ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی
ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی در 26 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.



فهرست مطالب :

ادبيات تحقيق................................................................................................................................................ 11

نگرشهاي مديريت به انگيزش...................................................................................................................... 12

ـ رويكرد كلاسيك......................................................................................................................................... 12

ـ رويكرد نئوكلاسيك.................................................................................................................................... 13

ـ رويكرد اقتضايي......................................................................................................................................... 14

نگرشهاي روانشناختي در زمينه انگيزش................................................................................................... 15

ـ نظريه لذت طلبي.......................................................................................................................................... 16

ـ نظريه غرايز.................................................................................................................................................. 16

ـ نظريه تقويت................................................................................................................................................ 16

ـ نظريه شناخت.............................................................................................................................................. 17

نظريه هاي انگيزشي...................................................................................................................................... 17

الف) نظريه‌هاي فعال‌سازي انگيزش............................................................................................................ 17

ـ نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو........................................................................................................ 18

ـ نظريه دو جنبه‌اي انگيزش.......................................................................................................................... 20

ـ نظريه دوعاملي انگيزش............................................................................................................................. 21

ـ نظريه لذت‌گرايي مك‌ كللند........................................................................................................................ 22

ـ نظريه‌ نيازهاي زيستي، تعلق و رشد....................................................................................................... 23

ب) نظريه‌هاي فرايندي................................................................................................................................... 24

ـ نظريه انتظار و احتمال................................................................................................................................ 24

ـ نظريه برابري............................................................................................................................................... 25

عنـوان

صفحه


ـ نظريه هدف‌گذاري........................................................................................................................................ 25

ـ نظريه تقويت و اصلاح رفتار..................................................................................................................... 26

نظري تفصيلي بر تئوري هرزبرگ............................................................................................................. 27

پيشينه تحقيق.............................................................................................................................................. 30

جمع بندي........................................................................................................................................................ 36



بخشی از متن :


مقدمه

در اين فصل ابتدا به ماهيت و تعاريف مختلف انگيزش مي‌پردازيم و سپس زمينه‌هاي انگيزشي را از ديدگاه مكاتب مديريت و روانشناسي، براساس روند تاريخي و تكاملي، به طور اجمال مورد بررسي قرار مي‌دهيم. بخش دوم اين فصل به پيشينه تحقيقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقيق مي‌پردازد.

الف) ادبيات تحقيق

اصطلاح انگيزش نخستين بار از واژه لاتين مو[1] به معني حركت گرفته شده است. از آنجا كه اين واژه براي بيان منظور ما در اين جا كافي نيست، بنابراين گزيده‌اي از تعاريف مختلف ارايه مي‌شود.

اتكينسون[2]، (1964)، انگيزش را به عنوان تأثير همزمان در هدايت، قوت و تداوم كنش تعريف كرده است. در حاليكه وروم[3] (1964)، انگيزش را فرايند حاكم بر گزينش‌هايي كه از سوي اشخاص و موجودات پست تر كه از ميان شكلهاي گوناگون فعاليت ارادي به عمل مي‌آيد، مي‌داند (13). عباس‌زادگان (1371) ، در تعريف انگيزش بيان مي‌كند كه انگيزش يك محرك دروني براي بروز يك اقدام بيروني توسط انسان است، كه اين اقدام ممكن است فيزيكي، فكري يا هنري باشد (22). علاقه‌بند (1371) ،نيز انگيزش را عوامل روانشناختي، جامعه‌شناختي، فرهنگي و اقتصادي مؤثر در شكل‌گيري رفتار فردي و گروهي در محيط آموزشي مي‌دادند(21). الواني (1373)،نيز در تعريف انگيزش بيان مي‌كند؛ انگيزش عبارت است از تمام عوامل رواني آگاهانه و ناآگاهانه آماده كننده انسان به منظور تحقق بعضي از اعمال، گرايشها و اهداف (2). عسكريان، (1370)، انگيزش را يك فرايند پيچيده مي‌داند كه از نيازهاي فرهنگي، اجتماعي، روانشناختي و فيزيكي تركيب شده است، بطوري كه جهت سازماندهي و تقويت رفتار انساني هم بصورت فردي و هم تعاملي برهمديگر تأثير مي‌گذارند(25).

در مجموع با توجه به تعاريف ارائه شده از انگيزش، بنظر مي‌رسد با وجود تفاوت در تعاريف، مفهوم كلي آنها يكسان است. تقريباً همه انگيزش را عامل و علت اصلي حركت و تقويت رفتارهاي ارادي انسان براي رسيدن به هدف مي‌دانند.

نگرشهاي مديريت به انگيزش

نگرشهاي مديريت به انگيزش با توجه به ماهيت آن در طول زمان تغييرات بسيار كرده است، كه هر يك در شرايط زماني خاص خود در رفتارهاي كاركنان تأثير متفاوتي داشته است. در بررسي رويكردهاي مديريت، به ترتيب از نظر تاريخي به سه نوع نگرش برخورد مي‌كنيم. اين رويكردها عبارتند از: رويكردهاي كلاسيك يا سنتي، نئوكلاسيك يا روابط انساني و رويكرد اقتضايي. اينك به منظور روشن شدن ديدگاههاي انگيزشي هر يك، به شرح مختصري از آنها مي‌پردازيم.

1ـ رويكرد كلاسيك يا سنتي (1930-1900): غالباً رويكرد سنتي مديريت كه با نام فردريك تيلور[4]بنيان‌گذار مديريت علمي مرتبط است، فرد را انسان اقتصادي فرض مي‌كند كه صرفاً تحت تأثير انگيزه‌هاي مادي قرار دارد. به همين دليل اين رويكرد، دستمزد و پاداشهاي مادي را وسيله اصلي سياستهاي مديريتي خود جهت انگيزش كاركنان مي‌داند. به عبارت ديگر، براي كاركنان توليد بيشتر به منزله افزايش پاداشهاي مادي است. در اين رويكرد عقيده بر اين است كه هر فرد براي برطرف نمودن نيازهاي خود تنها با دريافت مزد و پاداش مادي قانع مي‌گردد و مي‌تواند احتياجات روحي و معنوي خويش را با برطرف ساختن احتياجات مادي جبران نمايد. بطور كلي، اين رويكرد به كاركنان به مثابه ماشين مي‌نگرد و به توليدات آنها بيشتر از خودشان اهميت مي‌دهد.



1. Move

2. Atkinson

3. Vroom

1. Frederick W. Taylor

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی_1617093479_47084_8524_1104.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت