مبانی نظری تفكر استراتژيك
مبانی نظری تفكر استراتژيك

توضیحات :

مبانی نظری تفكر استراتژيك در 37 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :
تفكر استراتژيك
عبارت تفكر در بسياري از موارد به اشتباه و براي اشاره به مفاهيمي مانند برنامه ريزي استراتژيك و يا مديريت استراتژيك به كار برده شده است ( ليدكا ، 1998). از اين رو لازم است تا اين موارد به صورت مجزا بررسي شده و تفاوت هاي آنها مورد توجه قرار گيرد.
تفكر استراتژيك، فرآيندي خلاقانه و واگرا بوده ( هراكلئوس ، 1998) و با چشم انداز و دورنماي طراحي شده توسط رهبران سازمان مرتبط است. اين امر مستلزم فراتر رفتن انديشه مديران از عمليات روزمره با هدف تمركز بر قصدونيت استراتژيك بلند مدت مورد نظر براي كسب و كار است. تفكر استراتژيك فعاليت هاي چون گردآوري اطلاعات، تحليل و بحث و تبادل نظر در خصوص شرايط حاكم بر سازمان ( ايرلي ،2006) و در شركت هاي داراي فعاليت هاي متنوع، پاسخگويي به سوالات اساسي در مورد پورتفوي سازمان را شامل مي شود ( نادلر ، 2004).
آبراهام تفكر استراتژيك را شناسايي استراتژي هاي قابل اطمينان و يا مدل هاي كسب و كاري مي داند كه به خلق ارزش براي مشتري منجر شوند. او معتقد است جستجو براي يافتن گزينه هاي استراتژيك مناسب، كه معمولابه عنوان بخشي از فرآيند مديريت استراتژيك انجام مي گيرد، در واقع نتيجه عملي تفكر استراتژيك است (آبراهام ، 2005).
گرتس نيز نقش تفكر استراتژيك را تلاش براي نوآوري و تجسم آينده اي جديد و بسيار متفاوت براي سازمان مي داند كه ممكن است منجر به تعريف مجدد استراتژي هاي اصلي و يا حتي صنعتي كه شركت در آن فعاليت مي كند شود (گرتس ،2002).
تفكر استراتژيك يك فرآيند مداوم است (بن وآبراهام، 2005) كه هدف آن رفع ابهام و معنا بخشيدن به يك محيط پيچيده است( بن، 2005). اين فرآيند تجزيه و تحليل موقعيت و همچنين تركيب خلاقانه نتايج تحليل در قالب يك برنامه استراتژيك موفقيت آميز را در بر مي گيرد ( واقفي، 1998). در مقابل برنامه ريزي استراتژيك، غالبا براي اشاره به يك فرآيندتحليلي و برنامه ريزي شده مورد استفاده قرار مي گيرد ( هراكلئوس ، 1998). برنامه ريزي استراتژيك به مجموعه مفاهيم، رويه ها و ابزارهاي گفته مي شود كه جهت كمك به رهبران، مديران و برنامه ريزان براي تفكر و اقدام استراتژيك طراحي شده اند. برنامه ريزي استراتژيك جايگزيني براي تفكر نيست (درلي ،2007) بلكه اين دو در يك فرآيند ديالكتيك با يكديگر تعامل بوده و هردو براي مديريت استراتژيك اثر بخش ضروري به شمار مي روند ( هراكلئوس، 1998). برنامه ريزي استراتژيك همانگونه كه اشاره شد، مجموعه اي از تئوري ها و چهارچوب هايي است كه به همراه ابزارها و تكنيك هاي تكميلي براي كمك به مديران براي تفكر، برنامه ريزي و اقدام استراتژيك طراحي شده اند(استانهوز و پمبرتون ، 2002). استراتژي هاي خلاقانه و منحصر به فرد كه حاصل تفكر استراتژيك هستند بايد از طريق تفكر همگرا و تحليل يا به عبارت ديگر برنامه ريزي استراتژيك عملياتي شود ( هراكلئوس، 1998) .

2-2-1-1- ماهيت تفكر استراتژيك :
«« تعريف»» ابزاري براي مفاهيم و رويكردهاست، ولي معرفي ««تفكر استراتژيك»» از طريق تعريف آن، كاري كم ثمر است. علت اين امر، پيچيدگي مفهومي اين رويكرد است. تعاريف متعددي كه براي تفكر استراتژيك ارائه شده اند، هر يك به جنبه هايي از اين رويكرد توجه داشته اند، هرچند هيچ يك تمامي ابعاد را در برندارد. درحالي كه تفكر استراتژيك در عمل با فرآيندهاي به هم پيوسته و مستمر ارتباط تنگاتنگي دارد. ليكن گاهي بايد تفكر بركنش مقدم باشد و آن را هدايت نمايد. در مواقع ديگر، در حين تغييرات غير منتظره در محيط يا دقيقا بعد از وقوع تغييرات غير قابل انتظار، كنش بايد تفكر را دربرگيرد. در چينن شرايطي بهتر است به جاي تعاريف، به ماهيت، ويژگي ها و كاركردهاي تفكر استراتژيك پرداخته شود تلاش شود تا نماي صحيحي از اين رويكرد تصوير گردد.

شكل(2-1). قابليت تفكر استراتژيك
(پورصادق و يزداني، 1390)

ماهيت تفكر استراتژيك نشانگر فهيم و بصير شدن است. اين بصيرت كمك مي كند تا در شرايط پيچيده كسب و كار :
1. واقعيت هاي بازار و قواعد آن به درستي شناخته شود.ژ
2. ويژگي هاي جديد بازار زودتر از ديگران كشف گردد.
3. جهش هاي ( ناپيوستگي هاي) كسب و كار درك شود.
4. براي پاسخگويي به اين شرايط، راهكارهاي بديع و ارزش آفرين خلق شود.
تفكر استراتژيك، مدير را قادر مي سازد تا بفهمد چه عواملي در دستيابي به اهداف مورد نظر موثرند و چه عواملي موثر نيستند و چرا. چگونه عوامل موثر براي مشتري ارزش مي آفريند؟ اين بصيرت نسبت به عوامل تاثير گذار در خلق ارزش، قدرت تشخيص ايجاد مي كند. بدون اين تشخيص، صرف منابع ( مادي و غير مادي ) سازمان براي دستيابي به موفقيت، بي حاصل خواهد بود. " كن ايچي اومي" در كتاب "تفكر استراتژيست" اظهار مي دارد: "اگر موضوعات اساسي را تشخيص ندهيد، هر قدر هم به خود و كارمندانتان فشار روحي و فيزيكي وارد كنيد سرانجام نتيجه اي جز سردرگمي و شكست حاصل نخواهد شد".


فهرست مطالب :

تفكر استراتژيك
2-2-1-1- ماهيت تفكر استراتژيك :
شكل(2-1). قابليت تفكر استراتژيك
2-2-1-2- كاركرد تفكر استراتژيك :
2-2-1-3- خصوصيات يك متفكر استراتژيك :
1. آينده نگر بودن:
2. همفكري :
3. موفق بودن به شيوه متفاوت :
4. يافتن فرصتهاي جديد:
5. 2-2-1-4- راههاي تقويت تفكر استراتژيك :
.1توانمندي هاي عمومي خود را شناسايي و تقويت كنيد.
1. القا و پرورش روحيه رقابت و برتري طلبي مطلوب در مديران :
2. طراحي و برنامه ريزي استراتژيك در سازمان :
3. هميشه به فكر تحول و تغيير باشيد :
4. 2-2-1-5- مفهوم و ماهيت شكل گيري تفكر استراتژيك :
5. 2-2-1-6- الگوي شماره 1: فرآيند شكل گيري تفكر استراتژيك :
6. شكل( 2-3 ) فرآيند شكل گيري تفكر استراتژيك
7. 2-2-1-7- ويژگيهاي مديران داراي تفكر استراتژيك :
8. - از تركيب استعداد هاي مادي و معنوي سازمان سيرژي توليد مي كنند:
9. - براي آينده فكر و برنامه ريزي مي نمايند :
10. - داراي نگرش فلسفي قوي هستند :
11. - خلاق و كار آفرين هستند :
12. - داراي روحيه برتري طلبي هستند :
13. 2-2-1-8- عناصر تفكر استراتژيك :
14. 2-3-1- تحقيقات داخل كشور:
15. 2-3-1-1- طراحي مدل عناصر تفكر استراتژيك در سازمان هاي ايراني :
16. شكل (2-4 ) مدل ساختاري تفسيري عناصر تفكر استراتژيك
17. 2-3-1-2- مدل سازماني براي تفكر راهبردي ( مطالعه تجربي)
18. 2-3-2- تحقيقات خارج ازكشور:
19. فهرست منابع
20.

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری تفكر استراتژيك_1583391348_38417_8524_1285.zip0.11 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت