ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی
ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی در 62 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

مقدمه......................................................................................................................... 20

بخش اول:

1-1- سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور................................................................... 21

1-2- پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور..................................................... 21

1-3- فلسفه آموزش.................................................................................................... 22

1-4- اهـداف و نـگـرش سـازمـان.............................................................................. 22

1-5- تعریف آموزشهاي فني و حرفه اي....................................................................... 23

1-6- اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای.......................................................... 24

1-7- ضرورت توجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای................................... 26

1-8- آموزش، مهارت و اشتغال.................................................................................... 27

1-9- آثار تحولات جديد اقتصادي و اجتماعي بر آموزش هاي فني و حرفه اي................ 29

1-9-1- نقش آموزش هاي فني و حرفه اي در سياست................................................. 31

1-9-2- نقش فرآيندي (Process role) آموز هاي فني و حرفه اي............................. 31

1-9-3- نقش جامعه پذيري سياسي آموزش هاي فني و حرفه اي.................................. 32

1-10- لزوم توجه به كيفيت در آموزش هاي فني و حرفه اي.......................................... 33

1-10-1- آلمان.......................................................................................................... 33

1-10-2- آفريقاي جنوبي............................................................................................ 34

1-10-3- ايالات متحده آمريكا..................................................................................... 34

1-10-4- بريتانيا......................................................................................................... 34

1-10-5- نيوزلند........................................................................................................ 35

1-12- تفاهم نامه همکاری آموزشی.............................................................................. 35


بخش دوم:

2-1- تعاریف کارآفرین............................................................................................... 36

2-2- تعاریف کارآفرینی.............................................................................................. 37

2-3- سير تاريخي مفهوم كارآفريني.............................................................................. 38

2-3-1- دوره اول: قرن 15، 16 ميلادي «صاحبان پروژه هاي بزرگ»................................ 38

2-3-2- دوره دوم...................................................................................................... 38

2-3-3- دوره سوم...................................................................................................... 38

2-3-4- دوره چهارم................................................................................................... 39

2-3-5- دوره پنجم..................................................................................................... 39

2-4- ويژگي هاي كارآفرينان....................................................................................... 39

2-4-1- ویژگیهای شخصیتی کارآفرین ها..................................................................... 40

2-4-2- ویژگی های رفتاری کارآفرین ها..................................................................... 40

2-4-2-1- ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه............................................................... 40

2-4-2-2- ویژگی های تجربی.................................................................................... 41

2-5- اهمیت و ضرورت آموزش كارآفريني.................................................................. 41

2-6- انواع وظايف واقعي كارآفريني............................................................................ 44

2-7- انواع کارآفرینی.................................................................................................. 44

2-7-1- فردي............................................................................................................ 44

2-7-2- گروهي......................................................................................................... 45

2-8- ارتباط خلاقيت و نوآوري با كارآفريني................................................................. 46

2-9- كارآفرين چگونه كارآفريني مي كند؟.................................................................... 47

2-10- مهارت هاي كارآفريني...................................................................................... 48

2-10-1- مهارت هاي شخصي كارآفريني..................................................................... 49

2-10-2- مهارت هاي مديريتي كارآفريني..................................................................... 49

2-10-3- مهارت هاي فني كارآفريني........................................................................... 49

2-11- متغيرهاي مهارت هاي كارآفريني....................................................................... 50

2-11-1- متغيرهاي مهارت هاي شخصي كارآفريني....................................................... 50

2-11-2- متغييرهاي مهارت هاي مديريتي كارآفريني...................................................... 52

2-11-3- متغيرهاي مهارت هاي فني كارآفريني............................................................. 54

2-12- جايگاه كارآفريني از ديدگاه دانشمندان علوم مختلف............................................ 57

2-12-1- ديدگاه دانشمندان علوم اقتصادي.................................................................... 57

2-12-2- ديدگاه محققين علوم رفتاري نسبت به كارآفريني............................................ 59

2-12-3- ديدگاه دانشمندان مديريت نسبت به كارآفريني................................................ 60

2-13- عوامل مؤثر بر فرآيند كارآفريني......................................................................... 62

2-14- عوامل مؤثر بر اثربخشي دوره هاي آموزش كارآفريني.......................................... 63

2-15- آموزش و ترويج كارآفريني............................................................................... 64

2-16- تحصيل كارآفريني- شيوه هاي آموزشي.............................................................. 64

2-17- دانشگاه كارآفرين.............................................................................................. 65

2-18- سابقه كارآفريني در ايران................................................................................... 67

2-19- فرهنگ كارآفريني در ايران................................................................................. 68

2-20- اقدامات انجام شده در ايران جهت كارآفريني...................................................... 71

2-20-1- كارآفريني و اقتصاد...................................................................................... 71

2-20-2- كارآفريني و رشد اقتصادي............................................................................ 72

2-20-3- كارآفريني و رشد فن آوري.......................................................................... 72

2-20-4- كار آفريني و اشتغال...................................................................................... 72

2-20-5- كارآفريني و خصوصي سازي......................................................................... 73

2-21- كسب و كار چيست؟....................................................................................... 75

2-22- مزاياي ايجاد كسب و كارهاي كوچك................................................................ 76

2-23- چرخه ي حيات كسب و كارهاي كارآفرينانه....................................................... 77

2-24- چرخه عمر كارآفريني- استراتژي آغاز يك كسب و كار...................................... 79













مقدمه:

کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه موقعیت ها دارند پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می گردند. آنها تصدیق می کنند که موفقیت و بقاء در چشم اندازهای برخواسته از فردا, نیازمند چالاکی, قوه ابتکار و خلاقیت است و علاوه بر این کارآفرینی به ریسک پذیری , نوآوری و کنش کارآفرینانه هم نیاز دارد و بر اساس نظریات اقتصادی و تجارب حاصله در اقتصادهای روبه رشد کارآفرینان, موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی محسوب می شوند و بالطبع اشتغال زایی یکی از ره آوردهای مهم کارآفرینی می باشد.

در این فصل از تحقیق تعاریف کارآفرین و کارآفرینی , اهمیت و ضرورت کارآفرینی , وجه به شکل گیری آموزش های فنی و حرفه ای, آموزش، مهارت و اشتغال, آثار تحولات جديد, تعریف و انواع آموزشهاي فني و حرفه اي, اصول و مبانی آموزش های فنی و حرفه ای, ضرورت اقتصادي و اجتماعي بر آموزش هاي فني و حرفه اي, لزوم توجه به كيفيت در آموزش هاي فني و حرفه اي, تفاهم نامه همکاری آموزشی , مهارت در کشورهای در حال توسعه, تعاریف کارآفرین , تعاریف کارآفرینی, سير تاريخي مفهوم كارآفريني , ويژگي هاي كارآفرينان, اهمیت و ضرورت آموزش كارآفريني, انواع وظايف واقعي كارآفريني , انواع کارآفرینی, ارتباط خلاقيت و نوآوري با كارآفريني , كارآفرين چگونه كارآفريني مي كند؟ مهارت هاي كارآفريني , جايگاه كارآفريني از ديدگاه دانشمندان علوم مختلف, عوامل مؤثر بر فرآيند كارآفريني , عوامل مؤثر بر اثربخشي دوره هاي آموزش كارآفريني , آموزش و ترويج كارآفريني, تحصيل كارآفريني, شيوه هاي آموزشي, دانشگاه كارآفرين , سابقه كارآفريني در ايران, فرهنگ كارآفريني در ايران, اقدامات انجام شده در ايران جهت كارآفريني, كسب وكار چيست؟ مزاياي ايجاد كسب و كارهاي كوچك, چرخه ي حيات كسب و كارهاي كارآفرينانه, چرخه عمر كارآفريني و استراتژي آغاز يك كسب و كار شرح داده می شود.


بخش اول:

2-1-1. سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور:
(TVTO)

آموزش های فنی و حرفه ای در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد و به قبل از آموزشهای رسمی بر می گردد , این نوع آموزش ها در جامعه , در محدوده موضوعات بسیار متنوع از مشاغل جامعه معنی و مفهوم پیدا می کند. از جمله ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای این است که جنبه های کاربردی و عملی مفاهیم مختلف بیشتر از جنبه های تئوری مورد توجه قرار می گیرد.

سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي كه از ادغام سه نهاد آموزشي در سال 1359 و به منظور ارائه آموزشهاي فني و حرفه‌اي تشكيل گرديده و بر اساس بيش از 10 قانون موضوعه و ماده 151 قانون برنامه سوم و تنفيذ آن در برنامه چهارم، متولي آموزشهاي فني و حرفه‌اي كوتاه مدت بوده و مسئول كميته تخصصي آموزش هاي فني و حرفه اي غيررسمي با عضويت 16 وزارتخانه و سازمان و در نهاد كارگري و كارفرمايي است فعاليتهاي آموزشي خود را در دو بخش دولتي و غير دولتي اجرا نمايد.

اين سازمان علاوه بر ستاد مركزي، داراي 31 اداره كل در سطح كشور و يك مركز تربيت مربي مي‌باشد و به منظور دستيابي به تازه‌هاي علوم و فن آوري روز و همگامي با استانداردهاي بين المللي، همواره سعي بر گسترش روابط بين المللي از جمله با سازمان بين المللي كار (ILO) و سازمان بين المللي آموزش حرفه‌اي و كشورهاي مختلف دنيا نموده است.

در اين راستا سازمان صرفنظر از تفسير كليت ساختار تشكيلاتي، صرفا در قسمت آموزش، با پشتيباني حوزه تحقیق فعاليتهاي خود ر در چارچوب محورهاي ذيل مطابق با استانداردهاي بين المللي انجام مي‌دهد. (www.irantvto.ir)


2-1-2. پیام آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

آرم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور این پیام را می رساند که گردونه جهان در دست خداوند بزرگ است و انسان در سایه خداوند چرخ گردونه صنعتی را می چرخاند و چرخ صنعتی را به حرکت در می آورد. (همان منبع)





2-1-3. فلسفه آموزش

آموزش هاي فني و حرفه اي ، باعث ايجاد اعتماد به نفس در كارآموزان مي گردد .

آموزش هاي فني و حرفه اي ، موجب غني شدن فرهنگ فني كارآموزان مي گردد .

آموزش هاي فني و حرفه اي ، كارآموزان را جهت اشتغال مولد آماده مي سازد .

آموزش هاي فني و حرفه اي ، زمينه گسترش شغل هاي مفيد را جهت كارآموزان ايجاد مي كند .

آموزش هاي فني و حرفه اي , عاملي براي ايجاد رفاه است .

آموزش هاي فني و حرفه اي نويدبخش آينده اي مطمئن براي جوانان است. (همان منبع)


2-1-4. اهـداف و نـگـرش سـازمـان

يكي از كاركردهاي اساسي نهاد آموزش , تسهيل نمودن فرآيند اجتماعي شدن انسانهاست با اين ديدگاه : نهاد آموزش تنها وظيفه انتقال علم و تكنولوژي از يك نسل به نسل آينده را ندارد ، بلكه بايد به نسل جوان بياموزد كه چگونه به عنوان يك عنصر فعال در زندگي اجتماعي شركت نمايد, با نگرشي عميق به سير تحولات در ايران و جهان پي خواهيم برد كه نياز انسان هاي امروز با ديروز متفاوت مي باشد و بي ترديد جوامع و انسانهاي فردا مشكلات و مسائلي خواهند داشت كه امروز حتي به ذهن و مخيله انسان نيز راه ندارد, دائما همه پديده ها در حال تغيير هستند و نيازهاي انساني هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي مرتبا تغيير مي يابند ، بنابراين تصور جامعه اي ايستا امكان پذير نيست, اگر اولويت را با توسعه اقتصادي بدانيم گام اوليه در مسير حركت بدان سمت آموزش است. بر اين اساس اداره كل آموزش فني و حرفه اي با سنجش دقيق توانائيهاي موجود خود و با آگاهي از نيازهاي واقعي محيط كار مجموعه فعاليتهاي آموزش و پژوهشي خود را بر اساس تحقيقات منطبق با شرايط موجود و متناسب با استانداردهاي بين المللي ارائه كرده است, يقيناً تحقق باورهاي عمومي از دست اندركاران و برنامه ريزان كليه مسئولين محترم بوده تا با بهره گيري از توجهات معطوفه با به بكارگيري امكانات موجود در راه اعتلاي ميهن اسلاميمان و براي رسيدن به فردائي روشن و مطمئن گام برداريم.(همان منبع)





2-1-5. تعریف آموزشهاي فني و حرفه اي

آموزشهاي فني و حرفه اي ‘ انجام فعاليتهايي است كه مي تواند فرد را براي احراز شغل ‘ حرفه و كسب و كاري آماده كند يا كارايي و توانايي وي را در انجام آن افزايش دهد. اين آموزشها كسب مهارتها را در راستاي تكنولوژي و علوم وابسته به همراه دانشهاي خاص مربوط به مشاغل بخشهاي مختلف اقتصادي و اجتماعي ارائه مي دهد. افزايش كمي به همراه افزايش كيفي آموزشها دربخش دولتي به تنهايي قادر به پوشش نيازهاي گسترده آموزشهاي مهارتي جامعه نبوده لذا سازمان برنامه اي خاص را به منظور جلب همكاري مؤسسات كارآموزي آزاد به اجراء درآورده تا بتواند با سقف حداقل 3 ميليون نفر- دوره برنامه هاي سال جاري خود را تحقق بخشد.

در سال 1939, سازمان بین المللی کار(INTERNATIONAL LABOUR RGANIZATION) اعلام کرد: واژه آموزش فنی و حرفه ای به هر نوع آموزش اطلاق می شود که به وسیله آن دانش و مهارت فنی یا تجاری حاصل می شود یا توسعه می یابد اعم از اینکه آموزش از طریق مدرسه ارائه شود یا در محیط کار , این تعریف بعدها تغییر یافت و در نتیجه ی آن , آموزش فنی و حرفه ای دیگر یک هدف صرف محسوب نمی شود, بلکه وسیله یا ابزاری است که هدفش اشتغال بوده و توسعه ی توانمندی ها و استعدادها را نیز مدنظر قرار می دهد.

در سال 1962, سازمان بین المللی کار اعلام داشت: آزمون فنی و حرفه ای صرفا یک هدف نیست, بلکه وسیله ی توسعه ظرفیت های شغلی فرد بوده و به فرصت های شغلی توجه دارد و فرد را قادر می سازد تا از توانمندیهایش حداکثر بهره را ببرد, آموزش فنی و حرفه ای , فعالیتی است که هدفش شناسایی و توسعه ی ظرفیت های انسانی به منظور یک زندگی کاری خلاق و رضایت بخش است بنابراین , کسی که از آموزش فنی و حرفه ای برخوردار می شوند می بایست توان درک و فهم را حاصل کنند و از نظر فردی یا جمعی , بتوانند بر شرایط کاری و محیط اجتماعی تاثیر بگذراند .بنابراین تعریف, کلایو معتقد است که آموزش فنی و حرفه ای: یک فعالیت آموزشی که هدفش ارائه ی دانش و مهارت لازم جهت انجام یک شغل خاص , یا یک فعالیت حرفه ای در بازار کار است و در عین حال , برای فراگیران , نه تنها به عنوان کارگر بلکه به عنوان شهروند , نقش آموزشی تکمیلی را ایفا می کند. یک فعالیت مرتبط با فرایند های انتقال تکنولوژی , نوآوری و توسعه است . انتقال دانش و مهارت از قبل مستلزم نوعی انتقال تکنولوژی به کارگران و از طریق آنها به موسسه تجاری است در عین حال , از آنجا که دانش , پایه ی اساسی فرایندهای نوآوری و توسعه تکنولوژیکی است, لذا آموزش فنی و حرفه ای یک ابزار استراتژیکی بسیار مهم و ضروری برای تحقق این فرایندها تلقی می شود و یک واقعیت و مساله کلیدی در روابط کارگری است. امروزه دولت ها , کارفرمایان و کارگران به آموزش فنی و حرفه ای علاقه مند هستند , چرا که به اهمیت نقش آن در توزیع فرصت های اشتغال ,افزایش خلاقیت و ارتقای کیفیت و رقابت , کسب شرایط مناسب و بهداشتی کار و نیز امکان گفتگوی اجتماعی در سطوح مختلف واقف شدند. دارای محتوی تعلیمی و تربیتی هستند , در مقایسه با انواع دیگر آموزش ها ,آموزش فنی و حرفه ای هم نسبت به مساله ی ارتباط میان محتویات و شیوه های این آموزش و هم نسبت به تغییراتی که در داخل تولید و جهان کار به وقوع می پیوندد, علاقه مندی بیشتری نشان می دهد. (صالحی ,1384)

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه کارآفرینی_1617179359_47107_8524_1703.zip0.28 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت