پیشنه و ادبیات نظری بهداشت روانی و بیماری سرطان
پیشنه و ادبیات نظری بهداشت روانی و بیماری سرطان

پیشنه و ادبیات نظری بهداشت روانی و بیماری سرطان در 21 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بهداشت روانی وبیماری سرطان



فصل دوم


پيشينه هاي پژوهش

- مفاهيم بهداشت رواني

- انواع پيشگيري در بهداشت رواني

- سرطان – عوامل روان شناختي مؤثر در بروز سرطان

- رون بيماري

- پيش آگاهي

- سندرم هاي روانپزشكي در بيماران سرطاني

- درمان

- زندگي پس از سرطان


پيشينه پژوهش

- مفاهيم بهداشت رواني:

سازمان جهاني بهداشت رواني را چنين تعريف مي كند «بهداشت رواني در درون مفهوم كلي بهداشت جاي مي گيرد و بهداشت يعني توانايي كامل براي ايفاي نقش هاي اجتماعي، رواني، جسمي، بهداشت تنها نبود بيماري يا عقب ماندگي نيست.»

در اين تعريف همانطور كه ملاحظه شد سازگاري با محيط اهميت زيادي دارد طبق آن شخصي كه بتواند با محيط خود (خانواده، همكاران، همسايگان و به طور كلي اجتماع) خوب سازگار شود از نظر بهداشت رواني بهنجار خواهد‌بود. اين شخص با تعادل رواني رضايت بخش پيش خواهدرفت و تعارض هاي خود را با دنياي بيرون و درون حل خواهدكرد و در مقابل ناكاميهاي اجتناب‌ناپذير زندگي مقاومت خواهد داشت.

اگر كسي توان انجام دادن اين كارها را نداشته باشد و در نتيجه با محيط خود به شيوه ي نامناسب و دور از انتظار برخورد كند از نظر رواني بيمار خواهدبود. زيرا با اين خطر روبرو خواهدبود كه تعارضهاي حل نشده‌ي خود را به صورت نوروز (اختلالات خفيف رفتاري) نشان‌دهد و به شخص نوروتيك تبديل شود. بنابراين بهداشت رواني مردم از اهميت بسزايي برخوردار است و به همين دليل امروزه جوامع مختلف بسيج شده اند تا سايتهاي مربوط به بهداشت رواني و پيش بيني بيماريهاي رواني را سازمان دهند. اين سايتها كه مي توانند ارزشهاي انساني و اقتصادي بالايي داشته باشند ايجاب مي كنند كه بيش از هر چيز نيازهاي بهداشت رواني شناخته شود. منظور از نيازهاي بهداشت رواني است كه عوامل تضمين كننده آن، مخصوصاً در مورد كودكان را بشناسيم، به علتهاي اختلال آن پي ببريم و با چگونگي درمان بيماريهاي رواني آشنا شويم.

در سال 1948، كميسيون مقدماتي سومين كنگره جهاني بهداشت‌رواني، براي بهداشت‌رواني، يك تعريف دو قسمتي ارائه مي دهد: 1- بهداشت رواني حالتي است كه از نظر جسمي و رواني و عاطفي در حدي كه با بهداشت رواني ديگران انطباق داشته باشد براي فرد مطلوبترين رشد را ممكن مي‌‌‌سازد.

2- جامعه خوب جامعه اي است كه براي اعضاي خود چنين رشدي فراهم مي آورد و در عين حال رشد خود را تضمين مي كند و نسبت به ساير جوامع بردباري نشان مي دهد (كلويته ، 1968).

سازمان جهاني بهداشت، بهداشت رواني را بر اساس جنبه هاي زيستي و اجتماعي تعريف مي كند. به نظر اين سازمان، بهداشت رواني براي فرد استعداد ايجاد روابط موزون با ديگران و استعداد شركت در تغييرات محيط اجتماعي و مادي يا استعداد كمك به تغييرات به شيوه سازنده قايل است همچنين بهداشت رواني ايجاب مي كند كه بين تمايلات غريزي فرد هماهنگي وجود داشته باشد، اين هماهنگي به يكپارچگي وجود فرد كمك مي كند نه اين كه برخي تمايلات غريزي به مخالفت تمايلات ديگر برخيزندو آنها را سركوب كنند.

در سالهاي اخير، انجمن كانادايي بهداشت رواني، را در سه قسمت تعريف كرده است: قسمت اول: نگرشهاي مربوط به خود، قسمت دوم: نگرشهاي مربوط به ديگران (با ديگران راحت بودن) و قسمت سوم: نگرشهاي مربوط به زندگي (رويارويي با الزامهاي زندگي.)

به عقيده اين انجمن نشانه هايي پيدا مي شوند كه ما را از دشواريهاي رواني، به ويژه در خود فرو رفتن، پرخاشگري، خودداري، بي خوابي، اضطراب، خيالبافي، هيپوكندري، نوسانهاي خلقي مطلع مي سازند. به علاوه براي داشتن بهداشت رواني خوب، شرايطي وجود دارد: روبرو شدن با واقعيت، سازگارشدن با تغييرات، گنجايش داشتن براي اضطرابها، كم توقع بودن، احترام قايل شدن به ديگران كمك رساني به مردم.

پيشگيري در بهداشت رواني:

به طور كلي در بهداشت رواني هدف، كاهش بيماريها، و عوارض ناشي از آن است. براي دستيابي به اين هدف سه مسأله بايد دنبال شود: جلوگيري از پيدايش بيماري (پيشگيري اوليه)، درمان بيماري قبل از آنكه عوارض ماندني از خود به جاي بگذارد (پيشگيري ثانويه) و كاهش ناتوانيهاي حاصل از بيماري يا بازتواني بيماران (ثالثيه)

1- پيشگيري اوليه: در دهه 1960- 1950جهان اميدوار بود كه از بيماريهاي اساسي رواني پيشگيري كند اعتقاد بر اين بود كه اگر كودكان بدرستي پرورش يابند و اصول رشد رواني-‌‌ اجتماعي در مورد آنها به اجرا در آيد و يك من توانا و قوي در آنها ايجاد گردد از پيدايش هر بيماري رواني در‌ آنها جلوگيري مي شود. به همين دليل برنامه اي بهداشت رواني در جهت آموزش هر فرد يا گروهي كه به نحوي بر رشد كودك تأثير دارد اعم از متخصصين زنان و زايمان و اطفال و مسئولين تعليم و تربيت (مدرسه و خانواده) مشكل گرفت و بعداً تأكيد بر آن شد كه كودكان در معرض خطر كه پدر و مادر آنها با شرايط خاص آموزشي و محيطي توانائي ايجاد رشد كافي در آنها را ندارند. بيشتر مورد توجه و برنامه ريزي بهداشت رواني قرار گيرند. به همين دليل، مراكزي جهت فرزند خواندگي، مددكاري، فعاليتهاي خيريه به آموزگاران ويژه، به راه افتاد. در دهه‌هاي بعد حركتهاي فوق در جهت پيشگيري از بيماريهاي رواني با شكست مواجه شد. چرا كه نظريه‌هاي سبب شناسي بيماريهاي رواني كه بيشتر به عنوان رواني _ اجتماعي توجه مي كرد درست نبود.

پس از آن هر قدر معناي ژنتيك و بيولوژيك بيماريهاي رواني بيشتر كشف مي شد علت عدم موفقيت روشهاي پيشگيري از بيماريها بيشتر قابل درك بود، آن گاه روشهاي جديدي در جلوگيري از بيماريها مطرح مي شود. مشاوره ژنتيك[1] براي آن دسته از بيماريهايي كه طرح فاميل (خانوادگي) در آن مطرح بود مورد توجه قرار گرفت. از طرفي دخالت عوامل فشارزاي رواني[2] در شعله ور كردن اختلافات رواني باعث شد تا آموزشهاي لازم جهت كمك به افراد براي كاهش اثرات اين عوامل فشار‌‌زا در زندگي براي پيشگيري اوليه از بيماريها مطرح گردد هم چنين بسياري از بيماريهاي طبي از جمله بيماريهاي عفوني و قلبي – عروقي و كمبود ويتامين كه پيامدهاي عصبي – رواني دارند قابل پيشگيري است و نيز الكلسيم و مصرف موادي از قبيل كوكائين و مواد مخدر دردوران حاملگي كه عوارض رواني براي كودك دارند نيز قابل جلوگيري است اينها و مسائلي از اين قبيل حيطه پيشگيري اوليه در بهداشت رواني را تشكيل مي دهد.



Genetic counseling -[1]

Stressors -[2]

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشنه و ادبیات نظری بهداشت روانی و بیماری سرطان_1618910157_47638_8524_1941.zip0.03 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت