تحقیق دروس آمادگي ضرورت تشكيلات اسلامي
تحقیق دروس آمادگي ضرورت تشكيلات اسلامي

توضیحات:

تحقیق دروس آمادگي ضرورت تشكيلات اسلامي 24 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.


بخشی از متن :

ضرورت تشكيلات
مقدمه انسان، موجودي است سرشار از استعدادها ونيروهاي خلاق، درعين حال، وجودي انسان مجموعه اي است از تمايلات انساني و حيواني هر دو.
روشن است كه آن استعدادها و اين تمايلات (چه انساني و چه حيواني) بايد درجهت صحيح قرار گيرند تا انسان موجودي با رورو مثبت باشد، و اگر وسيله اي براي پرورش استعدادها و جهت دادن به تمايلات مختلف انسان وجود نداشته باشد، چه بسا اين موجود كه خدا او را بهترين مخلوقات ميداند در مسيري قرار گيرد كه نه تنها منطبق با مسير صحيح انسانيت نيست، بلكه با آن درتضاد هم هست.
فلسفه ارسال رسل از سوي خداي تعالي همين است. پيامبران كارشان اين است كه انسان را در مسير حق قرار مي دهند و با شكوفا كردن استعدادهاي او جهت دادن به تمايلاتش به او كمك مي كنند تا همه نيروها و توانش را بر اساسي صحيح و متعادل و متناسب با آفرينش و قوانين الهي بكار گيرد و موجودي باشد قائو به قسط.
در ادامه راه پيامبران كسانيكه مي خواهند انسانها همواره از حداقل توان و استعداد خود حداكثر بهره برداريها را به عمل آورند و نگذارند ذره اي از اين نيروها هدر بروند بايد بدنبال ابزاري باشند كه قدرت شكل دادن به نيروها را داشته باشد و بتواند ازكنار هم قرار دادن قطره ها دريايي پديد آورد زيرا كنده ها اجتماعي بسازد.اين بس نيست كه به استعدادهاي آدمي شكوفائي و به تمايلات انسانها جهت داده شود. بايد استعدادهاي شكوفا شده و تمايلات جهت داده شده را شكل داد و از مجموعه متشكل اين استعدادها ونيروها كه همچون قطره هاي پراكنده هستند و از هر كدام جدا جدا كاري ساخته نيست دريايي بوجود آورد كه دشتهاي تشنه را سيرب مي كند و سيلي پديدار كرد كه خروشان ميرود و همه موانع را از سر راه انسان و تكامل جامعه بشري بر مي دارد.
نقش هر مسلمان آگاه و متعهدي در هر زمان و هر مكاني اينست كه در ادامه راه پيامبران رسالت آنها را به عهده بگيرد و براي هدايت انسانهاي ديگر و تبديل نيروهاي پراكنده آنها به نيرويي قوي و پر توان لحظه اي باز نايستد. بدين ترتيب، هر مسلمان متعهدي بايد جذب تشكيلاتي شود كه قدرت جهت دادن و سازماندهي نيروهاي انساني را دارد و مي تواند به اين رسالت بزرگ عمل كند. و اگر چنين تشكيلاتي وجود نداشته باشد براينگونه افراد است كه در مورد بوجود آوردن آن باشند و اگر وجود دارد ضعيف است بايد با تلاش و كوشش خود آن را تقويت و نارسائيهايش را برطرف سازند. به هر حال، رسالت انساني و الهي هر مسلماني ايجاب ميكند كه همواره با پويايي در پي تحقق اين هدف باشد و روشن است كه وقتي چيزي به عنوان رسالت شناخته شد ذره اي درنگ نسبت به آن جايز نيست.
بدين ترتيب،كارهاي اساسي يك تشكيلات براي پي گيري به هدف عالي پيامبران در رساندن انسان به تكامل معنوي عبارتند از :
1- بالفعل كردن نيروهاي بالقوه
2- جهت دادن به تمايلات انسانها
3- شتاب دادن به نيروهاي راكد و كم و كار
4- جلوگيري ازانحراف و هدر رفتن نيروها
5- شناسائي نيروها و استعدادها
6- تبديل نيروهاي پراكنده و ايستا به نيروئي مجتمع و پويا و پرتحرك
براي اينكه روشن شود چنين بينشي بهيچوجه بريده از قانون طبيعت و آفرينش و حتي تشريع الهي نيست، لازم است ضرورت نظم و تشكيلات را در دو بخش از دو ديدگاه بررسي كنيم :
1- از ديدگاه قانون طبيعت و آفرينش
2- از ديدگاه قرآن و سنت
الف) تشكيل از ديدگاه قانون طبيعت و آفرينش
دريك نگرش ابتدايي، آنچه را كه در درون و برون از كران تا كران گيتي مشاهده مي كنيم، آنچه را كه در سلولها و اتمها و در كهكشانها و ... مي بينيم نظم است و بس.
همه جا حركت است و دوام حركتها وابسته به نظم و حساب و شكلي است كه آن حركتها دارند.
به عنوان مثال بايد اگر يك دانه اتم را در نظر بگيريم حركت الكترونها بدور هسته اتم داراي مداري مشخص و منظم است كه كوچكترين تخلفي از اين مدار بوجود آيد، سقوط الكترون هسته را به دنبال داشته و انفجار اتم حتمي است.
در نظام كهكشان ها اين بحث كاملاً مصداق دارد و در رابطه با سلولها اين قضيه صادق است. اگرسلولي كار خود را انجام ندهد، اگرگلبولي به وظيفه خود عمل نكند، اگر عضوي در مداري كه برايش تعيين شده حركت نكند و نظم حاكم را رعايت ننمايد باعث به هم خوردن تعادل موجود گشته و انهدام را به دنبال خواهد داشت.
به خوبي روشن است كه نظم داشتن يعني تبعيت از يك شكل خاص.
الكتروين شكلي دارد كه بر مبناي همان شكل حركت مي كند، گلبولهاي خود شكلي دارند كه بر مبناي همان شكل و نظم حركت مي كند.
همه شكل و نظم موجود در جهان را به عنوان يك واقعيت قبول دارند. تشكل عبارتست از : ارتباط منظم دو پديده يا بيشتر با يكديگر و طبيعي است كه محصول اين ارتباط علاوه بر اينكه خواص اجزاء تشكيل دهنده خود را داراست، ازخاصيت ديگري كه نتيجه همان ارتباط منظم مي باشد نيز برخوردار است.
چند خط در ارتباط با هم متشكل مي شوند و شكلي چون مربع را بوجود ميآورند. مربع اينكه خواص خط را دارد خواص نقطه و خواص چهارضعلي و ... را هم دارد.
نهاديكه محصول اين تشكل مي باشد، تشكيلات ناميده مي شود و مي بينيم كه جهان پديده در كل، يك تشكل دقيق را بنمايش مي گذارد.
تشكل در جهان خلفت
در طبيعت و در سراسر عامل خلفت نظم و همگوني و يك جهتي را به خوبي مي يابيم به گونه اي كه جهان به صورت يك مجموعه مرتبط و متشكل و تسليم امر مولاوخا نقش و در مسير هدفي كه الله معين كرده و در حركت جريان ديده مي شود.
ذالك تقدير العزيز العليم
اينكه در تمام جهان خلفت نظم و تشكل و ارتباط و حركت جهت دار برقرار است، نشانه آنست كه انسان نيز جزئي از اين عالم مي باشد بايد در حركت خود از نظم و تشكل برخوردار باشد. زيرا اگر حركتش منظم و حساب شده و با نگرشي عميق به ابعاد كار و مواقع و امكانات نباشد سخت با خطر شكست روبروست و هر انسان عاقلي مي داند كه حركت منظم و حساب شده و جهت دار و هماهنگ سريعتر از هر حركت ديگري به نتيجه و موافقيت مي رسد.
ب) تشكل از ديدگاه قرآن و سنت
تشكل يا تحزب، يعني فعاليت وحركت هماهنگ نيروهاي هم سو و هم جهت وهم هدف در چهار هدف يك تشكيلات و سازماندهي مشخص ضرورت چنين چيزي براي مردمي كه مي خواهند آرمانهايشان را در جامعه اي كه در آن زندگي مي كنند تحقق بخشند از بديهيات اوليه است و نيازي به استدلال ندارد. اما بي نيازي از استدلال سبب بي نيازي از تذكر نمي شود. به همين جهت لازم است به چند نكته در اين رابطه اشاره شود :
1- انسان موجودي است كه در ابتدايي ترين واحدهايش براي انجام ابتدايي ترين كارها به نظم و سازماندهي روي آور مي شود. يك خانواده كه كوچكترين واحد بشري است براي بهتر اداره شدن به تقسيم كار بين افراد و وظيفه شناسي هر يك از آنان نيازمند است و افراد خانواده هم بطور طبيعي از چنين نظمي استقبال مي كنند. شايد طبيعي بودن اين مسئله براي انسانها به اين جهت باشد كه فطرت بشر چيزي جدا از جهان آفرينش نيست و از آنجا كه در طبيعت و جهان خلفت چيزي جز نظم مشاهده نمي شود.
نيازي انسان به نظم و سازماندهي آنقدر عميق است كه حتي دركارهاي شخصي هم اين نياز بهچشم مي خورد تا آنجا كه بخش عمده اي از سخنان ائمه اطهار عليهم السلام به همين مسئله اختصاص يافته و در حالت رسيده از آن بزرگان به اين نكته توجه خاصي مي شده است.
2- از محدوده كارهاي شخصي و واحدهاي كوچكي از قبيل خانوادهكه بگذريم و به محيطها و واحدهاي بزرگتر و بازتر بيابيم با ضرورت گروهي كردن كارها و برخورداري از نظم و سازماندهي و اجتناب از كارهاي فردي بنحو چشم گيرتري برخورد مي كنيم، تا آنجا كه اصولاً در كارهاي بزرگ بدون تقسيم كار و اداره براساس برنامه تنظيم شده و مشخصي به هيچوجه امكان پذير نيست. چگونگي اداره كارگاهها، كارخانه ها، ادارات، بانكها و هر كار ديگراجتماعي به روشني نشان ميدهند كه انجام اين امور به هيچوجه منهاي سازماندهي امكان پذير نيست براي اداره يك كارگاه اگر ده برابر افراد مورد نياز آن كارگاه در آنجا جمع شوند امكان ندارد بتواند بدون سازماندهي و اينكه مشخص شود هركسي چه كاري را بايد انجام دهد حتي از عهده يك صدم كاري كه آن افراد كم كارگاه با سازماندهي و نظم حاكم بر آنجا انجام ميدهند برآيند.
3- در امور سياسي هم مانند همه امور مربوط به شئون زندگي انسان مطلب به همين شكل است.اگر بهترين سياسيتمداران جهان جدا از همديگر بيشترين تلاشها را بكنندنميتوانندجامعه رابه سوي هدفي كه در نظر دارند ببرند هر چند تعدادشان بسيار زياد باشد. ولي اگرهمين افراد در كنار هم قرار بگيرند و براساس سازماندهي مشخصي حركت كنند بي ترديد بيشترين موفقيت را به دست خواهند آورد. فلسفه تشكيل احزاب و ايجاد تشكيلات سياسي در جهان هم در اصل همين بوده است. بگذريم از اين كه بيشتر احزاب و گروهها و سازمانهاي سياسي جهان عملاً كارآيي هاي تشكيلاتي خود را در خدمت اهداف ناسالم قرار داده و از آن به نفع انسانيت و در جهت تكامل معنوي جوامع بشري بهره برداري نكردند. سخن ما اين است كه عليرغم بهره برداريهاي ناروائي كه تاكنون از قدرت و كارآئي تشكيلات در جهان شده است، ما بايد از اين وسيله پرتوان و كارساز به نفع اهداف اسلامي و انساني خود بهره برداري كنيم تا هم جامعه بشري را به سوي تكامل معنوي سوق دهيم و هم ثابت كنيم كه نبايد از نيروهاي متشكل انسانها عليه آنها بهره گرفت، بلكه مي توان و بايد اين قدرت زائيده از تشكل مردم را در خدمت رشد و تعالي خود آنها و به ثمر رسيدن آرمانهاي انساني به كار گرفت.
و...




فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

1088_1580094048_36284_8524_1114.zip0.02 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت