ادبیات نظری وپیشنه تحقیق فراشناخت،شادکامی وسازگاری
ادبیات نظری وپیشنه تحقیق فراشناخت،شادکامی وسازگاری

ادبیات نظری وپیشنه تحقیق فراشناخت،شادکامی وسازگاری در 62 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


فهرست مطالب و بخشی از متن :

ادبیات نظری وپیشنه تحقیق فراشناخت،شادکامی وسازگاری



فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش...................................................................... 13


-1فراشناخت........................................................................................ 14


-1-1مؤلفه هاي فراشناخت...................................................................... 15


-1-1-1دانش فراشناختی......................................................................... 16


-2-1-1تجربه فراشناختی......................................................................... 20


-2شادکامی........................................................................................... 21


-1-2مفهوم شادکامی............................................................................. 23


-2-2اهمیت شادکامی............................................................................. 28


-3-2رویکردهاي شادکامی...................................................................... 29


-4-2متغییرهاي مؤثر بر شادکامی............................................................. 35


-5-2نقش شادي در سیر تکاملی بشر...................................................... 45


-6-2نوروسایکولوژي شادکامی.............................................................. 46


-7-2راهبردهاي افزایش شادکامی............................................................. 47



5




-3سازگاري ..............................................................................

47 .....................

-1-3سازگاري اجتماعی ...............................................................................

49

-2-3سازگاري فردي ....................................................................................

52

-3-3دیدگاه نظري درباره سازگاري و ناسازگاري ........................................

52

-4ادبیات پژوهشی ........................................................................................

55

-1-4یافته هاي پژوهشی داخلی ...................................................................

55

-2-4یافته هاي پژوهشی خارجی .................................................................

59





فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش


فراشناخت


شادکامی


سازگاري ادبیات پژوهشی















































20




در این فصل ابتدا از متغییر فراشناخت و مؤلفه هاي آن و سپس شادکامی ، مفهوم شادکامی ، اهمیت شادکامی ، رویکردهاي نظري شادکامی ، متغییرهاي موثر بر شادکامی و نقش آن در زندگی بشر صحبت می شود . و در پایان درباره سازگاري ، سازگاري اجتماعی ، سازگاري فردي و نظریه هاي مربوط به آن مطالبی ارائه می گردد .


-1فراشناخت1


یکی از مفاهیم مرتبط با شناخت که به دنبال گسترش روان شناسی شناختی2 و علم شناخت به وجود آمد فراشناخت است. این مفهوم ابتدا توسط فلاول (1979) ، بکار گرفته شد که به توانایی انسان از نظام شناختی خود و کنترل نظارت بر آن گفته می شود . فرد به توانایی خود بعنوان یک پردازشگر اطلاعات آگاه است و می داند براي رسیدن به یک هدف شناختی داراي چه موانع و محدودیت هایی است و چگونه و با چه تدابیري با محدودیت ها مواجه شود. کاستا ( ( 1984 معتقد است اگر بتوانید از وجود یک گفتگوي درونی در مورد فرایندهاي ذهنی خود آگاه شوید و اگر بتوانید فرایند هاي تصمیم گیري و حل مساله را بشناسید ، فراشناخت را تجربه کرده اید . بطور کلی فراشناخت آگاهی فرد از دانسته ها و ندانسته هاي خود را شامل می شود. تعاریف مختلفی از فراشناخت ارائه شده است که به درك بهتر آن کمک می کند از جمله : دانش فرد درباره ي فرایندهاي شناختی خود و فرایند انجام ، سازماندهی و همانگ کردن مجموعه اي از فرایندها ( فلاول ، ( 1988 تفکر درباره ي شناخت ( برون و دولاچ3 ، ( 1978 ، آگاهی فرد از فرایندها و راهبرد هاي شناختی اش ( مسترز4 ، به نقل از فلاول ، . ( 1988 هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد ( فلاول ، ( 1987 و دانش فرد درباره ي فرایند هاي شناختی و چگونگی کارکرد آنها ( رفوث و همکاران ،1993 ، ترجمه خرازي ، . ( 1375 با توجه به تعاریفی که ارائه شد می توان گفت فراشناخت مجموعه دانش و فرایند هاي است که کشف هاي شناختی فرد را نظارت ، هدایت و کنترل می کنند و در واقع به مدیریت فعالیتهاي شناختی می پردازند . براي درك بهتر فراشناخت ضروري است آن را با شناخت مقایسه کنیم . با مقایسه ي شناخت و فراشناخت با یکدیگر به این نتیجه می رسیم که شناخت جهت توصیف روشهاي

1- Metacognitive 2-cognitive psychology 3-Beron & Deloach 4-Mesterz


21




بکار می رود که طی آن اطلاعات پردازش یا معنادار می شود . با انجام این روشها ، اطلاعات مورد توجه قرار می گیرند باز شناسی می شوند و رمزگردانی می گردد تا براي هدف معینی یا اهداف متفاوت دیگر مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این دامنه آن فرایندهاي همچون تفکر ، حل مساله ، درك مطلب ، و حافظه را شامل می شود : ولی فراشناخت به دانش ما نسبت به تمام این عملکرد ها و اینکه آنها چگونه می توانند به بهترین وجه در تحقق یادگیري یا هدف دیگري مورد استفاده قرار گیرند اطلاق می شود . ولفز و همکاران ( ( 1995 ، تصور روشن تري از تفاوت فراشناخت و شناخت ارائه داده اند . مطابق نظر آن ها فراشناخت عملیات ذهنی انجام شده بر روي یک عملیات ذهنی است ، حال آن که شناخت عملیات ذهنی انجام شده روي یک محتوا است . به اعتقاد آن ها آنچه فراشناخت نامیده می شود عملیات ذهنی سطح دوم است . یعنی یک یادگیرنده آن عملیات ذهنی را انتخاب می کند که روي یک موضوع خاص اعمال می شود و آن ها را هدایت می کند . در این چهارچوب فراشناخت یک مورد ویژه شناخت است که طی آن عملیات ذهنی بر روي یک عامل بیرونی صورت نگرفته ، بلکه روي پدیده هاي ذهنی فرد که در ساختار شناختی وي قرار دارند صورت می گیرند . براي مثال در مورد راهبرد خودپرسشی1 می توان گفت : اگر یادگیرنده اي در مورد اطلاعاتی که پردازش می کند سوالاتی داشته باشد در این صورت عملیات ذهنی روي عملیات ذهنی دیگر انجام شده بلکه عملیات ذهنی روي محتواي بیرونی صورت گرفته است . در این جا یک فعالیت شناختی صورت گرفته است . حال آن که اگر یادگیرنده فرایندهاي در جریان و راهبردهاي انتخاب شده ضمن مطالعه خویش را تجزیه و تحلیل کند در این صورت می توان از فراشناخت صحبت نمود زیرا عملیات ذهنی روي عملیات ذهنی خواندن انجام گرفته است . با توجه به گستردگی سازه فراشناخت متغیر بودن عملکردها و متعدد بودن مؤلفه هاي براي آن دور از انتظار نخواهد بود ، ( ولفز و همکاران ، 1995 ؛ به نقل از سالاري فر ، . ( 1375





-1-1مؤلفه هاي فراشناخت2






1-Self guestion 2- Metacognitive compopts


22




فراشناخت مولفه هاي متعددي را شامل می شود . با توجه به تعاریفی که از فراشناخت ارائه شد ، می توان دو مولفه مهم را از همدیگر متمایز کرد. مولفه نخست ، دانش فراشناختی فرد از خودش به عنوان یک پردازشگر اطلاعات و مولفه دوم فرایندها و راهبردهاي نظم دهنده ، کنترل کننده و نظارت کننده است . صاحب نظران به گونه هاي مختلفی به تفکیک این موضوع پرداختند . براي مثال ، فراشناخت داراي دو طبقه از کنش هاي ذهنی است . خود ارزیابی در مورد شناخت و خود مدیریتی در فکر کردن ( کراس و پارسیس1 ، (1988 ، دانش و کنترل خود و فرایند ( وینو گراد2 و پارسیس ، . ( 1988 دو نوع فراشناخت به هم پیوسته است ، دانش درباره شناخت و نظارت بر آن ( بیکر3 و برون ، . ( 1985 دو طبقه دانش فراشناختی و تجربه فراشناختی ( فلاول ، . ( 1988 فرادانش4 ، فرانظارت5 و استفاده مناسب و بجا از راهبرد است ، ( رفوث و همکاران ، 1993 ، ترجمه خرازي ، . ( 1375

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری وپیشنه تحقیق فراشناخت،شادکامی وسازگاری_1618750129_47565_8524_1497.zip0.14 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت