ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع  هزینه ها

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها در 64 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها


فصل دوم مباني نظري و پيشينه تحقيق.. 10

2-1 مقدمه. 11

2-2 مباني نظري تحقيق.. 12

2-2-1 تعريف هزينه. 12

2-2-2 هزينه در مقابل بها 13

2-2-3 هزينه‌هاي مختلف براي مقاصد گوناگون. 14

2-2-4 مفاهيم، اصطلاحات و طبقه‌بنديهاي گوناگون هزينه‌ها 16

2-2-5 موضوع هزينه. 16

2-3 مراحل سيستم تعيين بها 17

2-3-1 انباشت بها 17

2-3-2 تخصيص بها 18

2-3-2-1 محرك بها 18

2-3-2-2 مديريت بها 19

2-4 مباني طبقه‌بندي بها 20

2-4-1 طبقه‌بندي بها بر مبناي قابليت رهگيري (بر مبناي روش تخصيص) 21

2-4-2 طبقه‌بندي بها بر مبناي رفتار. 24

2-4-3 طبقه‌بندي بها بر مبناي ارتباط با محصول. 26

2-4-4 طبقه‌بندي بها بر مبناي قابليت كنترل. 28

2-4-5 طبقه‌بندي بها بر مبناي ماهيت طبيعي.. 30

2-4-6 طبقه‌بندي بها بر مبناي ارتباط با حوزه عملكرد. 30

2-4-7 طبقه‌بندي بها بر مبناي قابليت استفاده در تصميم‌گيري.. 31

2-4-8 طبقه‌بندي بها بر مبناي كل يا واحد بودن. 31

2-5 هزينه فرصت... 32

2-6 هزينه‌هاي ريخته شده 33

2-7 هزينه تفاضلي.. 34

2-7-1 هزينه‌هاي تفاضلي به عنوان هزينه‌هاي اضافي.. 34

2-8 هزينه نهايي و هزينه متوسط.. 34

2-9 هزينه، منفعت اطلاعات... 35

2-10 هزينه‌هاي جايگزيني.. 35

2-11 هزينه‌هاي قابل انتساب... 35

2-12 هزينه‌هاي تعطيلي.. 36

2-13 انباشت و انتساب هزينه‌ها 36

2-13-1 تخصيص هزينه‌هاي غيرمستقيم. 37

2-14 هزينه‌هاي منقضي شده و هزينه‌هاي منقضي نشده 39

2-15 محركهاي هزينه و مديريت هزينه. 39

2- 16 گرايش هزينه‌ها 40

2-17 رفتار هزينه. 41

2-17-1 روش‌هاي برآورد توابع هزينه. 41

2-18 چسبندگي هزينه. 41

2-18-1 رفتار هزينه نسبت به سطوح فعاليت... 44

2-18-2 دلايل چسبندگي هزينه. 46

2-19 سيستم‌هاي جديد هزينه‌يابي.. 47

2-19-1 سيستم هزينه‌يابي بر مبناي فعاليت... 47

2-19-2 هزينه‌يابي دوره عمر محصول. 50

2-19-3 هزينه‌يابي هدف... 56

2-20 پيشينه تحقيق.. 62

2-21-1 تحقيقات داخلي.. 62

2-21-2 تحقيقات خارجي.. 67




فصل دوم

مباني نظري و پيشينه تحقيق


2-1 مقدمه:

فرآيند مديريت مستلزم برنامه‌ريزي، كنترل و تصميم‌گيري است. مديران مي‌توانند هر يك از اين وظايف سه گانه را با دسترسي به موقع به اطلاعاتي كه توسط سيستم حسابداري فراهم مي‌شود، به گونه‌اي موثر اجرا كنند. بسياري از اين اطلاعات بر هزينه‌هايي كه در شركت رخ مي‌دهد، ‌تمركز دارد. مثلا، در برنامه‌ريزي جداول پرواز هواپيما در شركت‌هاي خطوط هوايي، مديران بايد به هزينه‌هاي سوخت هواپيما، حقوق كاركنان پرواز، هزينه‌هاي نشست و برخاست هواپيما و نظاير آن توجه كنند. كنترل هزينه‌هاي ساخت رايانه‌هاي شخصي در يك شركت سازنده اين گونه رايانه‌ها مستلزم اين است كه هزينه‌هاي ساخت به دقت اندازه‌گيري و رديابي شود. در تصميم‌گيري راجع به ساخت يك قطعه از قطعات منفصله اين گونه رايانه‌ها در داخل شركت يا خريد آن از توليد كنندگان بيروني نيز مديريت بايد نسبت به هزينه‌هايي كه در نتيجه ساخت اين قطعه در داخل يا خريد آن از بيرون واقع مي‌شود، توجه داشته باشد.

همه موارد بالا نمونه‌هايي بارز از وضعيت‌هايي است كه هر يك از آن‌ها بر نوع و مفهومي معين از هزينه‌ها تمركز دارد. اولين اقدام مهم در مطالعه و بررسي حسابداري صنعتي، دستيابي به شناخت از انواع مختلف هزينه‌هايي است كه در يك شركت رخ مي‌دهد يا مطرح مي‌شود.

اصطلاحات و مفاهيم مختلف هزينه در بسياري از زمينه‌ها از جمله تصميم‌گيري در كليه حوزه‌هاي زنجيره ارزش، سودمند است. اين اصطلاحات و مفاهيم، مديران را در تصميم‌گيري در باره موضوعاتي نظير اين كه: چه ميزان وجه لازم است صرف تحقيق و توسعه شود؟ اثر تغييرات در طراحي محصول بر هزينه‌هاي ساخت چيست؟ آيا لازم است بودجه بيشتري صرف تبليغات و بازاريابي شود؟ آيا محصولات شركت بايد به شكل متمركز و از طريق انبار مركزي توزيع شود يا لازم است اين توزيع از طريق ايجاد انبارهاي منطقه‌اي و فرعي صورت گيرد؟ كمك خواهد كرد. بكارگيري تكنيكها و روش‌هاي حسابداري صنعتي، بررسي و مطالعه گزارشهاي مستخرج از سيستم حسابداري صنعتي و اتكا به اطلاعات مرتبط با هزينه‌ها براي مقاصد تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي و كنترل، همگي نياز به آگاهي و شناخت كامل از اصطلاخات و مفاهيم گوناگون هزينه دارد.


2-2 مباني نظري تحقيق

2-2-1 تعريف هزينه

از ديدگاه حسابداري واژه هزينه بسته به زمينه كاربرد آن، داراي معاني گوناگون و تعاريف مختلف است. مثلا در حسابداري و گزارشگري مالي، واژه هزينه به شرح زير تعريف شده است:

"خروج وجه نقد و داراييهاي ديگر از يك واحد انتفاعي يا مصرف يا استهلاك داراييهاي موجود آن يا افزايش بدهيهاي يك واحد يا تركيبي از آن‌ها كه در نتيجه اجراي فعاليتهاي اصلي يا جانبي واحد واقع شود، هزينه است" (مباني نظري حسابداري و گزارشگري مالي در ايران، 1376، ص69).

در سيستم اطلاعات حسابداري، هزينه به طور كلي به شكل جريان خروج نقد در گذشته يا تعهد پرداخت آن در آينده و يا انقضاي ارزش و مصرف دارائيها، تبلور مي‌يابد. اما در حسابداري صنعتي و مديريت به طور اخص، واژه هزينه به شرح زير تعريف شده است:

اندازه پولي منابع اقتصادي كه بخاطر رسيدن به يك مقصود معين يا يك مزيت مشخص، در گذشته مصرف و فدا شده است يا در نظر است در آينده مصرف و فدا شود.

حسابداري مديريت و صنعتي، علاوه بر هزينه‌هاي گذشته، با هزينه‌هاي برآوردي و آتي نيز سر و كار دارد. مثلا، هزينه دستيابي به محصول، ‌معرف اندازه پولي منابعي نظير مواد، دستمزد و ساير هزينه‌هاي ساخت آن محصول است كه مصرف شده يا مصرف مي‌شود يا در مورد خدمات نيز هزينه عبارت از ارزش منابعي است كه به منظور ارائه آن خدمات مصرف مي‌گردد.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها_1618813800_47607_8524_1718.zip0.16 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت