مبانی نظری بهبود عملکرد سازمان
مبانی نظری بهبود عملکرد سازمان

توضیحات :

مبانی نظری بهبود عملکرد سازمان در 28 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.


بخشی از متن :

بهبود عملکرد سازمان

در راستاي رشد و توسعه پايدار كشورها، توجه به بالندگي سازمان ها، از جمله سياست هاي مورد توجه همه مديران مي باشد. بانك ها هم از اين موضوع مستثنا نيستند. در بانكداري نوين، مؤلفه­هاي متعددي وجود دارند كه بر روند تأمین منابع مالی بانك­ها و مؤسسات مالي تأثير مي گذارند. شناسايي و تعيين ميزان تأثير و نوع ارتباط اين مؤلفه­ها با موفقيت بانك ها در تأمین منابع مالی، مقوله­اي مهم مي­باشد. امروزه شرايط و موقعيت­هاي مؤسسات مالي و بانك­ها با يكديگر يكسان نيست و ممكن است كه مؤلفه هاي تأثيرگذار بر تأمین منابع مالی حتي براي هر يك از شعب يك گروه بانكي متفاوت باشد. (اکرامی، 1390، ص13)

صنعت بانکداري، از جمله صنایع مهم و مطرح دنياست و گسترش روزافزون دانش بشري در زمينه علوم الکترونيکي سبب شده است كه این صنعت نيز از این دانش بهره فراوان داشته باشد. امروزه بانك­ها در كشورهاي پيشرفته به عنوان رهگشا، مشاور حرفه­اي، متخصص در افزایش منابع مالي شركت­ها و جمع آوري و تبادل اطلاعات لازم براي مشتریان خود عمل مي­كنند و یکي از موتورهاي محرك اقتصادي هر كشور محسوب مي­شوند. این امر سبب شده است تا فضاي رقابتي تنگاتنگي ميان آن­ها برقرار شود. با توسعه روزافزون تکنولوژي و صنعتي شدن كشورها، مدیران بانك ها سعي بر افزایش خدمات نوین بانکداري دارند كه متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا ازامتياز ویژه­اي جهت جذب سپرده­هاي مشتریان برخوردار است. در كشورهاي پيشرفته بيش از 70 درصد امور بانکي استفاده كنندگان از خدمات بانکي بدون حضور در محل شعب بانك ها و با استفاده از سيستم هاي الکترونيکي صورت مي­پذیرد، لذا بانك­ها با بکارگيري فناوري مدرن صنعت بانکداري و اجرایي نمودن طرح مشتري محوري، سعي بر كاهش ضرورت مراجعه مشتریان به محل شعبه را دارند تا مشتریان بتوانند در محل كار و یا اقامت خود عمده امور بانکي را از این طریق انجام دهند (جکسون، 2010، ص8)

2-2-1 مفهوم عملکرد بانک

مفهوم عملکرد، با کارایی (Effciency) و اثربخشی (Effectiveness) تعریف شده است، چون اثربخشی بیانگر ميزان دستيابي به اهداف است و كارایي به این موضوع اشاره دارد كه منابع از نظر اقتصادي، چگونه براي كسب هدف بکار رفته اند و مي توان آنها را دو بعد مهم عملکرد دانست، یعني هم علل داخلي (كارایي) و هم دلایل خارجي (اثربخشي) براي بخش هاي خاص عملکرد، مي توانند وجود داشته باشند. از اینرو، عملکرد تابعي از كارایي و اثربخشي فعاليتهای صورت گرفته است. بانك­ها براي دستيابي به عملکرد بهتر، باید از شاخص­های پیشرو یا آینده­ نگر (Leading Indicator) استفاده کنند. شاخص­های پسرو یا گذشته نگر (Lagging Indicator) تنها وقایع تاریخی را بیان می­کنند، در حالی که شاخص­های آینده نگر، باعث مهیا شدن شرایط برای پرورش عملکرد می­شوند(آندريو[1]، 2007، ص17)

در نظام بانکي ایران تأمین مالی با توجه به قوانين بانکداري اسلامي از دو طریق انجام مي­شود:

از طریق جذب سپرده هاي قرض الحسنه جاري و پس انداز، كه منابع مالکانه ناميده مي شوند.

از طریق جذب سپرده­هاي مدت دار، كه منابع وكالتي ناميده مي شوند.

در عصر حاضر، به دليل وجود رقابت بين بانك ها و مؤسسات مالي براي جذب بيشتر منابع، تسلط بر مؤلفه­هاي مؤثر بر تأمین مالی مالي اهميت ویژه­اي یافته است. جذب منابع مالي علاوه بر اینکه مهمترین رسالت بانك مي باشد، تأثير مهمي در تنظيم صحيح گردش پول و استقرار یك نظام پولي و اعتباري صحيح و متناسب با برنامه هاي بلندمدت و كوتاه مدت كشور دارد. موفقيت یا عدم موفقيت بانك را به دور از عملکرد مدیران نمي­توان تصور نمود. بانکي مي­تواند موفق باشد كه از مدیران شایسته، ابزارهاي متنوع و امکانات و پتانسيل موجود خود در راستاي پيروزي مجموعه بهره­مند شود. عواملي كه منجر به توفيق بانك مي شوند، استفاده از فناوري اطلاعات، بازاریابي، مشتري مداري به معناي واقعي آن و پرهيز از یدك كشيدن این شعارهاست. مدیران بانك باید توانایي تشخيص فرصت هاي جدید بازار را داشته باشند و براي رسيدن به این توان، حتماً كارشناسان و متخصصان ویژه و حرفه­اي باید در خدمت مجموعه باشند. بانك­ها با بهره­مندي از مدیران شایسته و منابع انساني تحصيل كرده، مي­توانند ارتباط دایمي با مشتریان و بازار داشته باشند و با ایجاد تغييرات و تحولات، جامعه را زیر ذره بين قرار دهند. (هدایتي، 1389، ص 7).

در نظام نوین مدیریت، سه بعد استراتژي، تأیيد تمركز و سازمان وجود دارد. این استراتژي است كه متعاقباً به سطوح عملياتي مانند عملکرد بازار، رضایت مشتریان، عملکردا جتماعي، اعتماد و پذیرش، عملکرد محيطي، مالي و اهداف و نتایج آن سپرده­هاي مازاد در دسترس مردم را جمع آوري مي­كردند و با دادن وام به افراد نيازمند، وظيفه سنتي خود، یعني واسطه گري را ميان سپرده گذاران و وام گيرندگان ایفا مي­كردند. در عصر حاضر، مؤسسات مالي و بانك­ها براي تأمین مالی مالي نياز به تغييرات اساسي در محصولات و خدمات خود دارند و با خدمات ساده و ساختار سنتي بانکداري واسطه گري نمي­توانند در عرصه­هاي جهاني به تأمین مالی بپردازند. (هدایتي، 1389، ص 10).

در بانکداري نوین، بانك­ها در زمينه­هاي مالي غيربانکي خدمات متعددي را به مشتریان ارایه مي دهند و ارایه خدمات نوین مانند بانکداري سرمایه گذاري، انجام امور بيمه و مسکن و توليد باعث شده است تا منابع جدیدي به سوي بانك­ها سرازیر شود. در واقع، در بانکداري نوین، بخش عمده اي از منابع از طریق فعاليت هاي غيربانکي به دست مي­آید. (محسن خان و همكاران، 1380، ص93)

در این قسمت به معرفی مولفه­هایی که موجب افزایش قدرت بانک­ها در تأمین منابع مالی می­شوند، می­پردازیم.




[1] Andrew, Kenneth


فهرست مطالب :

بهبود عملکرد سازمان

2-2-1 مفهوم عملکرد بانک

2-2-1-1 فناوری اطلاعات و ارتباطات

2-2-1-1-2 مهارت¬های نیروی انسانی

2-2-1-1-3 تنوع خدمات بانکی

2-2-1-1-4 کیفیت خدمات بانکی

2-2-1-1-5 رضایت مشتریان از کارکنان بانک

2-2-1-1-6 مطلوبیت محیط داخلی بانک

2-2-1-1-7 مطلوبيت محل استقرار مكاني بانك ها ومؤسسات مالي

2-2-2 استفاده از شاخص¬های CAMEL

2-2-2-1 کفایت سرمایه

2-2-2-2 کیفیت دارایی¬ها

2-2-2-3 کیفیت مدیریت

2-2-2-4 درآمدها

2-2-2-5 نقدینگی

2-2-3 مدیریت ریسک

2-2-3-1 ریسک اعتباری

2-2-3-2 ریسک نقدینگی

2-2-3-3 ریسک نرخ سود مالی

2-2-3-4 ریسک توانایی

2-2-4 بهینه گزینی

2-2-4-1 اندازه بانک

2-2-4-2 کنترل هزینه¬ها

2-2-4-3 ساختار سپرده¬ها

2-2-4-4 بهره¬وری کارکنان

2-2-4-5 اهرم مالی

2-2-4-6 توسعه درآمدهای کارمزد

2-2-4-7 رشد

2-6-1 تحقيقات انجام شده در ايران

2-6-2 تحقيقات انجام شده در خارج از ايران

منابع فارسی

منابع لاتین

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری بهبود عملکرد سازمان_1599445493_42664_8524_1151.zip0.28 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت