پیشینه تحقیق و مبانی نظری برونسپاري خدمات شهری
پیشینه تحقیق و مبانی نظری برونسپاري خدمات شهری

پیشینه تحقیق و مبانی نظری برونسپاري خدمات شهری در 58 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


فهرست مطالب و بخشی از متن :

1-2- مقدمه. 21

2-2- سابقه برونسپاري.. 22

3-2- روندهاي اخير در برونسپاري.. 23

4-2- مخاطرات برونسپاري.. 26

5-2- منشاء مخاطرات... 27

6-2- برونسپاري ؛ يک اقدام کليدي تجاري.. 32

7-2- مقايسه تطبيقي برونسپاري با اصول اقتصادي.. 33

8-2- دلايل برونسپاري و منافع مورد انتظار 34

9-2- برونسپاري چيست؟ 37

10-2- دلايل بررسي برونسپاري.. 38

11-2- سطوح برونسپاري.. 39

12-2- فرآيند اجرايي برونسپاري.. 39

13-2- خدمات شهری شهرداری تهران.. 50

1-13-2 فضاي سبز شهري.. 52

2-13-2ضرورت ایجادفضاي سبز شهري: 53

3-13-2 کارکردهای فراغتی فضاي سبز. 55

4-13-2- چشم اندازهای حوزه معاونت خدمات شهری : 57

5-13-2- اهداف حوزه معاونت خدمات شهری : 57

6-13-2- وظایف سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران.. 58

7-13-2- خلاصه فعاليت‌هاي سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران.. 59

8-13-2- فعالیتهای در دست اقدام سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران.. 60

9-13-2- پروژه های آتی سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران.. 61

14-2- مروري بر تحقيقات صورت گرفته در كشور 63

15-2- مروري بر فصل دوم. 64

16-2 مدل تحلیلی تحقیق.. 65









1-2- مقدمه

از زمان انقلاب صنعتي، شرکتها همواره در صدد بوده اند تا مزيتهاي رقابتي شان را براي افزايش سودآوري و سهم بازار ارتقاء دهند. مدل و نگرش حاکم بر صنايع پس از جنگ جهاني دوم، يک شرکت بزرگ يکپارچه بود که هم مالک دارايي هايش بود و هم مديريت و کنترل فعاليتها را راساً بر عهده داشت. در آن دوره، متفکران متعددي همچون مارکس، کينز، گالبرايت و... در نظريه هاي اقتصادي خود و مديران برجسته اي چون هنري فورد و... در عمل، جنبه هاي مثبت عملکرد اقتصادي صنايع بزرگ و توليد انبوه را مورد تاکيد قرار مي دادند و مديران را به ادغام[1] و يکپارچه سازي[2] در همه ابعاد آن ترغيب مي­کردند ( Loncdale , 2000 ) .

شرکتها در ادامه تلاش خود و در شرايط رقابت براي تصرف بازارهاي جهاني در دهه 1970، به اين موضوع رسيدند که فاقد چابکي لازم براي رقابت پذيري هستند و با يک ساختار مديريتي متورم و لخت مواجهند. بسيار به اين موضوع اذعان شده است که شرکتهاي بزرگ و جهاني، در بازار ناکارآمد مي باشند. در نتيجه برخي مطالعات، معطوف به بررسي علل اين امر گرديد ( Chen , 2004 : 419 ) .زماني که در اوايل دهه 1980 ميلادي اين ناکارآمدي با شروع رکود اقتصاد جهاني همراه شد، اين اعتقاد توسعه پيدا کرد که علت ناکارآمدي شرکتها، پيوند و گسترش­هاي همه جانبه آنهاست. بنابراين اجماعي حاصل شد که استراتژيهاي شرکت بايد سمت و سويي معکوس پيدا کنند و شرکتها براي افزايش انعطاف پذيري و خلاقيت، بهتر است توان و تلاش خود را تنها بر تعداد محدودي فعاليت متمرکز نمايند.

اگرچه در برخي يافته­هاي اقتصاددانان بطور تلويحي به رويکرد برونسپاري اشاره دارد؛ با اينحال، تغييرات حاصل شده در زمينه استراتژي شرکتها بيشتر حاصل تفکرات پيشگامان علم مديريت همچون "تام پيترز[3]" بود که تفکر جديدي را پايه گذاري کرد. اين تفکر که در سال 1982 ميلادي مطرح شد، بر اين موضوع تاکيد داشت که شرکتها بر تجارت اصلي­شان متمرکز شوند. به اين ترتيب، مفهومي تحت عنوان "شايستگي محوري" مطرح شد و توسعه يافت. برخي شرکتها سازماندهي مجدد را آغاز کردند. آنها سعي داشتند فعاليتهايي را که فاقد توانايي رقابتي در آنها مي باشند، به شرکتهاي واجد صلاحيت واگذار نمايند. اين مساله، مستلزم شناسايي و تفکيک فرآيندهاي کليدي از ساير فرآيندها و تلاش براي برونسپاري ساير فرآيندها بود ( Loncdale , 2000 ) .

آزادسازي سرمايه(سرمايه برداري) ادغام

برونسپاري يکپارچگي عمودي

برونسپاری يکپارچگي داخلي فعاليتهاي پشتيباني

شکل1-2: تاثير تفکر جديد "تمرکز بر تجارت محوري" بر رويه­هاي تجاري

از آنجا که قدرت بازار بيشتر، هرگز به عنوان يک تفکر غير منطقي در نزد صاحبان تجارت مطرح نشد، رويکرد فکري جديد تاثير چنداني بر تلاش شرکتها براي يکپارچگي افقي نداشت. در کنار مسائل حوزه بازار و تجارت، سياست برخي دولتها نيز بر اشاعه رويکرد برونسپاري تاثير گذاشت. در دهه 1980 ميلادي، برخي دولتهاي غربي با هدف کوچک سازي بخش دولتي و کاهش تصدي گري، اقدام به واگذاري برخي از فعاليتهاي خود به بخش خصوصي و پيمانکاران بيروني نمود. اين دگرگوني و اصلاح ساختار به دو صورت بر رويکرد برونسپاري تاثير گذاشت: اول اين که، نتايج اقدام فوق اين باور را تقويت کرد که پيمانکاران مي توانند خدماتي را با کارآمدي و اثر بخشي بيشتر نسبت به بخشهاي داخلي، به سازمانهاي دولتي ارائه کنند ( همان منبع ) .

دومين تاثير اين بود که برونسپاري خدمات بخش دولتي در بسياري از حوزه­هاي خدماتي، موجب توسعه و رونق بازار اينگونه خدمات گرديد و سبب ايجاد و رشد شرکتهاي بزرگ خدماتي شد.

به اين ترتيب، در دهه 1980 ميلادي، تغييري در سبک مديريت پديدار شد؛ بدين صورت که در استراتژيهاي تجاري، ايده «تجارت محوري» به ايده غالب تبديل شد و مشاوران، مديران شرکتها را ترغيب به استفاده از اين خط مشي کردند. در همين راستا، استفاده از شبکه تامين کنندگان که از دهه 1940 ميلادي مورد استفاده خودروسازان ژاپني قرار گرفته بود ، از سوي خودروسازان غربي تقليد شد ( Chen , 2004 : 419 ) .


2-2- سابقه برونسپاري

اگرچه کاربرد واژه برونسپاري در حوزه توليد و صنعت سابقه زيادي ندارد ، اما موضوع جديدي نيست و در گذشته به کرات مورد استفاده قرار گرفته است . به عقيده آندرو و نادا کاکابادسه [4] ، واگذاري فعاليت جمع آوري ماليات به پيمانکاران ، در زمان روميها نخستين شکل برونسپاري بوده است . در قرون 18 و 19 ميلادي ، در انگلستان عمليات نگهداري چراغهاي خيابانها ، مديريت زندانها، نگهداري بزرگراه­ها و جمع آوري ماليات ، فعاليتهاي واگذار شده به پيمانکاران بوده است ( kakabadse , 2001 : 189 ) .

تقريباً در همين زمان در آمريکا و استراليا، تحويل محموله هاي پستي و در فرانسه، ساخت و مديريت خطوط راه آهن و توزيع منابع آب، برونسپاري شده اند. همچنين، از قديم مرسوم بوده که کشاورزان، گروهي از کارگران مهاجر را در زمان برداشت محصول استخدام مي کردند؛ شرکتهاي ساختماني با عقد قراردادهاي فرعي، برخي امور ساختماني را به شرکتهاي تخصصي مربوط واگذار مي کردند و دولتها براي توليد تجهيزات نظامي، از شرکتهايي که با آنها همکاري و شراکت استراتژيک ايجاد کرده بودند، استفاده مي کردند. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که قبل و همچنين در خلال دوران انقلاب صنعتي، صورتهايي از برونسپاري اجرا شده است ( Cachon , 2002 : 1314 ) .

اگرچه واژه برونسپاري براي نخستين بار در سال 1989 ميلادي ، براي تشريح تصميم شرکت کداک[5] جهت واگذاري انجام فعاليتهاي فناوري اطلاعات خود به يکي از شرکتهاي تابعه آي بي ام[6] به عنوان يک استراتژي تجاري به کار رفت ، اما با اين حال ، قبل از آن هم بسياري از شرکتها ، تمام فعاليتهايشان را خودشان انجام نمي دادند و فعاليتهاي با امکان رقابتي کمتر را به پيمانکاران بيروني محول مي کردند ( Auguste , 2002 : 53 ) .

برونسپاري را مي­توان با توجه به چگونگي و مقدار آن، به سه گروه اصلي دسته­بندي نمود. در معناي عمومي، اين امر شامل ترکيب مهارت­هاي مديريتي، کارکنان، تکنولوژي، سيستم­ها، رويه­ها، مواد، تجهيزات و تسهيلات مي­باشد. سه گروه اصلي به شرح زير است ( Benn , 2003 : 189 ) :

قرارداد نيروي کار: شرکت ميزبان[7]، تمامي عناصر مورد نياز براي توليد را مهيا کرده و فقط براي تامين کل و يا قسمتي از نيروي کار خود با شرکت­هاي ديگر قرارداد منعقد مي­کند.

برونسپاري کامل: تمامي عناصر توليد شامل نيروي کار، تجهيزات، مواد و... توسط شرکت­هاي طرف قرارداد تامين مي­شود و شرکت ميزبان، تنها در برقراري ارتباط بين آنها فعاليت مي­کند. در اين مورد، پيمانکار تمامي مسئوليت تحويل کالا را بر عهده دارد.

برونسپاري ترکيبي: شرکت ميزبان و شرکت­هاي طرف قرارداد، به صورت ترکيبي؛ تجهيزات و امکانات مورد نياز براي توليد را فراهم مي­کنند.

يک شرکت مي­تواند بعد از تخمين مقدار تقاضاي مورد نياز ، تمامي آن و يا قسمتي از آن را برونسپاري کند. مشکلي که وجود دارد، تنوع کاري شرکت­هايي است که مي­توان با آنها قرارداد منعقد کرد. به عنوان مثال استراتژي شرکت­ها مي­تواند ترکيبي از هزينه پايين،کيفيت بالا، زمان تحويل و... با ميزان اهميتهاي متفاوت باشد و ما بعنوان تصميم گيرنده مي­خواهيم شرکتهايي انتخاب شوند تا تمامي اهداف مورد نظر را تا حد بالايي برآورده کنند . پس سوالي که مطرح مي­شود اين است که چه تعداد کالا بايد به چه شرکتي واگذار شود تا اهداف مورد نظر برآورده شود.


3-2- روندهاي اخير در برونسپاري

گردآوري آمارهاي واقعي درباره برونسپاري کار ساده اي نيست؛ چرا که برداشت افراد از موضوع متفاوت است. با اين حال در سالهاي اخير، برخي سازمانها اقدام به گردآوري آمار و اطلاعاتي درباره وضعيت برونسپاري(بمنظور ارائه برداشت و تصويري از توسعه موضوع) نموده اند، که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود ( Auguste , 2002 : 53 ) .

نتايج يک بررسي که توسط استروبينگ انجام شد، نشان داد که 85% از شرکتهاي مورد بررسي، تمام يا بخشي از وظايف تجاري خود را برونسپاري کرده بودند. در اين بررسي، به ترتيب امور حقوقي با 59% ، حمل و نقل دريايي 41%، سيستمهاي اطلاعات کامپيوتري 36%، توليدوساخت 36% و امور مالي شرکتها با 26%، فعاليتهاي برونسپاري شده، از سوي شرکتها عنوان گرديدند. در بررسي ديگري که توسط گروه مشاوره اي PA با عنوان «منبع يابي استراتژيک بين المللي» انجام شد، روند توسعه رويکرد برونسپاري در ميان چندين فعاليت متداول برونسپاري شده، به تصوير کشيده شد (جدول1-2) .



[1] Conglomeration

[2] Integration

[3] Tom peters

[4] Andrew & Nada Kakabadse

1 Kodak

[6] IBM

[7] Host Company

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه تحقیق و مبانی نظری برونسپاري خدمات شهری_1619333896_47896_8524_1910.zip0.25 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت