پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداري اينترنتي
پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداري اينترنتي

پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداري اينترنتي

تعداد صفحه 39 قالب ورد قابل ویرایش

بخشی از متن :

-1- مقدمه

بررسي مباني نظري و توسعه تجربي ادبيات مدل هاي مربوط به پذيرش تکنولوژي براي درک وضعيت فعلي تحقيقات در اين زمينه ضروري است. به گونه اي که اين بررسي مي تواند به تعيين سوال، فرضيه ها و در نهايت طراحي مدل مفهومي پژوهش بينجامد. بر اين اساس در اين فصل، به معرفي ريشه هاي مدل هاي پذيرش تکنولوژي پرداخته مي شود. به دنبال آن، مدل نظري پژوهش ارائه و سپس برخي از مطالعات انجام گرفته در اين زمينه مورد بررسي قرار خواهند گرفت. در نهايت، جمع بندي و نتيجه گيري نهايي جهت طراحي مدل مفهومي و فرضيه هاي پژوهش آورده مي شود. به طور كلي، هدف از ارائه مباحث اين فصل، پشتيباني مدل مفهومي و فرضيه هاي پژوهش است.

2-2- تعريف فن‌آوري اطلاعات

براي فن‌آوري تعريف هاي مختلفي ارائه شده است که همه آن‌ها داراي ابعاد مشترک هستند. دفت ( 1378) فن­آوري را به صورت زير تعريف مي­کند:

ابزار، روش و عملياتي که براي تبديل اقلام مصرفي به محصول (داده به ستاده) مورد استفاده قرار مي‌گيرد (دفت، 1378).

بطور کلي فن‌آوري داراي چهار بعد مي‌باشد که عبارتند از: تجهيزات، اطلاعات، مهارت نيروي انساني و مديريت، از ميان اين چهار بعد، فن‌آوري اطلاعات در سال‌هاي اخير نقش و اهميت ويژه‌اي يافته‌است، زيرا اساس مزيت و رقابت را در عصر حاضر تشکيل مي‌دهد. چهار عنصر اساسي در فن‌آوري را مي‌توان به صورت زير نشان داد:

  1. فن‌آوري که در اشياء متبلور است و به آن فن‌افزار گويند.
  2. فن‌آوري که در افراد متبلور است و به آن انسان افزار گويند.
  3. فن‌آوري که در مدارک متبلور است و به آن اطلاعات افزار گويند.
  4. فن‌آوري که در سازمان متبلور است و به آن سازمان‌افزار گويند(مستبصري و نجايي، 1380).

واژه فن‌آوري اطلاعات اولين بار توسط "لويت و وايزلر" در سال 1985 به منظور بيان نقش رايانه‌ها در پشتيباني از تصميم‌گيري‌ها و پردازش اطلاعات در سازمان به‌کار گرفته شد(صرافي‌زاده، 1383).

سي­شل (1997) در مطالعه­اي که از انقلاب رايانه انجام داده است، نگرش محدودي از فن‌آوري اطلاعات دارد و بر تجهيزات رايانه‌اي تاکيد دارد که در استقرار ادارات و بخش‌هاي مختلف کسب و کار، شامل رايانه‌هاي شخصي، ايستگاه‌هاي کاري، سرورها، ابر رايانه‌ها و تجهيزات مرتبط به کار گرفته مي‌شود(صرافي‌زاده، 1383، 60). تکنولوژي يا فن‌آوري اطلاعات به ابزارها و روش‌هايی اطلاق مي‌شود که به نحوي اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا، تصوير، متن) جمع‌آوري، ذخيره و ‌بازيابي، پردازش و توزيع مي‌کند (علي احمدي و شراگيم، 1382، 8).

بلوم، ميلن و آدلر (1994) فن‌آوري اطلاعات را به عنوان سخت افزار يا نرم‌افزاري که اطلاعات را به سرعت ذخيره، دستکاري و انتقال مي‌دهد، تعريف کرده‌اند؛ که به طور مثال شامل لينک‌هاي کامپيوتري، پست الکترونيک، ويدئو کنفرانس و پايگاه داده‌هاي کامپيوتري (بسته‌هاي آماري، گزارش‌ها و اطلاعات ذخيره شده) مي‌باشد(ادواردز، 2005، 17). فن­آوري اطلاعات هر وسيله يا سيستم به هم متصلي است که براي توليد، ذخيره‌سازي، محاسبه، تلخيص، پردازش، نمايش، تبادل، انتقال،دريافت، کنترل و مديريت داده‌ها مي‌باشد(مستبصري و نجاتي، 1380).

2-2-1- تاريخچه فن‌آوري اطلاعات

هرچند که عبارت فن‌آوري اطلاعات، اصطلاح جديدي مي‌باشد ولي برخي از متخصصان اين علم، ظهور آن‌را هم‌زمان با آغاز حيات انسان و نخستين تلاش‌هاي او براي ايجاد ارتباط از طريق کلام شفاهي مي‌دانند. با اختراع صنعت چاپ يکي از اشکال فن‌آوري اطلاعات پا به عرصه نهاد و در طي سال‌هاي گذشته الکتريسيته، تلگراف، تلفن، راديو، و تلويزيون به‌کار گرفته شده‌اند. بطور کلي سرآغاز روند تکاملي فن‌آوري اطلاعات را مي‌توان اولين پيغام تلگرافي در سال 1844دانست و اين تحولات تا زمانيکه اولين کامپيوتر آنالوگ در سال 1930 توليد گرديد، همچنان سرعت کمي داشت. اما پس از گذشت دو دهه يعني در دهه 1950 فن‌آوري اطلاعات به معناي امروزي پا گرفته‌است. در اوايل دهه 1970 پروژه آرپانت معرفي شد و به دنبال آن در سال 1975 شرکت ميکروسافت تاسيس شد؛ پروژه آرپانت در سال 1991 به اينترنت تغيير نام يافت. با گسترش کامپيوترهاي شخصي در اواسط دهه 1980 فن‌آوري اطلاعات از رشد فوق‌العاده‌اي برخوردار گرديد و اين روند رو به رشد همچنان ادامه دارد(مستبصري و نجايي، 1380).



فهرست برخی از مطالب :


12

2-1- مقدمه

12

2-2- تعريف فن‌آوري اطلاعات

13

2-2-1- تاريخچه فن‌آوري اطلاعات

15

2-2-2- مزاياي فن‌آوري اطلاعات

16

2-3- انواع بانکداري اينترنتي

16

2-3-1- اطلاعات

16

2-3-2- ارتباطات

17

2-3-3- معامله

17

2-4- نگرش و عناصر آن

18

2-5- مزاياي بانکداري الکترونيکي

19

2-6- مدل ‌هاي پذيرش کاربر

20

2-6-1- تئوري عمل مستدل (TRA)

21

2-6-2- مدل اشاعه نوآوري

23

2-6-3- مدل انگيزشي

23

2-6-4- مدل استقرار سازماني فن‌آوري اطلاعات

24

2-6-5- تئوري شناخت اجتماعي

25

2-6-6- مدل پذيرش فن‌آوري

29

2-6-7- مدل پذيرش فن آوري2 (TAM2)

31

2-6-8- مدل بهره‌مندي رايانه

32

2-6-9- نظريه رفتار برنامه ريزي شده

34

2-6-10- مدل رواني-اجتماعي تريانديس

34

2-6-11- تئوري يکپارچگي مقبوليت و استفاده از تکنولوژي

37

2-7- پژوهشهاي انجام شده

37

2-7-1- مطالعات خارج از کشور

41

2-7-2- مطالعات داخلی

43

2-8- معرفی پست بانک

43

2-8-1- ساختار پست بانک



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه تحقیق و مبانی نظری بانکداري اينترنتي_1619250576_47868_8524_1061.zip0.33 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت