حاکمیت شرکتی. 52

4-11-2 طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی. 52

5-11-2 مکانیزم های حاکمیت شرکتی. 53

6-11-2 ویژگیهای آئین نامه نظام حاکمیت شرکتی (راهبری شرکتی) در ایران. 54

7-11-2 ارکان نظام راهبری شرکتی. 55

8-11-2
مکانیزمهای حاكمیت شركتی مؤثر بر مشکلات ناشی از جریان وجوه نقد آزاد. 56

12-2 پیشینه تحقیق.. 57

1-12-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 57

2-12-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 60








فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری_1623582434_49073_8524_1049.zip0.13 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت