مبانی نظری جامعه پذیری سازمانی
مبانی نظری جامعه پذیری سازمانی

توضیحات :

مبانی نظری جامعه پذیری سازمانی در 35 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.


فهرست مطالب :

جامعه پذیری سازمانی

جدول 2-1: تعاریف جامعه پذیری سازمانی

2-1-2اهمیت و ضرورت جامعه پذیری سازمانی

2-1-3 ابعاد جامعه پذیری سازمانی

خبرگی (مهارت در وظیفه فردی):

افراد(همکاران):

سیاست های سازمان:

زبان:

اهداف و ارزش ها:

تاریخ:

دریافت آموزش:

تفاهم:

حمایت کارکنان:

چشم اندازهای سازمان از آینده:

2-1-4 اهداف جامعه پذیری

آموزش قواعد ونظم:

آموزش مهارت ها:

ایجاد امید و آرزو:

نیل به آرزو ها و یا منع از رسیدن به اهداف:

2-1-5 کارکردهاجامعه پذیری سازمانی

2-1-6 محتوی جامعه پذیری سازمانی

اطلاعات مربوط به نقش:

اطلاعات مربوط به فرهنگ سازمانی:

2-1-7 مراحل جامعه پذیری سازمانی

جامعه پذیری پیش از ورود:

مواجهه:

دگرگونی:

2-1-8 تاکتیک های جامعه پذیری سازمانی

1- روش های جامعه پذیری مرتبط با زمینه(بافت)

1- روش جامعه پذیری مبتی بر محتوا

2- روش جامعه پذیری اجتماعی

پژوهش‌هاي مرتبط با موضوع پژوهش


2-4-1- تحقيقات مشابه در زمينه‌ي جامعه پذیری سازمانی

2-4-1-1- پژوهش‌هاي انجام شده در خارج از كشور

2-4-1-2- پژوهش‌هاي انجام شده در داخل كشور

منابع فارسی

منابع انگلیسی



بخشی از متن :

جامعه پذیری سازمانی

جامعه پذیری همگام شدن شخص است با موازین زندگی اجتماعی خواه یک گروه کوچک، خواه یک جامعه بزرگ،واحد یکدست و ثابت نیست هر گروه دارای اجزایی است که پاره گروه یا خرده گروه نامیده شده اند این اجزا مخصوصا کوچکترین آنها که فرد انسانی باشد ثبات دائم ندارد بلکه همواره تغییر می


پذیرد، از این رو گروه انسانی برای آنکه بتواند سازمان خود را حفط کند و به زندگی خود ادامه دهد ناگزیر آن است که پیوسته افراد جدید را با خود پیوسته همساز گرداند و برای زندگی گروهی آماده گرداند.

همنوایی گروهی نتیجه نهایی این همسازی است. جامعه پذیری کارکنان به معنای همسازی و همنوایی فرد با ارزش ها،هنجارها و نگرش های گروه اجتماعی است یا به مفهوم دیگر اجتماعی شدن فراگردی است که بواسطه آن هر فرد دانش و مهارت اجتماعی لازم برای مشارکت موثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی را کسب می کند.مجموعه این ارزش ها،هنجار ها و نگرش ها، فرد را قادر می سازد که با گروه و افراد جامعه روابط و کنش متفابل داشته باشد(کریمی،1388).

كاركنان جديد، ارزشها و منشهاي بيرون سازمان را با خودشان به داخل سازمان مي آورند و در مقابل، سازمانها تلاش مي كنند آنها را با ارزشها و منشهاي دروني آشنا و سازگار نمايند. جامعه پذيري سازمانيفرآيندي است كه طي آن ، كاركنان جديد خود را با ارزشها و رفتارهاي درون سازماني تطبيق مي دهند. در فرآيند جامعه پذيري ، فرد دانش و اطلاعات و مهارت هاي لازم را براي ايفاي نقش هاي سازماني بدست مي آورد(شاين[1]، 1990)؛ فرهنگ سازماني را مي آموزد(وان وانن[2]، 2000) و ارزشها، توانايي ها، رفتارها و دانش اجتماعي مناسب سازماني را ياد مي گيرد(تائورمينا، 2007).

تائورمینا (2009) معتقد است که:از طریق فرایند جامعه پذیری، افراد با ارزش ها،رفتارها،توانمندی های مورد انتظار و دانش اجتماعی مورد نیاز نقش سازمانی به عنوان عضوی از سازمان آشنا می شوند. تاکید جامعه پذیری سازمانیبر سازگاری فرد با افراد دیگر و فرهنگ سازمان است. جامعه پذیری سازمانی بیانگر شیوه ای است که کارکنان با فرهنگ سازمان تعامل کرده و مطابقت می یابند. ارزش ها و اهداف جامعه پذیری سازمانی شامل توجه قواعد اصولی است که از تمام سازمان حمایت می کند. تازه وارد ها می آیند تا قواعد،هنجارها و اطلاعات شبکه ای را در این فرایند یادگیری بگیرند.البته نباید فراموش کرد که جامعه پذیری سازمانی فقط بحث مهم برای سازماندهی تازه وارد ها نیست بلکه گماردن افراد سازماندهی شده است(تائورمینا، 2009) .

سازمان ها برای آموزش ارزش های سازمانی و هنحار های رفتاری به افراد تازه وارد رویکرد جامعه پذیری را به کار می گیرند، که از طریق آن، افراد جدید با شیوه های عمل آشنا شده آنچه در سازمان مورد انتظار است را فرا گیرند، رفتار های شغلی مناسب را بیاموزند و با هنجار ها و ارزش های گروه خود را وفق دهند(کویسگا و بل، 2004).در جدول 4-3 برخی از تعاریف جامعه پذیری سازمانی به طور منتخب ارائه شده است.



[1] - Schine

[2] - Van Vianen

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری جامعه پذیری سازمانی_1582978352_38131_8524_1318.zip0.05 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت