پیشینه تحقیق ومبانی نظری نوآوری
پیشینه تحقیق ومبانی نظری نوآوری

پیشینه تحقیق ومبانی نظری نوآوری در 66 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


قهرست مطالب و بخشی از متن :

نوآوری

2- 2- 2- مفهوم نوآوری:

جدول2-4: خلاصه تعاریف و مفاهیم نوآوری (منبع: پیشنهادی محقق)

2- 2- 3- اهمیت و ضرورت نوآوری:

2- 2- 4- رویکردهای نوآوری:

2- 2- 5- عوامل موثر بر نوآوری سازمانی:

2- 2- 5- 1- مديريت دانش:

2- 2- 5- 2- یادگیری سازمانی:

2- 2- 5- 3- سرمایه فکری:

2- 2- 5- 4- سبک رهبری تحول آفرین:

2- 2- 5- 5- ساختار سازمانی:

2- 2- 5- 6- فرهنگ سازمانی:

2- 2- 5- 7- جو سازمانی:

2- 2- 6- مولفه هاي نوآوري سازمانی:

2- 2- 6- 1- نوآوری تولیدی:

2- 2- 6- 2- نوآوري فرایندي:

2- 2- 6- 3- نوآوري اداري:

شکل 2- 2: مولفه های نوآوری سازمانی (چوپانی و همکاران، 1391)

2- 2- 7- ابعاد نوآوری:

2- 2- 9- نوآوری در رسانه:

2- 2- 9- 1- ويژگى هاى يك سازمان رسانه اى خلاق و نوآور:

2- 2- 9- 2- انواع نوآوری در رسانه:

2- 2- 9- 2- 1- نوآوری در اهداف و خط مشی های عمومی:

2- 2- 9- 2- 2- نوآوری در راهبردها:

2- 2- 9- 2- 3- نوآوری در اجرای سیاست ها:

پیشینه تحقیق:

2-4-1- پیشینه مطالعاتی در ایران:

2-4-2- پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور:

منابع فارسی



نوآوری

مقدمه:

امروزه نوآوری یکی از عوامل موثر بر بقای سازمان های دانش محور محسوب می شود (اردکانی، 1389). بسیاری از صاحب نظران، نوآوری و ایجاد تمایز را به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر معرفی کرده اند (معطوفی، 1389). نوآوری همانند هر فعالیت عینی در کنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سختکوشی همه دست اندرکاران است (دراکر[1]، 1993) و بروز نوآوری در محیط کاری زمانی میسر می شود که اهداف فرد و اهداف سازمان به یکدیگر نزدیک شود (Jang & Hartog, 2010).

در این بخش ابتدا به تعاریف و مفاهیم و مولفه های نوآوری و ابعاد نوآوری سازمانی پرداخته و سپس با ارائه رویکردهای نوآوری سازمانی و عوامل موثر بر نوآوری و انواع مدل های آن و ... سعی می­شود گامی در جهت آشنایی با این مفهوم مهم برداشته شود.


2- 2- 2- مفهوم نوآوری:

اصطلاح نوآوری، یک مفهوم وسیع به معنی ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرایندها و محصولات و خدمات جدید است (جمینز، جمینز و همکاران، 2008). نوآوری عبارت است از یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه یا وسیله که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود (جزنی و همکاران، 1390). نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری گویند ((Athanasoula et al, 2010. همچنین نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان نیز می باشد ((Rhee et al, 2010. نوآوری یا ابداع، عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است. از نظر استیفن پی رابینز[2]، نوآوری، فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش های جدید عملیات است (جوانمرد و سخایی، 1388). به عبارتی دیگر نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند. نوآوری به عنوان فرآیند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود (اوجاسا، 2008). نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است. از این دیدگاه، خلاقیت افراد و تیم ها نقطه شروع نوآوری است. این لازم اما کافی نیست[3] (گویال و آخیلش، 2007).

با توجه به مطالب گفته شده نوآوري را می توان این گونه تعریف کرد: ایجاد دانش و ایده هاي جدید براي به کار بردن و تسهیل نتایج کسب و کار جدید، هدف گذاري براي بهبود فرایندها و ساختارهاي داخلی تجارت و ایجاد محصولات و خدمات متحرك. در نتیجه نوآوري هر دو نوع نوآوري ریشه اي و توسعه اي را شامل می شود[4] (چن و همکاران، 2004).















جدول2-4: خلاصه تعاریف و مفاهیم نوآوری (منبع: پیشنهادی محقق)

ردیف

نویسنده

سال

تعاریف

1

همامی

2013

نوآوری به عنوان یک نشان سازمانی مهم برای انتقال دانش است.

2

جزنی

1390

یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود.

3

اتنا سولا

2010

نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری گویند.

4

رهی

2010

نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان می باشد.

5

باریقه

2009

خلق دانش جدید و ایده های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، با هدف بهبود فرایندها

6

جوانمرد و سخایی

1388

عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است.

7

اوجاسا

2008

نوآوری به عنوان فرایند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود.

8

جمینز- جمینز

2008

ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرآیندها و محصولات و خدمات جدید است.

9

گویال و آخیلش

2007

نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است.

10

لین

2006

ظرفیت جذب، توانایی سازمان است برای استفاده ازدانش خارجی از طریق فرایند یادگیری متوالی

11

چن

2004

نوآوری شامل: مجموع نوآوری ریشه ای و توسعه ای است.

12

خداداد حسيني

1378

نوآوري را به عنوان هر ايده اي جديد نسبت به يك سازمان و يا يك صنعت و يا يك ملت و يا در جهان تعريف می کند.

13

هالت

1998

نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.

14

دراکر

1985

نوآوری زمانی رخ می‌دهد که ایده به صورت محصول، فرآیند یا خدمتی توسعه یابد.

15

ریچارد، ال، داف

1992

نوآوری اتخاذ ایده هایی است که برای سازمان جدید است. بنابراین، تمام نوآوری ها منعکس کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها، نوآوری نیستند.


2- 2- 3- اهمیت و ضرورت نوآوری:

امروزه نوآوری به طور فزاینده ای به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت دراز مدت سازمان ها در محیط رقابتی محسوب می شود. دلیل این امر آن است که سازمان ها با ظرفیت ایجاد نوآوری قادر خواهند بود سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور به چالش های محیطی پاسخ دهند (جیمنز- جیمنز، 2008).

نوآور بودن به سازمان در برخورد با محیط متلاطم خارجی کمک می کند که با پیچیدگی و تغییری که به سرعت درحال افزایش است مقابله کند (جیمنز[5]و واله، 2011) و به واسطه نوآوری است که سازمان ها به هدف پاسخگویی موثر به تقاضاهای محیطی و در نتیجه به حفظ و بهبود عملکرد سازمانی دست می یابند (کاستوپولوس و همکاران، 2011). نوآوری به عنوان یک نشان سازمانی مهم برای انتقال دانش است (همامی[6]و دیگران، 2013). هالت[7] (1998) اصطلاح نوآوری را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرایندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کار برد. در ادامه توضیح می دهد که نوآوری هر چیز تجدیدنظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا مستحکم کند و نیز یک برتری رقابتی بلندمدت را میسر سازد. سازمان ها با اقدامات خود در زمینه ایجاد انگیزه در کارکنان که به بهبود توانایی آن ها نیز منجر می شود می توانند بر رفتار آن ها اثر گذاشته و ارزش بیشتری در ایجاد و توسعه نوآوری داشته باشند (برومند و رنجبری، 1388) که این موضوع، توسعه عملکرد نوآورانه سازمان را دنبال دارد. در چنین شرایطی، سازمان هایی که ظرفیت نوآوری دارند، قادرند که به چالش ها سریع پاسخ دهند، محصولات جدیدی را استخراج کنند



[1] - Drucker

21- Stephen p. Robbins

[3]- Goyal & Akhilesh

[4]- Chen et al

[5]- Jimenez &Valle

25- Hammami et al.

[7]- Halt

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه تحقیق ومبانی نظری نوآوری_1621158813_48457_8524_1424.zip0.15 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت