مبانی نظری عملکرد شناختی
مبانی نظری عملکرد شناختی

توضیحات :

توضیحات :

مبانی نظری عملکرد شناختی در 26 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.


فهرست مطالب :

عملکرد شناختی

مقدمه

ابعاد عملکرد شناختی

هوش


حافظه

حافظه­ی کوتاه مدت یا حافظه­ی فعال[1]

حافظه­ی درازمدت

1)­ حافظه­ی رویدادی (حافظه­ی بصری)

2) حافظه­ی معنایی (حافظه­ی کلامی)

3)­ حافظه­ی روندی

جدول 1-2. الگوی خبرپردازی یادگیری حافظه

نوروآناتومی حافظه

توجه

پایه ­های عصب شناختی توجه

منابع فارسی

منابع لاتین



بخشی از متن :

عملکرد شناختی

مقدمه

شناخت در درجه­ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت­های جدید در هر یک از حوزه­های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تأثیر می­گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می­شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم­ترین حوزه­های شناختی در ارزیابی­های عصب روان­شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه­ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می­باشد (ری[2]، کسل[3]، اگوستینا[4]، 2009 به نقل از بدیع، 1390).

تعریف و ویژگی ها

عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده­ها می­انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه­های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می­باشد (جیمز[5]، 2014).

عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن[6]، هوستراپ[7]، هرتز[8] و بونده[9]، 2010).

ریزون[10] (1988) مطرح کرده افرادی که مرتکب نارسایی شناختی می­شوند، تمرکز حافظه­ی محدودی دارند. محققان نشان دادند که انواع نارسایی شناختی مانند نارسایی حافظه، حواس­پرتی و اشتباه کردن، رابطه­ی مثبت و معنادار با استعداد خستگی شغلی علی­الخصوص خرده مقیاس­های پاسخ عاطفی، ادراک زمان و بی­قراری دارند؛ بنابراین می­توان گفت که عواطف نامطبوع، احساس بی­قراری و ملالت با توانایی افراد در تمرکز و انجام دادن تکالیف روزمره تداخل پیدا می­کند. اختلالات شناختی از جمله مشکلات افراد دچار اختلالات یادگیری توصیف شده است. با توجه به اینکه نارسانویسی بخشی از اختلالات یادگیری را دربر می­گیرد، احتمالاً با تغییرات قابل ملاحظه در حافظه، هوش، ادراک، فراشناخت، یادآوری، حل مسأله و سایر توانایی­های شناختی همراه است.


ابعاد عملکرد شناختی

عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می­باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می­گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه­ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه­ی دقیق می­باشد.

هوش و ابعاد آن، حافظه و انواع مختلف آن و توجه و نوروآناتومی مربوط به آن از ابعاد بسیار مهمی هستند که عملکرد شناختی یک فرد را تحت تأثیر قرار می­دهند. بدون تردید نقش در فرایند انجام وظیفه­ی هر یک از ابعاد زیر می­تواند عملکرد شناختی فرد را پایین آورده و موجب کارآیی کم فرد در موقعیت­های نیازمند عملکرد بالا می­باشد.



هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید آورد اعتقاد داشت که هوش شامل توانایی­هایی مانند استدلال، تخیل، بینش، قضاوت و سازگاری است. نظریه­پردازان دیگر معتقد بودند که هوش فقط شامل سه توانایی شناختی مهم است: تفکر انتزاعی، یادگیری و حل مسأله (بندک[11]، جائوک[12]، سامر[13]، آرنداسی[14] و نیبوئر[15]، 2014). با وجود این برخی دیگر اعتقاد دارند که این سه توانایی نمود تنها یک توانایی زیربنایی هستند که عامل عمومی یا g نامیده می­شود. علاوه بر روان­شناسان افراد عادی نیز دیدگاه­های ارزشمندی درباره­ی هوش دارند. نتایج یک زمینه­یابی نشان داد که افراد عادی سه رفتار را با هوش معادل می­دانند: حل مسأله­ی علمی، یعنی استدلال منطقی، دیدن جنبه­های مختلف مسأله و داشتن ذهن باز، توانایی کلامی، یعنی مهارت در صحبت کردن و مهارت در خواندن مطالب؛ و هوش اجتماعی، یعنی تیزبینی، پذیرش اشتباهات و توجه به دنیای اطراف. این توانایی­ها در بسیاری از نظریه­های مهم هوشی دیده می­شوند و آزمون­های هوشی نیز آن­ها را می­سنجند. علت اختلاف نظر بر سر ماهیت هوش این است که هوش مشاهده­پذیر نیست. هوش سازه­ای است که نظریه­پردازان و آزمون­سازان پدید آورده­اند تا به کمک آن رفتارهای هوشمندانه را تبیین کنند. به سخن



[1] - working memory

[2] - Roy

[3] - Kessel

[4] - Agostina

[5]- James

[6]- Morten

[7]- Hulstrup

[8]- Hertz

[9]- bonde

[10]- Reason

[11]- Benedek

[12]- Jauk

[13]- Sommer

[14]- Arendasy

[15]- Neubauer

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری عملکرد شناختی_1581846765_37194_8524_1154.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت